2017-02-03, 09:33
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHelmersson
Det folk verkar ha svårt att förstå är att socialbidragen kommer att betalas ut precis som tidigare. Men har man - 12 000 kr så blir det liksom inte så mycket kvar på kontot.
Inte nödvändigtvis! Startade en tråd i inrikespolitik gällande just detta för att inte behöva gå så mycket offtopic i denna tråd;
(FB) Spara in på bidragspengar nu efter Swedbanks systemhaveri!

...för som jag förstått det kan soc neka utbetalning om man plockat ut pengar från sitt konto då dessa räknas som inkomst.
Citera
2017-02-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Och du inbillar dig att det är nån annan bank som vill ha dig som kund efter detta ?

Man kanske redan är kund i flera banker och helt enkelt byter bank för sina bidragsinbetalningar?
Citera
2017-02-03, 10:17
Medlem
MyLittleTonys avatar
Fan vad snack om Soc-bidrag!

Finns det någon som kan bekräfta att bankomaten registrerade alla uttag och de som tagit ut pengar behöver betala tillbaka det? Är sjukt nyfiken men vill inte sitta och läsa alla poster om bidrag hit, bidrag dit.
Citera
2017-02-03, 10:33
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Väl skrivet. Kompetensen finns fortfarande. Men när allt detta är outsourcat till Baltikum så har man tappat mycket av kontrollen. Och DET är en kalkylerad risk.

Dock är det skillnad på IT och IT hos bankerna. De finansiella systemen som till största delen är baserat på COBOL (ett väldigt gammalt och standardiserat språk) är in-house-skött och ytterst driftsäkert.

Vad som hänt kan man ju bara spekulera i, men en gissning är ju att de centrala systemen tappat kontakten utåt på något sätt (strömavbrott, avgrävda kablar, systemcrash...) och därför har bankomaterna tappat uppladdningsförmågan. Alla transaktioner loggas internt i bankomaten och laddas upp till centralen där saldot uppdateras.
Av någon anledning är bankomater programmerade att utgå från att pengar finns på kontot om den inte kan hämta saldo från centraldatorn. Varför kan man ju undra, men av någon anledning är det säkert.
Därför kunde man gå vidare till nästa bankomat och hämta mer pengar.

Vad händer sen? Det centrala systemet startas upp igen och får transaktionsloggarna inskickade igen från bankomater runtom i landet och det börjar köra det genom systemet. Folk hamnar på minus och många försöker sig på en naiv chansning som ingen bank i världen accepterar, att man blivit bestulen på kortet.
Jaha, säger banken, då spärrar vi kortet. Så får man som det alltid fungerat stå för att det som blivit "stulet" då man skulle haft koll på kortet och ringt direkt när det försvann.
Citera
2017-02-03, 10:33
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittleTony
Fan vad snack om Soc-bidrag!

Finns det någon som kan bekräfta att bankomaten registrerade alla uttag och de som tagit ut pengar behöver betala tillbaka det? Är sjukt nyfiken men vill inte sitta och läsa alla poster om bidrag hit, bidrag dit.

Ja, bankomaten registrerade alla uttag och ja, givetvis behöver man betala tillbaka pengarna.

Bara nysvenskar och knarkare tror annat.
Citera
2017-02-03, 11:07
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamstruts
Fucking hilarious att pöbeln inte fattar bättre och beter sig som Von Anka i Klondyke

Allt du gör idag med bankomatkortet lagras och spåras, de som tror att dessa miljardbankirer inte blir snea och inte vill ha tillbaka sitt guld är fruktansvärt jävla dumma i huvudet.

Enjoy den kommande fakturan eller -beloppet på kontot

Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ja, bankomaten registrerade alla uttag och ja, givetvis behöver man betala tillbaka pengarna.

Bara nysvenskar och knarkare tror annat.
alltså vilken moron måste man vara för att tro att man kommer undan
det är inte sedlar som faller från himlen, så det är bara att plocka utan restriktioner
det är banksystem som självklart registrerar allt
Citera
2017-02-03, 11:20
Medlem
Swedbanks VD står och garvar åt bankomat-problemet i intervju:

https://www.svd.se/swedbanks-vd-ber-kunderna-om-ursakt-kanns-inte-bra/om/swedbanks-datahaveri

Är det möjligen sk (gammel)dansk krishantering? Eller har hon bara sovit lite dåligt...
Citera
2017-02-03, 11:27
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Swedbanks VD står och garvar åt bankomat-problemet i intervju:

https://www.svd.se/swedbanks-vd-ber-kunderna-om-ursakt-kanns-inte-bra/om/swedbanks-datahaveri

Är det möjligen sk (gammel)dansk krishantering? Eller har hon bara sovit lite dåligt...

