Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Putin har stora problem på hemmaplan. Palatskupp kan komma före. Väldigt många ryska soldater har dött i Ukraina. Gränsen närmar sig. Putin har sparkat, arresterat, mördat höga FSB, GRU.
Nej risken för att Ukraina som blir attackerat ska ge sig är noll och nada.
Putin kanske resonerar så här (iaf skulle jag göra det i hans kläder):
Väst har alltid försökt komma åt Rysslands stora resurser. Min uppgift är att hindra detta. Därför var jag tvungen att neutralisera de nya makthavarna i Ukraina 2014 då de hotade Rysslands säkerhet. Krim var tvungen att tas hem då militärbaserna måste skyddas - och det gjorde jag. Ukraina i västs händer är dessutom ett direkt hot, alltså destabiliserade jag landet genom att ge stöd till utbrytarrepublikerna och tvingade fram Minsk-överenskommelsen som de facto försvagar Ukraina.
Den nya regimen i USA stöder Kiev och ger mig ultimatum för att häva sanktionerna. Detta är en illa dold krigsförklaring. Nåväl, om Kiev driver frågan vidare med än mer attacker, måste jag stöda en offensiv för att stabilisera grannlandet. Jag är redan drabbad av sanktioner så även om en offensiv in i Ukraina kan skärpa sanktionerna, så väger det säkerhetspolitiska intresset tyngre. Våra företag söker sig alltmer mot andra handelspartner likaså, främst mot Asien.
Jag har höga popularitetssiffror och om vår nationella säkerhet är hotad kommer min popularitet inte att sjunka, snarare öka, även om det ekonomiskt kan bli sämre tider. Jag får låta våra företag satsa alltmer inhemskt, så som jag även gjort, men vi får accelerera tempot i denna utveckling av den inhemska ekonomin. Klart är att en del oligarker kommer att klaga, men de har inget annat val än att anpassa sig eller så får jag nationalisera de företag som är viktiga om dess ledare skulle sabotera min plan.
Jag kommer ändå inte att kunna stoppa NATO-expansionen, men det spelar i detta läge inte så stor roll, eftersom Krim aldrig kan släppas. Jag får ladda upp med mer trupper, mer vapensystem vid gränserna i Europa och tvinga fram en avspänning, då övriga europeiska länder nog kommer att bli alltmer nervös om jag laddar på efter gränserna för att möta hotet från NATO. Det kan till och med bli incidenter med beskjutning över nån gräns i Baltikum, men detta inskärper i så fall allvaret i situationen, så detta är nödvändigtvis inte negativt. En större kris kan leda till avspänning.
Sålunda, USA tvingar oss till större isolering, men det är bara att gilla läget och vidta de åtgärder som måste vidtas för att skydda Ryssland från västs ambitioner att komma över våra rikedomar.