2017-02-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Hoppas det stannar där och att han inte drar till med idéen om att sanktionerna inte är tillräckligt utan anser att man även måste invadera landet för då kommer det hela att eskalera snabbare än vad någon av oss kan tro

Invadera Irak är en sak, men att USA skulle invadera Iran är helt uteslutet. Iran har 77 miljoner invånare, har en landarea på 1.6 miljoner kvadratkilometer (18:e största landarea i världen enligt wikipedia) och har fått hjälpt av Ryssland med sina kärnkraftverk (forskning och byggnader tex, finns många andra exempel) och är en viktig handelspartner med flera länder i Europa. Trump kommer inte starta krig med Iran - jag tror det är helt otänkbart. Sanktioner ja, men krig, hell no. Jag menar, hur skulle en amerikansk styrka stor nog att invadera Iran se ut?
Senast redigerad av NeoFlexer 2017-02-03 kl. 21:05.
2017-02-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Invadera Irak är en sak, men att USA skulle invadera Iran är helt uteslutet. Iran har 77 miljoner invånare, har en landarea på 1.6 miljoner kvadratkilometer (18:e största landarea i världen enligt wikipedia) och har fått hjälpt av Ryssland med sina kärnkraftverk (forskning och byggnader tex, finns många andra exempel) och är en viktig handelspartner med flera länder i Europa. Trump kommer inte starta krig med Iran, det, skulle jag säga, är helt otänkbart. Sanktioner ja, men krig, hell no.
Nej, men för första gången har mitt stöd för Trump fått sig en törn. Jag trodde han var fredspresidenten, det är den viktigaste frågan för mig personligen. Om han nu har låtit sig mutas av Saudiarabien till att börja provocera Iran då är det mycket mycket dåligt i min bok. Invadera Saudiarabien i så fall, eller bomba skiten, jag bryr mig inte. Men att provocera Iran och därmed Ryssland och Kina, det är helt vansinnigt.
2017-02-03, 21:10
Medlem
Och vad säger regeringen Trump när de nblir stämd av resenärer som vägrats inresa? Jo i stor ordalag den säger att om ni drar tillbaka stämningarna så får ni visum. ???? Var är logiken. Att Trump inte har alla hjärnceller på plats är ju välkänt men att så öppet visa på det är uppseendeväckande minst sagt.
Finns ju ingen ordning alls i regerandet, enbart lekstuga i vita huset där via telefon och sitt twittrande Trump samlar på politiska ovänner runt om i världen. Hur gammal är han egentligen den där Trump eller har han rentav börjat gå i barndom som hans far gjorde. Man har släppt in en dåre i finrummet helt enkelt. T.om EU med Storbritanien har börjat tröttna på clownen i vita huset och hans barnslig attityd. Det tar tid att bygga en supermakt som USA men det kan gå fort utför om Trump får fritt spelrum på grund av flata republikaner som är rädda om sina platser. Nu har dessutom presidenten en rådgivare som ljuger precis lika friskt som Trump själv och t.om hittar på terrorattentat. Så inte oväntat är USA:s största skamfläck just nu presidenten och majoriteten av väljarna skäms ju redan över att ha Trump i vita huset. Det har väl aldrig hänt i landets historia förut.
2017-02-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nej, men för första gången har mitt stöd för Trump fått sig en törn. Jag trodde han var fredspresidenten, det är den viktigaste frågan för mig personligen. Om han nu har låtit sig mutas av Saudiarabien till att börja provocera Iran då är det mycket mycket dåligt i min bok. Invadera Saudiarabien i så fall, eller bomba skiten, jag bryr mig inte. Men att provocera Iran och därmed Ryssland och Kina, det är helt vansinnigt.

När det gäller Iran så är Trump i högsta grad en klassisk republikan. Han gjorde ju inte precis nån hemlighet om hur "katastrofalt" han tyckte att avtalet var med Iran om att begränsa dess kärnteknik. Nu har han visserligen backat på den punkten, men vill uppenbarligen ändå (eller kanske just därför) visa sig tuff genom att hota landet.

