2017-02-04, 13:56
Medlem
Ratis avatar
Idag 4 februari går alltså Black Sabbath i graven. Vemodigt.
Citera
2017-02-04, 15:14
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Live Evil inhandlades idag. Skivan som gjorde att Ronnie James Dio och Vinny Appice slutligen gav upp Black Sabbath (för första gången) då skivan inneburt massa strul. Jag har alltid varit skeptisk mot denna skiva då det enligt Ronnie James Dio låtit som något påtvingat av skivbolaget för att dra in snabba pengar. Men har på sista tiden hört positiva saker om den. Därmed ett köp.
Live Evil med Sabs med Dio på sång, är en av mina favvisar. En av de första metal-skivor jag lyssnade på seriöst liksom. Kul och läckert omslag där varje figur föreställer en låt (Neon Knights, Iron Man, Children of the Sea). Överlägset medley med Heaven and Hell -- Iommi-solo -- Sign of the Southern Cross -- så H&H igen -- avslutat med Paranoid. Egen version av H&H dessutom där Dio lägger till något integralt om Big black shape, Little white light och vad det är. Tunga saker.

Versionen av NIB också bra (med trumsolo, fränt), samt Iron Man, ja det finns inget dåligt alls med denna livedubbel. Jag hävdar att detta vax visar ett band i toppform; bandmedlemmarna själva ser inte alltid sådant. Gillan dissade ju Sabs-skivan Born Again, helt fel, han ser inte att den är lysande ty han ser bara detaljerna. Ett vanligt fenomen hos konstnärer. Hos musiker även visat i att Steve Harris ogillar Maidens första platta, ja produktionen är ju så dålig...! Det hörs f-n inte, det är en detalj, det är en lysande skiva i alla aspekter. Liksom Live Evil.
Citera
2017-02-04, 15:21
Medlem
Alecia79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Idag 4 februari går alltså Black Sabbath i graven. Vemodigt.

Är det deras sista show idag?
Citera
2017-02-04, 16:58
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alecia79
Är det deras sista show idag?

Japp. I Birmingham, där allt en gång startade.
Citera
2017-02-04, 18:41
Medlem
Oakenshields avatar
Och på denna dag tar vi en tripp tillbaka till den bluesiga begynnelsen och en timmes gig från Dumfries, Skottland i nov '69. Tejpat av Alex Wilson från gruppen Iron Claw. Komplett med Tony på flöjt.

https://www.youtube.com/watch?v=AzY75eDzz-g
Citera
2017-02-05, 03:19
Medlem
Geomeisters avatar
Ray Gillen, död 1993.
Cozy Powell, död 1998.
Ronnie James Dio, död 2010.
Geoff Nicholls, död 2017.

Är det verkligen maskinen "Black Sabbaths" namn som gick i graven igår eller är det bara uppsättningen med Ozzy Osbourne?

Folk kan sitta och kämpa med vilken line-up som är hit och dit tills korna går hem, men är det en konsert med Black Sabbath är mitt intresse åtminstone lite väckt. Nu är, tyvärr, flera nyckelpersoner i bandet borta men en konsert kan bli trevlig hur som helst. Om Tony Iommi fortsätter med t.ex. Tony Martin eller Glenn Hughes för något projekt skulle jag kunna tänka mig att gå.

Ozzy Osbourne är och förblir Ozzy Osbourne, men någon framtida skiva som solo är jag måttligt intresserad av. En med Tony Iommi lockar mer!
Citera
2017-02-05, 03:30
Medlem
Alecia79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Ozzy Osbourne är och förblir Ozzy Osbourne, men någon framtida skiva som solo är jag måttligt intresserad av. En med Tony Iommi lockar mer!

Ozzy har redan sagt att han ska börja med en ny skiva så fort The End turnéen är slut. Och det är den nu.
Citera
2017-02-05, 08:44
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Live Evil med Sabs med Dio på sång, är en av mina favvisar. En av de första metal-skivor jag lyssnade på seriöst liksom. Kul och läckert omslag där varje figur föreställer en låt (Neon Knights, Iron Man, Children of the Sea). Överlägset medley med Heaven and Hell -- Iommi-solo -- Sign of the Southern Cross -- så H&H igen -- avslutat med Paranoid. Egen version av H&H dessutom där Dio lägger till något integralt om Big black shape, Little white light och vad det är. Tunga saker.

Versionen av NIB också bra (med trumsolo, fränt), samt Iron Man, ja det finns inget dåligt alls med denna livedubbel. Jag hävdar att detta vax visar ett band i toppform; bandmedlemmarna själva ser inte alltid sådant. Gillan dissade ju Sabs-skivan Born Again, helt fel, han ser inte att den är lysande ty han ser bara detaljerna. Ett vanligt fenomen hos konstnärer. Hos musiker även visat i att Steve Harris ogillar Maidens första platta, ja produktionen är ju så dålig...! Det hörs f-n inte, det är en detalj, det är en lysande skiva i alla aspekter. Liksom Live Evil.
Ni som är expterter på Sabbath, vilken är den ultimata liveskivan med gruppen?

Från Ozzy-åren (typ 70-talet), vad finns det för liveskiva värd att nämna?

Jag har för mig att det inte finns så många livsskivor med Sabs. Därför bör LiveEvil, se ovan, lyftas.
Citera
2017-02-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Ni som är expterter på Sabbath, vilken är den ultimata liveskivan med gruppen?

Från Ozzy-åren (typ 70-talet), vad finns det för liveskiva värd att nämna?

Jag har för mig att det inte finns så många livsskivor med Sabs. Därför bör LiveEvil, se ovan, lyftas.

"Live At Last" Även om det är en skiva som delar fansen i två läger.
Citera
2017-02-05, 10:42
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
"Live At Last" Även om det är en skiva som delar fansen i två läger.
Tack. Live at Last, från 1980, med en konsert från 1973. Helt klart värd att notera, ett dokument från Ozzy-eran.

Jag har alltså inte hört denna skiva men jag noterar på Wikipedia att skivan fått blandat mottagande. Kanske för att Ozzy-Sabs inte var ett helt lysande live-band -- dvs, de var en attraktion på scen när det begav sig, legendarer, men den där publikfriande live-känslan ā la "any decent rock-n-roll band" kanske inte alltid fanns. Tung prog rock, en shamansk ritual med Ozzy som MC; detta var något speciellt och Live at Last torde vara vaxet som dokumenterar det.
Citera
2017-02-05, 13:34
Medlem
Alecia79s avatar
Sitter just nu och njuter av Black Sabbath Sabotage album på vinyl skiva och sörjer att vi aldrig mer kommer få nån ny musik från dom.
Citera
2017-02-05, 16:49
Medlem
Adelaides avatar
Tony Iommi har dock sagt han kan tänka sig spela in nytt material under namnet Black Sabbath i framtiden, men att nya turnéer aldrig kommer äga rum. Vet inte om detta kommer hända dock eller om det är en tröst för alla Sabbath fans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in