2017-02-03, 19:33
Medlem
Vad gör Pege för elakt? Sätter han också folk i tukt eller är det systemet avskaffat?

Jag undrar för övrigt hur barn blir som ser vuxna sätta varandra i tukt?

---

Hur går det för ÅW? Är hon på väg tillbaka till Knutby?

Vad kan det bästa vara för en människa med hennes problematik (och framför allt det bästa för omgivningen)? Det är som de har en tendens att bidra till kaos, konflikter och elände var de far fram. Finns det någon lösning? Var personen än är finns det andra runt ikring som kanske blir ofrivilliga bergochdalbane-passagerare i personens humörsvängningar. Jag kan på sätt och vis förstå PaWa eller vem det nu var som tyckte Gud/Jesus kunde ta hand om problemet med en lyckosam uppryckning till Himlen.
Senast redigerad av joannaw 2017-02-03 kl. 19:38.
Citera
2017-02-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Väl talat, K-bo!

Så är det. Nabo bekräftar vad du ser och säger.

PeGe fruktar att den garderobsdörren slås upp. Så rädd är han, att i trängt läge kanske han väljer att flytta från Knutby.

Hatten av för K-bo och wesdom som uttryckt lojalitet med församlingen och nu ställer upp för de utnyttjade, grundlurade medlemmarna.