Hehe, ovanför klippet står det "Bankens vd Birgitte Bonnesen ser allvarligt på händelsen."
Kul med lite humor i alla fall.
Citera
2017-02-03, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHelmersson
Det folk verkar ha svårt att förstå är att socialbidragen kommer att betalas ut precis som tidigare. Men har man - 12 000 kr så blir det liksom inte så mycket kvar på kontot.
Det jag försökt förklara hela veckan i denna tråden men folk fattar inte.
Citera
2017-02-03, 12:16
Bannlyst
Allt är registrerat och folk som tattat kommer få betala tillbaks direkt från sin nästa lön eller bidrag. Rekt Betches!
Citera
2017-02-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur72
Så jävla mycket okunnighet det florerar i tråden.

* lever man på bidrag kan inte kronofogden ta en krona

* Bara byta bank som sagt, och anmäla bytet till försäkringskassan/sociala

Vips har dom tjänat massa gratis pengar.

Skillnad för en skötsam typ som bryr sej om bet. anmärkningar och sånt

Bara byta bank? Det lär nog dyka upp en del araber på Nordea, Danske Bank, SEB osv idag som vill byta bank. Bankerna är nog redo. De vill nog inte ha dessa herrar som kunder. Många efteranmäler säkert kortet som stulet, och kanske koden också, i tron att slippa stå i skuld till Swedbank, men samtliga som har gjort uttag har väl filmats vid bankomaten? Då är det ett påvisbart bedrägeri. Har en kompis gjort uttaget eller om de gjort sig oigenkänningsbara för kameran så är det ändå bristande uppsyn över kod och kort som gör att en ny bank har rätt att neka personen som kund. Tror jag, ska jag tillägga.

Har man allvarliga betalningsanmärkningar så får man inte ett nytt kort utfärdat hur som helst om man är ny kund. Visserligen har alla rätt att ha ett bankkonto, men det har de redan ett i Swedbank, så de får inte ytterligare ett i annan bank, när sådan allvarlig övertrassering skett och de inte gör rätt för sig, gissar jag. Någonstans har en ny bank rätt att värja sig från att ingå kundavtal med opålitliga människor.

Kfm eller inte, den nya banken kan med enkelhet neka personen att bli kund då denne har skulder till den gamla banken, kanske övriga betalningsanmärkningar, samt dessutom har begått ett straffbart bankbedrägeri. Så det är nog Swedbanks kort eller inget kort alls. En och annan kanske lyckas få enbart ett nytt bankkonto i en annan bank, som så klart kan anmälas till Försäkringskassan osv. som det nya kontot, men de får inget nytt kort av den nya banken, gissar jag. Att leva utan kort är väldigt besvärligt. Jag tänker på att hyra en bil, beställa resa på internet osv. Om personen inte lever på bidrag (har normal ekonomi) så lägger ju Swedbank bara införsel på den nya bankens konto tills skulden är betald.

Så det klokaste de kan göra är nog att ha kvar Swedbank och spela förvånade, "sorry jag trodde jag hade täckning". Swedbank är som alla andra banker och får ju inte heller ta bidrag samt kfm-skulder osv. från kontona, för egna fordringar. Men frågan är om Swedbank är skyldiga att låta kunden bibehålla sitt kort efter ett konstaterat bedrägeri. Det kan man fråga sig. I så fall tycker jag synd om Swedbank. Men å andra sidan kanske detta inte skadar Swedbank framgent heller, om tekniken funkar som den ska. Skadan är ju redan skedd och det är inte så mycket pengar i sammanhanget (för hela bankkoncernen).

De flesta araber rånar bara sig själva tror jag.
Citera
2017-02-03, 13:14
Medlem
JAg tror det är ett steg för att påvisa att man vill förbjuda kontanter.

garanterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in