Citat:
Ursprungligen postat av
kramiklon
Ett väldigt viktigt vittnesmål måste ha varit hur stämningen var hos P den där sista kvällen vid träffen. Än hur usel polisen var kanske att man ändå hade synat P lite närmare om man fått veta om det hade uppstått bråk.
Polisen visste väl heller ingenting om vilka till synes komplicerade relationer det handlade om. Dom hade väl inte en aning om att P och Bå hade en relation. Det man visste var tydligen att P var Evas pojkvän (enl. Öhman boyfriend). Den ende som måste ha matat polisen med detta är väl P själv ... ja Bå också i och för sig. Några andra inblandade uppfattade väl inte dom som ett par.
Ja tveklöst, det behöver inte ens ha varit ett bråk i den bemärkelsen utan kanske mer att det uppstod oenigheter och att man tjafsade om något. Stämningen kan ha blivit upprörd och irriterad, och just med anledning av detta tror jag att Berit kan ha lämnat ett falskt vittnesmål om hur stämningen verkligen var i lägenheten under den sista timmen, innan Eva lämnade den.
P-A insåg givetvis att det skulle låta mycket illa och att det skulle vara till hans nackdel om det hade varit tjafs och dålig stämning strax innan Eva blev mördad, dessutom skulle det öka risken för att han själv skulle kunna bli misstänkt för mordet om det nu visade att han och Eva var osams i lägenheten innan dom skildes åt, dvs. endast en kvart innan mordet.
Jag tror i sådant fall att P-A kan ha övertalat Berit att "för säkerhets skull" inte nämna något om bråket/tjafset i lägenheten under polisförhöret, eftersom det endast skulle ställa till med onödiga problem, som att P-A kanske blev misstänkt.
Det falska vittnesmålet lämnade i sådant fall Berit (av kärlek?) för att skydda P-A så att han inte skulle bli misstänkt och jag tror inte att hon vid denna tidpunkt visste att P-A var mördaren utan att hon kom på det först senare, det gick väl upp ett ljus någon gång under dom 3 veckor som hon bodde tillsammans med P-A efter mordet och när hon till slut insåg hur det låg till så "flydde" hon hals över huvud.
Nej polisen visste ingenting om vilka komplicerade relationer det handlade om, dom visste endast det som P-A hade uppgivit för dom, dvs. att han var Eva's (självutnämnde) "pojkvän". Polisen tycks heller inte ha varit särskilt intresserade av att lyssna på vad Eva's nämaste hade att säga om saker och ting.