Citat:
Jag tror du minns alldeles fel. Här är en artikel från april som tyder på det:
Citat:
http://www.ibtimes.com/russia-economy-2016-no-gdp-growth-expected-amid-low-oil-prices-sanctions-government-2357358
Russia Economy 2016: No GDP Growth Expected Amid Low Oil Prices, Sanctions, Government Officials Admit
Medvedev förutsåg alltså att "GDP growth this year will remain at around zero or be slightly negative", medan ekonomiminstern "forecasted an economic contraction of 0.2 percent in 2016 with no growth in Russia’s industrial output". Nu, 8-9 månader senare, ser vi att de hade rätt.
Jag tror du blandar ihop saker. Väst-institutioner som Världsbanken och IMF hade ganska dystra prognoser, medan de ryska låg ca 0,5 - 1,5 % högre. Men de ryska trodde alltså att BNP-minskningen skulle bli mindre än vad IMF och Världsbanken trodde. Jag minns ingen som trodde att tillväxten skulle ligga på plus, men du får väl posta en länk om jag har fel.
Noterbart är att Medvedev och ekonomiministern hade rätt, medan de västliga institutionerna missade ganska rejält. En prognos på -1,9% och ett utfall på -0,2 är ju en ganska avsevärd skillnad.