2017-02-05, 01:57
Medlem
LA8PVs avatar
Alla banker är lika goda kålsupare.
Mammon regerar.

Om det funnes en bank som var bättre än alla andra så vore ju alla kunder där.
(Typ: JAK - Jord, Arbete och Kapital, JAK Bank. Noll ränta. Med minusränta nu borde väl JAK skörda lagrar på Bert Karlssons bakgård. Men icke.)
Situationen är mer komplicerad. Det kan handla om:
Bankens uppträdande.
Bankens ägare.
Bankledningens uppträdande. (Såna som Annika och Nalle får många att spy.)
Bankpersonalens uppträdande. (Om det finns en sådan kvar.)
Tidigare kreditförfrågningars ja eller nej.
Förmåga/vilja att ställa upp om det skitit sig i det blå skåpet.
I slutändan vilken service som erbjuds
osv.

Min rekommendation är:
Avstå från Amex och Diners. Luktar USA och snyltare lång väg. "Do you have any other card?" är en vanlig replik om man företer ett sånt kort i 3:e världen.
(De ska väl ha typ 3% av beloppet, medans MasterCard och Visa nöjer sig med 1.5% eller mindre.)
Poäng in someones ass. Rumänskt tiggeri i modern tappning.
Visa eller MasterCard spelar ingen roll. Ha båda.
Det billigaste är väl att ha något bensinkort kopplat till ovanstående. Betala vid varje månads slut eller få 20% i ränta påslaget om du är slapphänt. Inga andra avgifter.

Ha en (nät)bank i Sverige (vilken som helst), en annan inom €-området. Eller i något annat land du har ihop det med.
(Mao: Medelsvensson, gå och göm dej.)
Hantera transaktioner på billigaste sätt och undvik i möjligaste mån överföringar mellan valutorna.
Därmed drar du alla banker vid näsan, och bidrar minimalt till Annikas eller Nalles fantasilön/pension.
Vilken lättnad för menigheten att bli av med en sådan "teflonskata". Frågan är bara vilket vilddjur som vågar ta efter. Suspensoar rekommenderas. Både uppe och nere.
Vågar dessa töntar visa sig på öppen gata? Kan de röra sig utan personskydd?
Hur girig kan man bli och vilken (o)lycka följer med det?
Var inte deras liv mera värt än jagade monster? Frihet såld som den billigaste hora.

När det inte längre för bankerna går att sko sig på ränta höjer de i stället avgifterna för tjänster (som du själv får utföra).
Avståndet mellan lagvidrigt ocker och oktroj har blivit avsevärt kortare. SMS-lån inte att förglömma.
Misstro mot banker kan till slut anta former som romer länge har fått erfara: Det du äger är vad som ryms i din egen ficka. Allt annat är luftslott.

Vargarna på BlueStep och liknande väntar väl bara på att folk som inte klarar 2% ränta ska klara 20%.
Eutanasi.
Senast redigerad av LA8PV 2017-02-05 kl. 02:53.
Citera
2017-02-05, 06:04
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det är inom rimliga gränser för inflation. Allting blir dyrare med tiden så länge folk får löneökningar.
När jag gick i gymnasiet kostade en big mac och co 39 spänn t.ex.

Är säker på att 120 bagis mer per år inte svider särskilt mycket om man tjänar typ 8000 mer.

Det som däremot är märkligt är bytet från VISA till Mastercard.

Kommer ihåg när jag ville ha ett VISA-kort specifikt för näthandel av just SEB (det här var innan PayPal och dylikt) och de slog sig för bröstet över hur fantastiskt deras egna Maestro var och när jag beskrev att man inte kunde handla på några större nätaffärer eller auktionssajter som t.ex eBay med Maestro så fick jag svaret att näthandel är riskabelt...
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-02-05 kl. 06:13.
Citera
2017-02-05, 06:56
Medlem
Lingon_s avatar
Forex är väl okej. Lite klumpig/innehållslös internetbank men utan avgifter och med visa.
Citera
2017-02-05, 09:43
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja skandiabanken är bra men undvik deras kort, skaffa istället mastercard från t.ex. preem, det är gratis och ger dessut 1% i bonus på alla köp.

Kan du förklara nackdelarna med att ha kort hos Skandiabanken.

Vad jag förstår från deras hemsida så erbjuder dom VISA (gratis första året). TS, liksom jag, har SEB och dom ska byta från just VISA till Mastercard, spontant känns ju Skandiabanken som ett rimligt alternativ...
Citera
2017-02-05, 10:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Kan du förklara nackdelarna med att ha kort hos Skandiabanken.

Vad jag förstår från deras hemsida så erbjuder dom VISA (gratis första året). TS, liksom jag, har SEB och dom ska byta från just VISA till Mastercard, spontant känns ju Skandiabanken som ett rimligt alternativ...

