2017-02-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
... Min tro är att Palmes beslut om att promenera söderut längs Sveavägen överraskade alla som eventuellt hade koll på honom. Den var både ologisk och rentav dumdristig.

Eller smart? Palme var orolig (uttalandet framför fönstret under em "-Man vet aldrig vad som finns därute") och enligt KO Feldt ofta oförutsägbar. Någorlunda kunnig om sitt eget säkerhetsskydd, valde han kanske helt medvetet en ologisk färdväg hem. Det var ett utmärkt sätt att undvika gå i välplanerade bakhåll. Kanske korsade han gatan för att han anade att de hade ögonen på sig och ville se om efterföljare också bytte sida?
Citera
2017-02-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
PG Näss hade till uppgift att skydda Sveriges säkerhet från hot mot rikets säkerhet. Därför ville han få så många agenter som möjligt utvisade. Det är en klassisk metod för att skada en motståndares spioneri. Utvecklad till fulländning av MI5 chefen Martin Furnival-Jones 1971 när han fick sin regering att utvisa 105 diplomater/spioner från Storbrittanien.

Olof Palme kritiserade via sin statssekreterare Ulf Larsson författaren till boken "Industrispionage" för att den pekade ut sovjetiska agenter och visade på vidden av det sovjetiska spionaget i sverige. När muren fallit erkände den dåvarande ambassadören Boris Pankin att uppgifterna i "Industrispionage" var riktiga.

Det är närmast ofattbart att en svensk statsminister går ut och kritiserar en författare för att denne påvisar att en mordisk diktatur bedriver ett omfattande spionage i Sverige. Om OP trodde sig kunna skapa avspänning genom att ge fribrev åt sovjetagenter så är naiviteten minst sagt hårresande. Hade Sovjet verkligen velat visa på avspänning kunde man slutat ockupera baltikum och släppt greppet om satellitstaterna i östeuropa. Detta skedde när muren föll och då blev det under ett tag verklig ävspänning i vår del av världen.

Detta är den världsbild vi fått oss beskrivna sedan barndomen och andra synsätt har varit tabu.
En helt annan bild framträder om man mentalt sätter sig in i kalla kriget ur ryssarnas synvinkel.
Riktigt så enkelt som att det enbart var världsherravälde á la Komminterntiden som gällde, är det inte.

Palme hade för länge sedan förstått att den förda politiken nästan lett till krigsutbrott 1962 och 1983.
Samma avväpningstaktik som Palme mfl. förde mot stormakterna, använder vi själva för att begränsa våldsbrott då vi starkt reglerar vapentillstånden i landet.

Även amerikanska undanalytiker vittnar om ryssarnas rädsla som drivkraft. Speciellt under spänningstoppen under den västliga övningen "Able Archer" 1983 som Palme i hemlighet måste varit välinformerad om.
Med låg utbildningsnivå, folkhälsoproblem med det eviga drickandet och utbredd kriminalitet och våldsförhärligande i dessa grupper, var det självklart lockande att ena landet mot en yttre fiende.

Det är dock ett faktum att de själva blev anfallna och offrade ojämförligt flest liv under VK2. Att då säkerställa "aldrig mera krig på egen jord" och ta kontrollen över östeuropa, var säkerhetsmässigt logiskt. Att sedan aldrig släppa taget var också logiskt eftersom väst från dag 1 stödde motståndskampen. Det bästa hade varit som i fallet med Finland att spänningen kunnat lagt sig och att Rysslands säkerhet istället kunde uppfyllts med säkerhetsavtal som med Finland.

Uppfatta mig nu inte som en Sovjetvän. Jag har vigt en stor del av mitt liv åt motsatsen.

Skulle vi själva vilja ha ryska styrkor på Åland? Ryssarna vill i alla fall inte ha utlänska styrkor på Karelska näset intill Leningrad.

Skulle vi själva vilja låta ryska företag sköta hamnarna i Slite och Karlskrona? Rysarna vill i alla fall inte ha jänkarna i Baltiska hamnarna. Båda fallen blir till infallsportar som hotar den egna säkerheten.

Skulle vi vilja att den Röda sidan vann Finska inbördeskriget och sedan stationerade ryska trupper intill Torne älv? Ryssarna vill heller inte ha marinkåren på Krim.

Listan blir lång men leder endast till motargumentering. Det var detta dödläge Palme ville bryta med dialog och ett starkt FN istället för starka stormakter.
Det enda den hårda linjen idag lett till är att ryssland nu åter vill ha stormaktsstatus. Eftersom man hade kärnvapen kunde väst aldrig vinna kalla kriget fullt ut på riktigt. Att plockat av ryssarna dessa 1991 hade varit som att ställa dem mot väggen utan möjlighet till överlevnad. Där vågade man inte gå längre och därför börjar hela visan om igen.