Jag tycker iallafall i nuläget, att jag inget kan göra. Just för att de varit styrda så länge, är det värsta man kan göra (även om det är omedvetet) inge intrycket av att finnas till för dem för att "styra ordning" på dem. De vill ha sin frihet och välja själva. Och vem vill inte det? Sen ska ni förstå ni härinne att långt ifrån alla har fått veta allt, inte ens en bråkdel. Det har varit strängt förbjudet att berätta vissa saker, trots den tighta gemenskapen. Sånt är alltid så svårt för utomstående att fatta. Men lögnare är skickliga och blir bara skickligare efter många års erfarenhet. Har ni aldrig upplevt det, kommer ni aldrig förstå. Men hela församlingen är inte en homogen massa, vissa har varit helt utanför.
Citera
2017-02-05, 08:53
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Vad har du fått dessa uppgifter ifrån att ÅW och Marcus Birro skulle ha någon slags relation? Misstror dig inte,och finner det inte helt otroligt,möjligt att det snart kommer uti media om så är fallet,men har du några belägg för ditt påstående?.
Uppgiften kommer från Birro själv. Han har berättat för en och annan vän hur han satt och samtalade med ÅW i samband med sändning i Expressens ”Birros bord”. Oväntat kände Birro ÅW:s hand smeka hans nedre kropp under bordet Fotot med Birros blick & ÅW:s hysteriska leende är komiskt när man vet detta: https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/42920-knutby-alex-och-birro/
ÅW har duperat Jan Guillou, Bert Karlsson, Alex Schulman och fler till att ge henne utrymme i media. Men kontakterna avstannar när herrarna erfar ÅW:s förslagenhet - att hon alls inte är den orättvist utsatta, godtroget kristna tvåbarnsmor som de trott.
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Tror ÅW bidar sin tid, hon är inte den som stillatigande blir förpassad till ingenting ,och jag bävar för alla lögner hon kommer att komma med om Knutbyförsamlingen den dag hon "träder" fram i media.
Tiden går och förändringar rullar på i Knutby. Jag gissar att ÅW aktar sig för att träda fram i media. Hennes trovärdighet och auktoritet byggde på att hon var ”fru Waldau” med en make som utåt höll skenet uppe; att UF och PeGe agerade ÅW:s torpeder; att sektmedlemmar hölls i spänning, lydnad och slavarbete. Skulle ÅW idag träda fram med sina vanliga tirader av självömkan och lömsk förkunnelse kommer ett antal medlemmar och orädda avhoppare att avslöja hennes dubbelliv i Knutby.
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Hur går det för ÅW? Är hon på väg tillbaka till Knutby?
Det ter sig nu, tack och lov, som att ÅW inte kommer att ta sig tillbaka. Se nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av wesdom
Jag tycker iallafall i nuläget, att jag inget kan göra. Just för att de varit styrda så länge, är det värsta man kan göra (även om det är omedvetet) inge intrycket av att finnas till för dem för att "styra ordning" på dem.
Du gör redan det rätta, wesdom! Genom att inte längre stödja PeGes försök att täppa till läckor och styra församlingen.
Citat:
De vill ha sin frihet och välja själva. Och vem vill inte det?
Gåtan är att medlemmar i sekter och diktaturer inte vill ha sin frihet.
Étienne de La Boétie, en brådmogen yngling på 1500-talet, skrev boken ”Frivillig träldom” (”Discours de la servitude volontaire”). Han fann följande förklaringar till att människor givit upp sin frihet:
”Den första är vanan. När ett folk har låtit sig berövas friheten faller den i glömska, ’en glömska så djup att de omöjligen förmår samla sig för att återfå den utan tvärtom trälar så villigt och fritt att det rentav ser ut som om man icke lidit en frihetens förlust utan fastmer erhållit en träldomens vinst’. Det är som om friheten aldrig har funnits; man saknar inte något som man aldrig har ägt. Underkastelsen upplevs som ett naturligt tillstånd.”
Den andra förklaringen är att sektledare och tyranner använder religionen ”för att ingjuta och förstärka föreställningen hos de obildade att makten är instiftad och sanktionerad av Gud.”
En tredje förklaring är att sektledare korrumperar sitt folk på två sätt. Dels fördummas och förvekligas de med hjälp av diverse tidsfördriv - i Knutby hålls de upptagna med möten, musik, ommöbleringar och byggen. Dels gör ledningen undersåtarna delaktiga i maktpyramiden. ”Först upphöjs fem eller sex till maktens högsta sfär”, som när pastorer och mellanledare i Knutby agerat kumpaner och medbrottslingar till ÅW, HF, UF, PeGe.
http://www.svd.se/nar-slaveriet-lockar-mer-an-friheten/om/kultur:under-strecket
Citat:
Sen ska ni förstå ni härinne att långt ifrån alla har fått veta allt, inte ens en bråkdel. Det har varit strängt förbjudet att berätta vissa saker, trots den tighta gemenskapen.
Hear, hear! Exakt så har det varit. Herrarna i Knutby filadelfias styrelse (ÅW & Co förbjöd jämställdhet) menar sig ha ännu ha ”tystnadsplikt”. De känner till maktmissbruk, kriminalitet, utnyttjande men har ändå inte informerat alla medlemmar fullt ut. Somliga medlemmar hörs säga ”vi ska visa kärlek” och ”så illa har det inte varit med ÅW och UF”.
Citat:
Men lögnare är skickliga och blir bara skickligare efter många års erfarenhet.
Exakt så! Genom åren har vi inte bara hört ÅW utan också PeGe, UF och fler ljuga utan att blinka för journalister, TV-tittare, publiken på musikkaféet, åhörare och föreläsare på konferenser. Knutbylögnarna har energiskt smutskastat och trakasserat dem som avslöjat hur det egentligen gått till på kullen i Gränsta.
Citat:
Har ni aldrig upplevt det, kommer ni aldrig förstå. Men hela församlingen är inte en homogen massa, vissa har varit helt utanför.
Just så är det att ”vissa har varit helt utanför” - nämligen den majoritet som ÅW hånfullt kallade ”bänkutfyllnaden”. Till några av de ovetande kvinnorna har ÅW vädjat och hon hör av sig till andra som hon haft tummen i ögat på.
Men ÅW verkar definitivt bortkörd från Knutby, nu också med sitt bohag.
Glädjande är att fler medlemmar sökt bostad och fått arbete på annan ort.
Senast redigerad av nabo 2017-02-05 kl. 09:07.
Citera
2017-02-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Tack K-by att du ser och berättar sanningen som medlemmar behöver mod att ta till sig. PeGe tillhör den gamla ledningen. Han t.o.m var med ÅW i Canada mitt i kraschen och var hängiven, men när plötsligt skutan tippar över ja då har han helt ändrat åsikter.
Han har under många år varit en nära samarbetspartner med Åsa och Urban och stött dom i vått och torrt. Nu vill han leda allt på egen hand.
Måtte medlemmarna inse och förstå att PeGe absolut inte är en lämplig ledare. Han kan ju börja studera teologi som han berättade han önskade göra i Dagen.
Kan han vara en lämplig Pastor utan han studerat teologi. Hur kan han vara själavårdare utan utbildning. Har han utbildning till snickare borde han snickra, men han kanske inte kan det heller. Släpp medlemmarna Peter!!!!!

