Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ja, du får tro vad du vill. Enligt den vetenskapliga metoden så håller evolutionsteorin.
Ja, det är tack vare metoden, dvs att man gör metoden i sig till sanningsbärande vad gäller evolutionsteorin. Så det är inte så konstigt att " Enligt den vetenskapliga metoden så håller evolutionsteorin"
I Wiki står bland annat detta om "Bland vetenskap tillämpas metodologisk naturalism, det vill säga man studerar endast naturens lagbundenhet och formulerar inte hypoteser och förklaringar som innefattar övernaturliga fenomen."
Alltså faller Bibelns berättelser bort per definition, inte genom motbevisning.
Citat:
Det ör fritt fram att motbevisa den, eller helst, bevisa bibelns myter. För mig ör det oviktigt om evolutionsteorin skulle motbevisas. Det betyder ju inte att bibeln har rätt.
Så när du ber om att jag ska motbevisa evolutionsteorin förutsätter du naturligtvis att jag måste göra det genom att tillämpa metodologisk naturalism, annars är det ju inte vetenskapligt!
Problemet är ju bara att evolutionsteorin är den enda ursprungsteori som kan erhållas genom dessa kriterier. Därför, i frågan om ursprung är gradvis utveckling det enda gångbara alternativet per definition, inte genom positiv bevisning. Att då påstå att Bibeln är motbevisad på grund av att den inte stämmer med evolutionsteorin vilar inte på bevisning utan på principer. Principen att man inte kan undersöka Gudshypoteser vetenskapligt enligt tidigare nämnd definition, vilket i sig är en ateistisk princip.
Så hela ditt resonemang vilar på att som ateist definitionsmässigt utesluta Gud som förklaring. Det är vad det handlar om. Allt tal om bevisning är egentligen bara bortförklaring.
Citat:
Jag har aldrig hört någon säga att bibeln är motbevisad i sin helhet.
Med helhet inkluderade jag budskapet.