Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Jag tycker att sanningshalten i bibelns påståenden är irrelevant, så länge det kräver blind tro på guds existens.
Man behöver ju inte först bli övertygad om Guds existens för att se om ett Bibliskt scenario motsvarar observation idag. Varför låtsas som att det vore omöjligt för att bara undersöka ett scenario.
Å andra sidan verkar det ju som att ateister kräver att man
måste acceptera ateistisk premiss för att få kallas vetenskaplig. Den sidan av ateisters argumentation är dogmatisk och skapar religiösa undertoner till ateisters påståenden. Att man måste acceptera ateistisk premiss som det fundament vetenskapen står på. Vilket objektivt sett inte borde kunna avkrävas eftersom Guds existens är helt skild från tillämpandet av riktig vetenskap.
Tolkningen är inte observationen. I
synnerhet inte vad gäller ursprung. Men det är som att ateister
i synnerhet kräver att tolkningen är samma sak som observation just när det gäller ursprung.
Citat:
Inte vad jag vet, men att enklare organismer alltid ligger underst tyder på att de mer komplexa organismerna är yngre. Eftersom det inte finns något som tyder på att mer komplexa organismer upplösligt uppstår, eller att enklare organismer alltid sjunker snabbast, kan vi dra slutsatsen att de komplexare organismer utvecklats ur enklare organismer.
Rent hypotetiskt sett skulle det resonemanget stämma förutsatt att man hittade obrutna sekvenser där man kunde följa en organism från mindre till mer komplex och övergå till en annan sorts djur. Man ser inte den generella trenden. Man visar upp någon enstaka omdebatterad kandidat i en enstaka övergång, vilket för mig inte verkar vidare övertygande om själva konceptet vilar på gradvis utveckling från mindre till mer komplex. Trenden borde i så fall vara mer tydlig.
Vad jag ser som mer problematiskt för teorin om gradvis utveckling är att de fossiler man hittar idag finns fossiliserade på grund av att de begravts snabbt av sediment, annars skulle de ruttna eller ätas av asätare.
Om detta är fallet - att fossilen är ögonblicksbilder i en mångmiljonårig historia - borde man se tecken på den tid som förflutit mellan olika perioder i form av erosion och deposition.
Kan du visa upp dessa tecken på de årmiljoner som förflutit mellan olika lager? Om du inte kan visa upp det, hur kan man då över huvud taget prata om utvecklingssekvens över årmiljoner? Exempel på att man ser mer komplexa organismer ovanför mindre komplexa blir ett krystat dogmatiskt försök till att
trots allt hävda gradvis utveckling.
Citat:
Hoppas kan man alltid. Vi vet att en avkomma är genetisk olik sina föräldrar. Vi vet också att skillnaden blir större med antalet generationer. Så enkelt är det.
Lek med ord och dess betydelser. En hund är alltid en hund oavsett om det är en chihuahua eller Grand Danois. Det finns alternativ, men ateister accepterar inte dem av princip, och det är det det egentligen handlar om, att framhäva en ateistisk världsbild där Gud inte accepteras annat än som en nidbild. Man gör ateismen till något mer än bara en icke-tro på Gud.
Det utgör det mesta av min kritik mot ateismen.