Han kan börja med att hålla bud 6 & 10 innan han läser teologi.
Citera
2017-02-05, 16:51
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-bo
Han kan börja med att hålla bud 6 & 10 innan han läser teologi.

Har PeGe också varit ute och roat sig med grannfruarna? Förvånar mig inte i så fall, eftersom det verkar ha varit rena sängkammarfarsen i Knutby.
Senast redigerad av JumpingJack 2017-02-05 kl. 16:59.
Citera
2017-02-06, 10:59
Medlem
Nabo, du vet inte vem jag är märker jag, och det är skönt
En liten annan detalj, invecklat prat om ÅW:s utseende, ålder eller raggningsteknik gör att trovärdigheten minskar. Tanken förs till "bittra flashbackberoende medelålders män som fantiserar i konspirationsteorier för att ge det trista livet guldkant". Vill ni hjälpa församlingen, håll en saklig ton.
Citera
2017-02-06, 11:16
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
En liten annan detalj, invecklat prat om ÅW:s utseende, ålder eller raggningsteknik gör att trovärdigheten minskar. Tanken förs till "bittra flashbackberoende medelålders män som fantiserar i konspirationsteorier för att ge det trista livet guldkant". Vill ni hjälpa församlingen, håll en saklig ton.

Tydligen har denna tråd i hög grad utvecklats mot en arena för intern debatt mellan medlemmar i Knutby Filadelfia. Nabo & Co i all ära men synd att så få utomstående tar sig tid att skriva här.

Vad gäller synpunkter på drottning Tirsas raggningsteknik e t c, så är de av högsta intresse för ett fritt diskussionsforum på nätet, oavsett vad du anser gynnar trovärdigheten. Tvärtom menar jag att synpunkter och information om just sådant stärker trovärdigheten genom att bidra till transparens och genomlysning av såväl händelser som beteenden inom denna vidriga sekt.

Vi ska aldrig glömma Knutby och vad som tilläts hända när fel människor tillåts smaka maktens sötma. Nä du, min gunstige junker; all skit ska fram om dessa kräk, oavsett om det handlar om när Helge utför framsätes-cunnilingus på drottning Tirsa eller hur mycket O'boy Peter Gembäck egentligen dricker när han filar på veckans epistel för att styra fårskocken rätt.
Citera
2017-02-06, 14:58
Medlem
Nu kallar iallafall inte jag det där för "raggningsteknik". Snarare sexuella trakasserier. Dessutom var båda som jag förstår det vid tillfället gifta. Det säger en hel del om moralen hos åtminstone delar av dåvarande sektledningen. Och dubbelmoralen. ÅW har i någon intervju hävdat att sånt håller de inte på med. "Isåfall skulle jag vara med i big brother, inte en församling" (fritt ur mitt minne).