Jag har aldrig tyckt Palme varit någon älskvärd politiker men det var synd att han inte fick möjligheten att föra avspänningen framåt och låta FN få övertaget över stormakterna.

Därför skulle Palmes östkontakter vara kvar på plats där de kunde kontrolleras bättre än om de enbart arbetade underjordiskt med illegalister. Alla är överens om att spioner till en viss grad behövs för att ge möjlighet till att göra egna bedömningar och därmed undvika felbedömningar som med rädslor ökar risken för konflikter.

Därför var det utmärkt att Elmér började föra en dialog med KGB. Glöm inte att det var med sådana här informella kontaktnät Kubakrisen (inkl den hemliga utplaceringen av USA´s atomraketer i Turkiet) löstes.

När PG Näss utvisade dessa spioner alltför effektivt, ökade han krigsrisken och accepterade inte att följa sin folkvalda regering. Skall en demokrati fungera så skall den utgå från de folkvalda representanterna och inte enskilda tjänstemän.

Efter Palmes död rensades höger-extremisterna ur SÄPO och Försvaret för gott.
En intressant sak står i "Maktkamp om Säpo" (utgiven 1989) på sid 176:

"-Under de senaste 12 åren (dvs. from 1977) har SÄPO´s kontakter med utlandet ökat dramatiskt.
Under de tre senaste åren dvs. from 1986) har den svenska Säkerhetspolisen dessutom fått ett mer finmaskigt nät av egna källor och uppgiftslämnare".

Är det ett resultat av ökade anslag eller har samverkan med Försvarets undtj på något sätt förbättrats 1977 och 1986?
Citera
2017-02-04, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ursäkta att jag glömde bort dig i upphetsningen. Mycket riktigt har du sedan länge drivit den insikten.

Jag personligen har svårt att se en utsedd mördare hatta från det ena stället till det andra. Som en jojo. Och att han skulle springa slalom på Sveavägen om paret Palme återvänt till den vänstra sidan efter att fönstershoppat. Den östra sidan är både en omväg och ologisk på vägen till Gamla stan.

IMs vittnesmål beskriver en person som i god tid hade säkrat alternativet Dekorima. Innan han kunde veta att OP skulle ta den vägen. Ett vägval som tidigast kunde iakttas runt 23,19,30. Eller strax dessförinnan.

Min tro är att Palmes beslut om att promenera söderut längs Sveavägen överraskade alla som eventuellt hade koll på honom. Den var både ologisk och rentav dumdristig.

Han menar väl att det finns TVÅ team,ett på vardera sida vägen.(två-till fler personer)Varav
endera person i teamet ingående skall kunna likvidera Palme.T.e.x två personer på varje sida som följer efter/går före/transporteras dit.
(Likt i en jägargrupp oavsett huvuduppgift i teamet/gruppen)
Citera
2017-02-04, 15:38
Medlem
526s avatar
Vem, vilka var det som initierade mordet på OP?

Om man utgår från at det var en mindre konspiration av militörer och poliser (som jag tycker är den mest rimliga)

Hur började det? Var träffades de höga militärerna och poliserna? I någon slags klubb? Det pratades om möten i gamla stan?
Citera
2017-02-04, 15:48
Medlem
Finns info om de båda unga vittnena Anders och Christoffer längst ner till vänster bland artikelbilderna https://images.scribblelive.com/2016/2/28/3f8b3f2d-7217-40dc-98f7-2025c94b34d5_1000.png
Citera
2017-02-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Finns info om de båda unga vittnena Anders och Christoffer längst ner till vänster bland artikelbilderna https://images.scribblelive.com/2016/2/28/3f8b3f2d-7217-40dc-98f7-2025c94b34d5_1000.png

Jag kan minsann inte läsa dessa tidningssidor hur jag än gör. Kan de förbättras/förtydligas?!
Citera
2017-02-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag kan minsann inte läsa dessa tidningssidor hur jag än gör. Kan de förbättras/förtydligas?!

Loggar man in på Svd i länken, får man en gratis provmånad och kan läsa denna och andra artiklar. Kräver mailadress personnr och betalkotsnr. Någon som har abonemanget?

Jag kan i alla fall utläsa:

"Anders __man och Christoffer A______ var vittnen till dödsskjutningen. -Vi hörde två skott och när vi kom fram var det blod överallt, berättar (beskriver?) de.