Dom nya sanktionerna är egentligen onödiga. I samband med att sanktionerna mot Iran lyftes efter kärnteknikavtalet så införde Obama istället nya, begränsade, sanktioner specifikt riktade mot landets missilprogram:

https://www.ft.com/content/cfc9b248-bd35-11e5-9fdb-87b8d15baec2
2017-02-03, 21:23
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Invadera Irak är en sak, men att USA skulle invadera Iran är helt uteslutet. Iran har 77 miljoner invånare, har en landarea på 1.6 miljoner kvadratkilometer (18:e största landarea i världen enligt wikipedia) och har fått hjälpt av Ryssland med sina kärnkraftverk (forskning och byggnader tex, finns många andra exempel) och är en viktig handelspartner med flera länder i Europa. Trump kommer inte starta krig med Iran - jag tror det är helt otänkbart. Sanktioner ja, men krig, hell no. Jag menar, hur skulle en amerikansk styrka stor nog att invadera Iran se ut?
Frågan är väl om man ska använda kärnvapensarsenalen för att radera ut muslimerna på de områden man inte kan komma åt med trupper.
2017-02-03, 21:28
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Och vad säger regeringen Trump när de nblir stämd av resenärer som vägrats inresa? Jo i stor ordalag den säger att om ni drar tillbaka stämningarna så får ni visum. ???? Var är logiken. Att Trump inte har alla hjärnceller på plats är ju välkänt men att så öppet visa på det är uppseendeväckande minst sagt.
Finns ju ingen ordning alls i regerandet, enbart lekstuga i vita huset där via telefon och sitt twittrande Trump samlar på politiska ovänner runt om i världen. Hur gammal är han egentligen den där Trump eller har han rentav börjat gå i barndom som hans far gjorde. Man har släppt in en dåre i finrummet helt enkelt. T.om EU med Storbritanien har börjat tröttna på clownen i vita huset och hans barnslig attityd. Det tar tid att bygga en supermakt som USA men det kan gå fort utför om Trump får fritt spelrum på grund av flata republikaner som är rädda om sina platser. Nu har dessutom presidenten en rådgivare som ljuger precis lika friskt som Trump själv och t.om hittar på terrorattentat. Så inte oväntat är USA:s största skamfläck just nu presidenten och majoriteten av väljarna skäms ju redan över att ha Trump i vita huset. Det har väl aldrig hänt i landets historia förut.

Senaten ägnar åt skademinimering. De jobbar på att få allierade i omvärlden att lita på att senaten inte helt stödjer presidenten. I fortsättningen tänker senaten vara ännu mer aktiv än vad man varit tidigare när det gäller utrikespolitiken.
Trump är verkligen amatörernas afton.

https://www.nytimes.com/2017/02/03/us/politics/trump-has-provocative-words-for-allies-congress-does-damage-control.html
2017-02-03, 21:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Senaten ägnar åt skademinimering. De jobbar på att få allierade i omvärlden att lita på att senaten inte helt stödjer presidenten. I fortsättningen tänker senaten vara ännu mer aktiv än vad man varit tidigare när det gäller utrikespolitiken.
Trump är verkligen amatörernas afton.

https://www.nytimes.com/2017/02/03/us/politics/trump-has-provocative-words-for-allies-congress-does-damage-control.html

Skademinimering kommer dock inte att räcka för att helt återställa relationerna med omvärlden. Vi, i Europa, (dit jag, självklart, inte räknar Ryssland), har väl varit naiva på gränsen till infantila när det gällt vår tro på att USA inte skulle kunna råka ut för någon som Trump, eller värre.......

Redan nu så börjar européerna driva med Trump. Tyskland har det roligaste " America First, ...... Second" videon:

https://www.youtube.com/watch?v=9Sq-VPDtNK4
2017-02-03, 22:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Skademinimering kommer dock inte att räcka för att helt återställa relationerna med omvärlden. Vi, i Europa, (dit jag, självklart, inte räknar Ryssland), har väl varit naiva på gränsen till infantila när det gällt vår tro på att USA inte skulle kunna råka ut för någon som Trump, eller värre.......