Edit: Pratet om big brother:

http://www.expressen.se/nyheter/cecilia-hagen-moter-asa-waldau/
Senast redigerad av joannaw 2017-02-06 kl. 15:34.
Citera
2017-02-06, 18:23
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
----Gåtan är att medlemmar i sekter och diktaturer inte vill ha sin frihet.
Étienne de La Boétie, en brådmogen yngling på 1500-talet, skrev boken ”Frivillig träldom” (”Discours de la servitude volontaire”). Han fann följande förklaringar till att människor givit upp sin frihet:
”Den första är vanan. När ett folk har låtit sig berövas friheten faller den i glömska, ’en glömska så djup att de omöjligen förmår samla sig för att återfå den utan tvärtom trälar så villigt och fritt att det rentav ser ut som om man icke lidit en frihetens förlust utan fastmer erhållit en träldomens vinst’. Det är som om friheten aldrig har funnits; man saknar inte något som man aldrig har ägt. Underkastelsen upplevs som ett naturligt tillstånd.”
Den andra förklaringen är att sektledare och tyranner använder religionen ”för att ingjuta och förstärka föreställningen hos de obildade att makten är instiftad och sanktionerad av Gud.”
En tredje förklaring är att sektledare korrumperar sitt folk på två sätt. Dels fördummas och förvekligas de med hjälp av diverse tidsfördriv - i Knutby hålls de upptagna med möten, musik, ommöbleringar och byggen. Dels gör ledningen undersåtarna delaktiga i maktpyramiden. ”Först upphöjs fem eller sex till maktens högsta sfär”, som när pastorer och mellanledare i Knutby agerat kumpaner och medbrottslingar till ÅW, HF, UF, PeGe.
http://www.svd.se/nar-slaveriet-lockar-mer-an-friheten/om/kultur:under-strecket

---
Detta var en intressant vinkel på Knutbyhistorien, och artikelns bilder på Ivan den Förskräcklige och Kim Jong-Un sätter IMO det mentala fingret på just undersåtarnas psykologiska relation till sina makthavare och vice versa... ...ty även om den högste guden som är allsmäktig kanske inte skiljer sig åt speciellt mycket mellan olika människor om man tittar närmare på saken (väldigt nära), så gör ju människors tolkningar av olika gudar och naturfenomen definitivt det, så långt att vissa maktutövare t.o.m. medvetet använder sig av gudsbegreppet och religionen i sin egen maktutövning...

Att medlemmar i sekter och diktaturer inte vill? ha sin frihet är dock en tankegång som rimmar dåligt med modern vetenskap IMO, även om det ytligt sett kan uppfattas och tolkas så om man ser på vissa grupper av efterföljare... att uppfattningen om en fri viljas utövande inom sekter och diktaturer ändå används i artikeln, vilket leder till det IMO missvisande begreppet/oxymoronen/självmotsägelsen "frivillig träldom", beror som jag ser det på att artikeln hänvisar till en text som skrevs på 1500talet, långt innan modern forskning nått sina nuvarande insikter om människans villkor...

Étienne de La Boétie's tre förklaringar till varför människor kan ledas till att "ge upp sin frihet" nosar dock på de riktiga orsakerna, även om den saknar tillgång till de mentala verktyg som krävs för att närmare kunna skärskåda dem... han nämner t.ex. 1.)Vanans makt, 2.) Användning av religion, samt 3.) Korruption, Fördumning och Deltagande i maktpyramiden...

Alla tre argumenten kan vid första anblicken fortfarande te sig lika fullt rimliga idag som på 1500talet, men när man tar beroendeforskningens landvinningar med i resonemanget så inser man som jag ser det att på samma sätt som alkoholism, narkotikaberoende, sockerberoende, nikotinberoende, spelberoende och andra typer av beroendebeteenden medieras av hjärnans belöningssystem bl.a. medelst dopamin, så medieras känslan av rädsla delvis också av samma transmittorsubstans, dopamin...