Jag kan ej tyda efternamnen.
Citera
2017-02-04, 18:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Det är närmast ofattbart att en svensk statsminister går ut och kritiserar en författare för att denne påvisar att en mordisk diktatur bedriver ett omfattande spionage i Sverige. Om OP trodde sig kunna skapa avspänning genom att ge fribrev åt sovjetagenter så är naiviteten minst sagt hårresande.

Fortfarande någon som undrar varför OP blev mördad? Det märkliga är väl snarast att det tog så lång tid innan någon gjorde slag i saken. Leif D vibbar att det var moskvaresan som var den utlösande faktorn. Den fick inte bli av.
Citera
2017-02-04, 19:14
Medlem
Citat:
Du säger att du inte är en sovjetvän men du låter som en sådan. Du gör misstaget att likställa den svenska demokratin med den sovjetiska djävulsdiktaturen. Hur många människor har den svenska hemligs tjänsterna mördat vs de sovjetiska hemliga tjänsterna 1917-91?.
].

Någon sovjetvän är jag definitivt inte. Allt du räknar upp stämmer ju och jag håller med om det. Det är bara det att det rabblats i oändlighet och det finns ju alltid två sidor av samma mynt. Du nämner ju inte något om avrättningarna "de vita" utförde av kommunister i Finska inbördeskriget.
När det gäller Afghanistan så var dess regering kommunistisk och de interna stridigheterna mellan de två dominerande partierna (båda kommunistiska) undergrävdes av både Pakistan och CIA. Jag tror personligen den avgörande faktorn för invasionen utgjordes av att Islam vunnit terräng i både Pakistan och Iran och börjat sprida sig norröver in i södra delarna av Sovjet. En gissning bara.

Vart kommer vi då med ordkriget? Ingenstans.
När jag funderat lite på det nu så tror jag den kraftiga ökningen av Säpos utlandskontakter, var ett resultat av den borgerliga valsegern 1976? Precis som en demokrati är ämnad att fungera så fick vi med regeringsskiftet också en ny utrikes- och säkerhetspolitik. Även om Neutralitetspolitiken då ur socialdemokratisk synvinkel, övergavs en smula, så är det en bitterhet den sidan får leva med tills dess man kan påverka genom valsystemet.

Ur tjänstemännens synvinkel är denna 4-års-framförhållning, både förstörande och velig. Skall uppbyggt samarbete avslutas? Självklart inte. Det är därför vi har den blocköverskridande utrikesnämnden där långsiktiga ställningstaganden överenskommes av folkvalda.
Det PG Näss mfl. höll på med kan närmast liknas statskupp och det var därför han tvingades avgå. Det är inte OK att som tjänsteman föra sin egen agenda under bordet. Det är närmast Sovjetiska metoder.

Ebbe Carlssons avlyssningsutrustning tror jag som ryktet gör gällande, var avsedd för dessa krafter inom Säpo som undlät sig följa valresultatet. Jag tror definitivt Palme inte skulle daltat med ryssarna när det verkligen gällde. Ett litet exempel som få känner till:
Under ubåtsjakten i Hårsfjärden sprängdes två minor i den fasta minlinjen vid Mälsten. Detta då ett utbrytningsförsök gjordes. I högtalarna nere i bunkern/minstationen, kunde avlyssningsmikrofonerna spela upp panikslagna rop innifrån farkosten. Man ropade inte på något öststatsspråk. Observera att man skrek i panik.

För mig kommer PG Näss alltid vara en av de misstänkta eller någon som skött spaningsarbetet "lagom" mycket för att allt inte skulle behöva komma fram. Det var helt riktigt att sparka honom.
Citera
2017-02-04, 20:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Någon sovjetvän är jag definitivt inte. Allt du räknar upp stämmer ju och jag håller med om det. Det är bara det att det rabblats i oändlighet och det finns ju alltid två sidor av samma mynt. Du nämner ju inte något om avrättningarna "de vita" utförde av kommunister i Finska inbördeskriget.
De vitas avrättningar kom som svar på den röda terrorn.Bara att kolla kronologin.

När det gäller Afghanistan så var dess regering kommunistisk och de interna stridigheterna mellan de två dominerande partierna (båda kommunistiska) undergrävdes av både Pakistan och CIA. Jag tror personligen den avgörande faktorn för invasionen utgjordes av att Islam vunnit terräng i både Pakistan och Iran och börjat sprida sig norröver in i södra delarna av Sovjet. En gissning bara.
Finns vittnesmål om att invasionen drevs på av Leonid Bresnjev själv. Sovjet skyllde säkert på väst men faktum är att CIA intresse för området kom efter invasionen , inte före

När jag funderat lite på det nu så tror jag den kraftiga ökningen av Säpos utlandskontakter, var ett resultat av den borgerliga valsegern 1976? Precis som en demokrati är ämnad att fungera så fick vi med regeringsskiftet också en ny utrikes- och säkerhetspolitik. Även om Neutralitetspolitiken då ur socialdemokratisk synvinkel, övergavs en smula, så är det en bitterhet den sidan får leva med tills dess man kan påverka genom valsystemet.