Redan nu så börjar européerna driva med Trump. Tyskland har det roligaste " America First, ...... Second" videon:

Nej, skademinimering kommer inte att räcka. Det blir mer någon sorts livlina tills Trumpopia är över, tänker jag. Något måste ju senaten, rättsväsendet och de andra göra även om det inte räcker till.
Jag tror att det kommer att bli mycket sämre relationer mellan USA och omvärlden innan Trump tvingas bort.
T ex tror jag att Erik Princes privatarmé Akademi kommer att användas vid operationer som den i Jemen. Prince har presidentens öra. Med tanke på vilka ohyggligheter Blackwater gjorde sig skyldiga till under det andra gulfkriget kan vad som helst hända om Trump släpper lös Erik Prince. Trump har ju hittills påbörjat det han lovat att göra så jag räknar med att USA snart inleder ett nygammalt krig mot terrorismen. Dessutom har Trump talat om att han vill ändra NATO i riktning mot terroristbekämpning.
Det kan bli hur illa dom helst och vi i Europa måste börja stå på våra egna ben.

Jag skrattade gott mitt i eländet åt den länkade videon. Riktigt kul!
2017-02-03, 22:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, skademinimering kommer inte att räcka. Det blir mer någon sorts livlina tills Trumpopia är över, tänker jag. Något måste ju senaten, rättsväsendet och de andra göra även om det inte räcker till.
Jag tror att det kommer att bli mycket sämre relationer mellan USA och omvärlden innan Trump tvingas bort.
T ex tror jag att Erik Princes privatarmé Akademi kommer att användas vid operationer som den i Jemen. Prince har presidentens öra. Med tanke på vilka ohyggligheter Blackwater gjorde sig skyldiga till under det andra gulfkriget kan vad som helst hända om Trump släpper lös Erik Prince. Trump har ju hittills påbörjat det han lovat att göra så jag räknar med att USA snart inleder ett nygammalt krig mot terrorismen. Dessutom har Trump talat om att han vill ändra NATO i riktning mot terroristbekämpning.
Det kan bli hur illa dom helst och vi i Europa måste börja stå på våra egna ben.

Jag skrattade gott mitt i eländet åt den länkade videon. Riktigt kul!

Japp, men, tyvärr, så kommer det inte att räcka med en ny, vettig, amerikansk president i framtiden, skadan är redan skedd, och kan inte göra ogjord. Som du skriver: Vi i Europa måste börja stå på våra egna ben.
2017-02-03, 22:53
Medlem
Citat:

Inte Trump kanske men hans chef för pentagon James Mattis största dröm är ju att starta ett krig mot Iran.
2017-02-03, 22:53
Medlem
SecundusSilents avatar
Efter Trump-regimens ultimatum mot Ryssland i FNs säkerhetsråd i går (se länk nedan), förvänta er inget toppmöte mellan Trump och Putin under den närmaste tiden - eller ens bättre relationer mellan länderna.

Man kan inte ha bra relationer med en stat vars ledare ställer ultimatum på att man ska avträda delar av sitt land. Trump har gjort bort sig men det är förstås väldigt många som jublar, inte minst krigshökar och militärindustrin.

Se 01:07:10:
http://webtv.un.org/watch/the-situation-in-ukraine-security-council-7876th-meeting/5308485406001
2017-02-03, 22:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Den var en riktig godbit.
Jag tittade på Danmark också. Kanske var jag uppvärmd, men jag skrattade ännu mer till den.

https://www.youtube.com/watch?v=Q4KSfracI4k

Det som nu pågår med Iran får mig att tänka att diplomati kanske är den av Donalds svagheter som kommer att få påtagliga konsekvenser först. Frågan är bara var det kommer att ske något som blir svårt att reparera först...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in