2017-01-30, 08:12
Medlem
Första start från Launch Complex 39 sedan STS-135 år 2011. Detta uppdrag kommer att leverera SAGE III and Lightning Imaging Sensor (LIS) Earth-observation instruments till ISS.

Planerat till den 15 februari

Trådar om tidgare CRS uppdrag på flashback:
SpaceX CRS-9 (dockningsadapter (IDA-2))
SpaceX CRS-8 (Bigelow Expanderaktivitetsmodulen (BEAM))
SpaceX CRS-7 (Det var Falcon 9s första total haveri på 19 flygningar.)
SpaceX CRS-5
Citera
2017-01-30, 08:33
Medlem
JustBecauses avatar
Härligt med denna information, tack för att du delar med dig här!

Apropå STS-135, det kan väl inte bara vara jag som saknar rymdskyttlarna? Såg en dokumentär om dem igår och jäklar va maffiga de var ändå...
Citera
2017-01-30, 09:57
Medlem
Nu går CRS-10 före Echostar-23 i kön för uppskjutningen. Även om uppskjutningen blir klar innan det är dags för uppskjutningen så kommer man inte kunna tidigare lägga den. Detta på grund utav mössen som ska med ombord, eller som Elon kallar dem, Miceonauter

Detta kommer, om datumet håller, även bli den första landningen tillbaka vid CCAFS som sker vid dagsljus Kommer bli helt galet grymt!

//Toastmastern
Citera
2017-01-31, 01:07
Medlem
raskenss avatar
Har vi några tider för eventet ännu? Dax att sikt in sig på en extra stor ostkrokspåse denna gång.
Citera
2017-01-31, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har vi några tider för eventet ännu? Dax att sikt in sig på en extra stor ostkrokspåse denna gång.

Tiden som gäller just nu är den 14 februari kl 16:34 UTC.

Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Härligt med denna information, tack för att du delar med dig här!
Apropå STS-135, det kan väl inte bara vara jag som saknar rymdskyttlarna? Såg en dokumentär om dem igår och jäklar va maffiga de var ändå...

De var grymt maffiga. Tyvärr kosta flight mellan US$ 450 million till 1.5 billion hela projektet kosta över US$ 200 billion. Det resulterar ju bra total 135 uppdrag på 20 år.

Kostanden per flight med Falocon 9 är $62 million och Falcon Hevey $90 million. Tyvärr har även Falocon 1 och Falocon 9 ganska dålig statstik i antal flighter och lyckade uppdrag under de första 10 åren.
Senast redigerad av Awdrew 2017-01-31 kl. 07:12.
Citera
2017-02-01, 10:28
Medlem
Static Fire planerad till den 8 februari, uppskjutningen den 14 februari. Ser ut som om fönstret är kl 18 på kvällen svensk tid, eller 19, däromkring iallafall.

39A är nu riktigt nära att vara redo för uppskjutningar

//Toastmastern
Citera
2017-02-01, 19:50
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Tiden som gäller just nu är den 14 februari kl 16:34 UTC.

De var grymt maffiga. Tyvärr kosta flight mellan US$ 450 million till 1.5 billion hela projektet kosta över US$ 200 billion. Det resulterar ju bra total 135 uppdrag på 20 år.

Kostanden per flight med Falocon 9 är $62 million och Falcon Hevey $90 million. Tyvärr har även Falocon 1 och Falocon 9 ganska dålig statstik i antal flighter och lyckade uppdrag under de första 10 åren.

Fast jämför vi med färjan har SpX lysande siffror. Vid uppdrag 25 hade färjan dödat 6 personer (Challenger). SpX har skjutit upp 29 gånger med en olycka in flight.
Citera
2017-02-02, 09:07
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Fast jämför vi med färjan har SpX lysande siffror. Vid uppdrag 25 hade färjan dödat 6 personer (Challenger). SpX har skjutit upp 29 gånger med en olycka in flight.

Sant, men så har SpaceX inte ens börjat med persontransporter än.
Citera
2017-02-02, 12:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Sant, men så har SpaceX inte ens börjat med persontransporter än.

Nä och det är fortfarande en bit kvar dit vad jag kan förstå. Senast jag såg något om det tvivlade man på uppsatt måldatum. SpaceX har ju dock, till skillnad mot färjan och alla andra system (som jag fattat det), Launch escape hela vägen till omloppsbana. Så förhoppningsvis slipper vi se några dödsfall.

Även om jag kastar skit på Färjan nu, det var ett synnerligen dåligt system i många aspekter, så är det en av favoritfordonen för mig. Men det nådde inte sina designmål (med råge) och den var snuskigt dyr. Har för mig att jag läst någonstans att boosterraketerna i själva verket var dyrare att renovera än att bygga nya. Men jag har ingen källa så ta det inte för givet.

De fina fina Vätemotererna RS-25 fick man riva hela stjärtsektionen av färjan för att inspektera.

Bortser man från att man missat återanvändbarhet totalt och kostnaderna för programmet och ingen launch escape så är det ett fantastiskt fordon.
Citera
2017-02-02, 22:12
Medlem
Newkies avatar
https://www.wsj.com/articles/congressional-investigators-warn-of-spacex-rocket-defects-1486067874?mod=rss_Technology

Aj aj... nytt för mig!
Citera
2017-02-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
https://www.wsj.com/articles/congressional-investigators-warn-of-spacex-rocket-defects-1486067874?mod=rss_Technology

Aj aj... nytt för mig!

SpaceX har svarat på den här kritiken, kort summerat handlar det om att Merlin motorn är byggd för att kunna hantera sprickor i turbomotorn. Sen är frågan också när det upptäcktes. Om det skedde efter en landning är det ju rätt häftigt att de nu kan göra något åt problemet(Block 5 kommer åtgärda det här problemet enligt SpaceX). En annan sak vi måste tänka på är att SpaceX har testat varje motor enskilt, de har kört static fire på varje raket vid uppskjutningsplattformen. Sen har raketen också skjutits upp då många av motorerna har återstartats. Även landade steg har testas igen, där exempelvis JCSAT-14 har haft 8 static fire i McGregor Texas. På alla dessa gånger så har en motor fallerat och eftersom Falcon 9 är designad med 9 motorer längst ner så klarade den ändå sitt uppdrag.

Sen kan man tillägga också att journalisten i fråga som har skrivit artikeln är en riktig douch mot SpaceX. Han hittar kritik där det knappt finns någon och skapar en artikeln utav det. Ska bli intressant att se den officiella rapporten.

//Toastmastern
Citera
2017-02-03, 19:27
Medlem
raskenss avatar
Nånstans läste jag att Nasas nya SLS är designade för att inte klara mer än ca 5 trycksättningar i tankarna sen är dom förbrukade. Dom har verkligen satt knappa marginaler på designen. Imponerande att Spacex motorer klara av så mycket som dom gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in