Ur tjänstemännens synvinkel är denna 4-års-framförhållning, både förstörande och velig. Skall uppbyggt samarbete avslutas? Självklart inte. Det är därför vi har den blocköverskridande utrikesnämnden där långsiktiga ställningstaganden överenskommes av folkvalda.
Det PG Näss mfl. höll på med kan närmast liknas statskupp och det var därför han tvingades avgå. Det är inte OK att som tjänsteman föra sin egen agenda under bordet. Det är närmast Sovjetiska metoder.

Ebbe Carlssons avlyssningsutrustning tror jag som ryktet gör gällande, var avsedd för dessa krafter inom Säpo som undlät sig följa valresultatet. Jag tror definitivt Palme inte skulle daltat med ryssarna när det verkligen gällde. Ett litet exempel som få känner till:
Under ubåtsjakten i Hårsfjärden sprängdes två minor i den fasta minlinjen vid Mälsten. Detta då ett utbrytningsförsök gjordes. I högtalarna nere i bunkern/minstationen, kunde avlyssningsmikrofonerna spela upp panikslagna rop innifrån farkosten. Man ropade inte på något öststatsspråk. Observera att man skrek i panik.

För mig kommer PG Näss alltid vara en av de misstänkta eller någon som skött spaningsarbetet "lagom" mycket för att allt inte skulle behöva komma fram. Det var helt riktigt att sparka honom.

PG Näss fick aldrig sparken. Han blev utsedd av regeringen och Anna-Greta Leijon till länspolismästare i Uppsala 1988 så din uppgift är felaktig. De sparkar Näss fick kom från de viskningskampanjerpm att PGN som Ebbe Carlsson och hans följare spred.

SÄPOs arbetssätt styrs inte av vilken regering som för tillfället styr utan av de kungörelser fattas av regering och riksdag. En del hemliga , men under insyn av samtliga demokratiska riksdagspartier. Skulle SÄPOs politik ändras av regeringsskiften så skulle vi de facto ha en politisk polis. I sverige har tills nu använt oss av devisen all makt utgår från folket. Olof Palme regerade förutom sitt första år ständigt minoritetsregeringar.

De ökade internationella kontakterna från 1977 kan kopplas till den ökande terrorismen och kilowattgruppens bildande samma år.

Vad Ebbe Carlsson-affären lär åskådliggör är att regeringen från dag 1 velat detaljstyra PU. När dess torped Hans Holmer kört i diket iom operation Alpha försökte man bakvägen bygga upp en egen hemlig spaningsorganiastion ett SAPO, Carl Lidbom och EC hållande i tömmarna . Givetvis med Statsminister Ingvar Carlsson fullt informerad. Själv ser jag just Näss som en av huvudpretendenterna på att tips Helsingborgstullen.

Att kalla PG Näss arbete för en statskupp är lika absurt som att kalla honom KGB-agent, fakta talar emot. Jag tror man ska se Näss i ljuset av att hans första prioritet alltid var rikets säkerhet. Om han måste välja mellan att lösa MOP och rikets säkerhet tror jag han alltid skulle valt de sistnämnda.

Intressant med Hårsfjärden . Rena scoopet ! Finns det någon typ av källa på detta ?
Senast redigerad av mvagrippa 2017-02-04 kl. 20:16.
Citera
2017-02-04, 20:22
Medlem
Citat:

Måhända Bror Stefenson släppte ut en Nato ubåt med sitt minförbud se t.ex http://www.jallai.se/tag/bror-stefenson/
StayBehind ?
Hur mycket kände OP till om ubåtarna ?
Vad diskuterade Bildt i USA?
Som vanligt många frågetecken!
Citera
2017-02-04, 23:48
Medlem
FurirRevaers avatar
Korrekt.

Vi vet heller inte om något team fanns norr om Grand initialt. Men det borde det gort. Om det var ett sådant som omgrupperade eller om det var ett tredje team har jag ingen aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Han menar väl att det finns TVÅ team,ett på vardera sida vägen.(två-till fler personer)Varav
endera person i teamet ingående skall kunna likvidera Palme.T.e.x två personer på varje sida som följer efter/går före/transporteras dit.
(Likt i en jägargrupp oavsett huvuduppgift i teamet/gruppen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in