Citat:
Ursprungligen postat av
lugna ner dig
Nej då. Jag mår bra och har en mycket sund och stabil uppväxt bakom mig men ändå tycker jag om att vara sexuellt dominant.
Att du skriver "slå" visar hur dålig koll du har och att dina _åsikter_ härstammar från fördomar.
Så ja,
det är ett friskt beteende och antagligen ett mer friskt (och mer spännande)
"beteende" än ditt om man ser till vetenskapen king ämnet:
http://www.livescience.com/34832-bdsm-healthy-psychology.html
http://www.huffingtonpost.com/2013/06/05/bdsm-better-mental-health-study_n_3390676.html
https://www.psychologytoday.com/blog/the-wide-wide-world-psychology/201502/the-surprising-psychology-bdsm
Länkar till studierna finns i artiklarna.
Nu ska du nog lugna ner dig.
"Socialstyrelsen i Sverige har beslutat att inte längre betrakta BDSM som en sjukdom från och med årsskiftet 2008/2009."
Inte så länge sedan man betraktade BDSM som en sjukdom, även lättmjölkversionen som du verkar utöva.
"På ett fysiskt plan är BDSM en upplevelselek
som ofta involverar smärta, utan att tillfoga faktisk skada.
Detta gör att endorfin utsöndras. Signalsubstansen ger en liknande känsla som löpare kan uppleva när de springer eller som ett efterspel till en orgasm. Ibland nämns denna känsla subspace (även på svenska) som många finner njutbar. Mer talande uttrycker sig filosofen Edmund Burke sin definition av denna sinnesförnimmelse av
njutning genom smärta med ordet storslaget.[8]
De delar av hjärnan som gör att sexuellt stimuli och smärta överlappas gör att vissa associerar smärta med sexuell njutning när den neurologiska reaktionen flätar samman känslorna.
"Undersökningen Sex i Sverige visar att 3 % av de undersökta har eller haft antingen sadistiska eller masochistiska fantasier.
Alfred Kinsey fann att 3–12 % av kvinnorna och 10–20 % av männen blev upphetsade av sadomasochistiska berättelser."
"En finsk studie på två BDSM-klubbar i Finland visar att 60 % av medlemmarna var i ledande positioner i arbetslivet. Lika många andra hade samhällsviktiga funktioner, exempelvis lokalpolitiker."
Inga stora siffror men det ingår i begreppet psykopati.
"Den person som dominerar får sexuell njutning genom att den undergivna överger makten över sin person till den dominanta. Handlingar i denna förbindelse kan vara verbala eller
fysiska kommandon,
fastbindning eller annan begränsning av rörelsefriheten (bondage) och/eller
förödmjukelse.
Den dominanta får således sin kick av att ha kontroll och bli åtlydd."
"En dominerande man omnämns ofta som Herre"
"Den undergivne får ofta tillmälet slav"
"Sadism är att uppleva njutning av att tillfoga någon annan människa eller ett djur smärta."
Från DSM-5
"Sexual sadism disorder is hallmarked by
intense feelings of sexual excitement when fantasizing about or witnessing another individual undergoing physical or psychological pain. Acts of sexual sadism may occur with a consenting partner, or as assault on a nonconsenting individual (The American Psychiatric Association, 2013)."
Du blir kåt utav detta och säger att det är ett friskt beteende? Mer friskt än Mitt beteende (vad du nu menar med det)?