Gratis första året innebär att många kommer fortsätta med det och börja betala år 2. Dessutom ger det inte 1% bonus på alla köp som t.ex. Preem ger. Gratis är alltså fortfarande dyrare än de bästa konkurrenterna.
Citera
2017-02-05, 12:14
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Jag har varit kund hos SEB i snart 15 år. Har inte bemödat mig byta, men de har 0 % ränta på sparkontot till och med nu. Samt att dom de nu höjer priset och slutar med VISA så kommer jag definitivt byta. Forex låter som ett bra alternativ.

Blodiglar är vad de är. I Sverige finns ingen riktig konkurrens på bankmarknaden. De skall vara tacksamma att vi har pengarna hos dem.
Citera
2017-02-05, 13:00
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Gratis första året innebär att många kommer fortsätta med det och börja betala år 2. Dessutom ger det inte 1% bonus på alla köp som t.ex. Preem ger. Gratis är alltså fortfarande dyrare än de bästa konkurrenterna.

Så är det förstås, men år två tar dom 20/mån vilket fortfarande är billigare än SEB. Sen antar jag att om något år är det något annat bolag än Preem som erbjuder bästa kreditkortet, då ska man hålla koll på detta och byta och jämföra osv.
Jag med flera vill nog gärna slippa sådant, trots att man tjänar 1% på köp som görs.

Tanken med TS var ju en bank som erbjuder det nödvändiga under ett tak som är bättre än SEB.

Jag förstår fortfarande inte om du har någon specifik anledning mot just Skandiabankens kort eller om du bara tycker att Preems är bättre för att man får bonus.
Citera
2017-02-05, 13:42
Medlem
Ni verkar misstolka det jag skriver. Är inte det minsta missnöjd med SEB förutom att man inte längre kommer erbjuda båda Visa och Mastercard utan endast det sistnämnda. Annars är banken toppen och har så varit i alla år. Har aldrig varit några problem med vare sig tjänster, kort eller liknande.

Jag kommer som sagt stanna kvar hos SEB och ev skaffa ett gratis Visa hos Forex.
Citera
2017-02-05, 13:49
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av BTK77
Ni verkar misstolka det jag skriver. Är inte det minsta missnöjd med SEB förutom att man inte längre kommer erbjuda båda Visa och Mastercard utan endast det sistnämnda. Annars är banken toppen och har så varit i alla år. Har aldrig varit några problem med vare sig tjänster, kort eller liknande.

Jag kommer som sagt stanna kvar hos SEB och ev skaffa ett gratis Visa hos Forex.

Ett bra val.
Citera
2017-02-05, 14:24
Medlem
Tubalkains avatar
* Handelsbanken för lönekonto, betaltjänst och mobilt bank-ID. Inget kort. 0:- i avgift.
* Santander MasterCard kreditkort utan växlingsavgift + sparkonto med ränta. 0:- i avgifter om man betalar allt när räkningen kommer på kreditkortet.
* Forex konto med Visa debit för kontantuttag. 0:- i avgift.
* Avanza för investeringssparkonto och aktiedepå.
* Lån där man får bäst villkor för stunden.
Citera
2017-02-05, 14:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Så är det förstås, men år två tar dom 20/mån vilket fortfarande är billigare än SEB. Sen antar jag att om något år är det något annat bolag än Preem som erbjuder bästa kreditkortet, då ska man hålla koll på detta och byta och jämföra osv.
Jag med flera vill nog gärna slippa sådant, trots att man tjänar 1% på köp som görs.

Tanken med TS var ju en bank som erbjuder det nödvändiga under ett tak som är bättre än SEB.

Jag förstår fortfarande inte om du har någon specifik anledning mot just Skandiabankens kort eller om du bara tycker att Preems är bättre för att man får bonus.

Anledningen till att jag föredrar Preem är att de är billigare, kostnaden för Preem är negativ och det är billigare än noll.

Det tar heller inte mer än 3 minuter att beställa Preems kort så det blir en fin timpenning. Sedan är det förstås bra att ha två kort med sig när man reser och när det finns flera gratiskort skaffar man förstås det. Varför ta risken att ett kort/bank strular?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-02-05 kl. 14:57.
Citera
2017-02-05, 15:43
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Är det sant? Maestro är i stort sett oanvändbart.

Spelar det någon roll för privatpersonen om det är Visa eller Mastercard? Norwegian Bank bytte nyligen från Mastercard till Visa. Deras kort kostar nog inget och ger poäng på inköpen som kan användas att flyga för.

Förlåt jag mena Mastercard.

Alla banker måste ha fått en bra deal med Mastercard .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in