Citat:
Ursprungligen postat av
Bulbasaur72
Så jävla mycket okunnighet det florerar i tråden.
* lever man på bidrag kan inte kronofogden ta en krona
* Bara byta bank som sagt, och anmäla bytet till försäkringskassan/sociala
Vips har dom tjänat massa gratis pengar.
Skillnad för en skötsam typ som bryr sej om bet. anmärkningar och sånt
Bara byta bank? Det lär nog dyka upp en del araber på Nordea, Danske Bank, SEB osv idag som vill byta bank. Bankerna är nog redo. De vill nog inte ha dessa herrar som kunder. Många efteranmäler säkert kortet som stulet, och kanske koden också, i tron att slippa stå i skuld till Swedbank, men samtliga som har gjort uttag har väl filmats vid bankomaten? Då är det ett påvisbart bedrägeri. Har en kompis gjort uttaget eller om de gjort sig oigenkänningsbara för kameran så är det ändå bristande uppsyn över kod och kort som gör att en ny bank har rätt att neka personen som kund. Tror jag, ska jag tillägga.
Har man allvarliga betalningsanmärkningar så får man inte ett nytt kort utfärdat hur som helst om man är ny kund. Visserligen har alla rätt att ha ett bankkonto, men det har de redan ett i Swedbank, så de får inte ytterligare ett i annan bank, när sådan allvarlig övertrassering skett och de inte gör rätt för sig, gissar jag. Någonstans har en ny bank rätt att värja sig från att ingå kundavtal med opålitliga människor.
Kfm eller inte, den nya banken kan med enkelhet neka personen att bli kund då denne har skulder till den gamla banken, kanske övriga betalningsanmärkningar, samt dessutom har begått ett straffbart bankbedrägeri. Så det är nog Swedbanks kort eller inget kort alls. En och annan kanske lyckas få enbart ett nytt bankkonto i en annan bank, som så klart kan anmälas till Försäkringskassan osv. som det nya kontot, men de får inget nytt kort av den nya banken, gissar jag. Att leva utan kort är väldigt besvärligt. Jag tänker på att hyra en bil, beställa resa på internet osv. Om personen inte lever på bidrag (har normal ekonomi) så lägger ju Swedbank bara införsel på den nya bankens konto tills skulden är betald.
Så det klokaste de kan göra är nog att ha kvar Swedbank och spela förvånade, "sorry jag trodde jag hade täckning". Swedbank är som alla andra banker och får ju inte heller ta bidrag samt kfm-skulder osv. från kontona, för egna fordringar. Men frågan är om Swedbank är skyldiga att låta kunden bibehålla sitt kort efter ett konstaterat bedrägeri. Det kan man fråga sig. I så fall tycker jag synd om Swedbank. Men å andra sidan kanske detta inte skadar Swedbank framgent heller, om tekniken funkar som den ska. Skadan är ju redan skedd och det är inte så mycket pengar i sammanhanget (för hela bankkoncernen).
De flesta araber rånar bara sig själva tror jag.