Så, om man således ser på f.d. sektmedlemmar som att de behövde "avprogrammeras" från en mer eller mindre obestämbar rädsla för gud eller dess motsats för att kunna utvecklas vidare ut ur sektgemenskapen så bör detta IMO ha inbegripit liknande dopaminmodulerande svårigheter för den enskilde som de vilka ett valfritt beroendebeteende medfört för en f.d. missbrukare under vederbörandes avgiftningsprocess... dopaminets biologiska/fysiologiska roll i beroendeproblematik av olika slag utgör således IMO ett långt begripligare synsätt med vars hjälp man också bör kunna förstå sektmedlemmars och undersåtars tendenser till att till synes "frivilligt" kvarbli i sin egen underdåniga hierarkiska position, snarare än att de 1500talslogiskt kan anses "frivilligt välja" sin egen beredvillighet till att låta sig styras och/eller korrumperas av makten...

Hur frihet kan uttryckas i sammanhanget, och att frivilligheten också t.o.m. kan anses vara helt försvunnen/saknas hos vissa underkuvade sektmedlemmar och undersåtar framgår IMO på ett mer fundamentalt sätt när man lyssnar till vad den f.d. NordKoreanen Kim Kwang-Jin säger om frihet i relation till NordKoreas befolkning...
Citat:
"Freedom is discovery and enjoying the sense of selfexistence..."
https://www.youtube.com/watch?v=rJo7kDhEvT0
Senast redigerad av studentroland 2017-02-06 kl. 18:55.
Citera
2017-02-07, 16:19
Medlem
Citat:
Var kom medelålders män och konspirationsteorier in i bilden plötsligt?

Jag tycker det är upprörande hur 1 person (som det väl var från början) har påverkat så många på ett negativt sätt. Hur de andra i ledningen blivit som de blivit vet jag ej men man kan gissa att de påverkats av plogens vassa spets/Messias tilltänkta brud.

Som jag nog skrivit förut har jag haft en person någorlunda nära mig - nu i periferin - som genom sitt sätt att få vredesutbrott alternativt vägra prata med folk (från 1 timme till 5 år. Vilket vet man aldrig i förväg) få människor runt ikring att tassa på tå och vara inställsamma alternativt stå på sig varpå kaos utbryter. Nu kan jag på avstånd se hur kaos och konflikter utbryter runt honom med jämna mellanrum oavsett vilka andra människor som är inblandade.

Jag har verkligen ingen lösning på problemet men tycker det är hemskt att en enda person ska få förstöra för så många andra!

Som det verkar för tillfället i Gränsta är PeGes roll nu problemet. Är han beroende av tionde? Om ett antal går ur församlingen, går den då runt ekonomiskt?
Citera
2017-02-07, 16:49
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Var kom medelålders män och konspirationsteorier in i bilden plötsligt?

Jag tycker det är upprörande hur 1 person (som det väl var från början) har påverkat så många på ett negativt sätt. Hur de andra i ledningen blivit som de blivit vet jag ej men man kan gissa att de påverkats av plogens vassa spets/Messias tilltänkta brud.

Som jag nog skrivit förut har jag haft en person någorlunda nära mig - nu i periferin - som genom sitt sätt att få vredesutbrott alternativt vägra prata med folk (från 1 timme till 5 år. Vilket vet man aldrig i förväg) få människor runt ikring att tassa på tå och vara inställsamma alternativt stå på sig varpå kaos utbryter. Nu kan jag på avstånd se hur kaos och konflikter utbryter runt honom med jämna mellanrum oavsett vilka andra människor som är inblandade.

Jag har verkligen ingen lösning på problemet men tycker det är hemskt att en enda person ska få förstöra för så många andra!

Som det verkar för tillfället i Gränsta är PeGes roll nu problemet. Är han beroende av tionde? Om ett antal går ur församlingen, går den då runt ekonomiskt?

Klart han är beroende av tiondet. Eller lever han på något annat? Vad jobbar Emma med?
Citera
2017-02-07, 21:30
Medlem
fruktiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Klart han är beroende av tiondet. Eller lever han på något annat? Vad jobbar Emma med?
Tror att han har inkomster från medlemmar som hyr bostad av honom också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in