Lustigt pga allt sköts genom "statliga företag" i Ryssland. Putins examensarbete handlade om detta, och det är typ så han verkar vilja ha ekonomin i landet.
Tror dessutom det var Sechin som tryckte på att ett ryskt företag skulle utveckla ett system för denna insamling av pengar, vilket blev bolaget RTITS, som är dotterbolag till Rostech. Sechin motiverade detta med att man inte får låta utländska företag utveckla sådana tjänster, ty det äventyrar rikets säkerhet.
Verkar som att förarna har fått lite gehör i St Petersburg, och organiseras av ryska kommunistpartiet KPRF i andra städer. Kommunisterna har nog fattat att deras roll är att stå på de vanliga knegarnas sida, iaf ett tag, nu när det är val inom ett år, och iaf skapar illusionen av att vara i opposition till Enade Ryssland. I intervjuer till OpenRussia och GraniTV sade förarna att de ska mot Moskva den 29e, från St Petersburg och andra orter (bl a en över 50 km lång lastbilskolonn från Dagestan), OM deras krav inte blir tagna på allvar.
https://www.youtube.com/watch?v=HKVXSAm609o
https://www.youtube.com/watch?v=OJ-s1xBCaoo
Det lustiga är att ryska utomparlamentariska oppositionen är något splittrad över detta. Förarna är inte "emot Putin, eller emot regeringen" enligt deras egna utsagon, utan de vill bara "jobba och leva". Människorättsförkämparna som var ute på Bolotnaya 2012 och fick smaka OMON-batong gnider nu sina händer och säger "nu hamnade ni också i samma sits!". Jag tycker att Navalny gör iaf bra när han väljer att ställa sig bredvid lastbilsförarna, iaf på sin blogg (finns nog risk att han får stryk om han träffar dom personligen), pga deras problem är så mkt mer omfattande och kännbara för hela nationen, än t.ex Pussy Riot, eller konstnären Pavlenskij (han som satte eld på FSBs dörr för några veckor sen).
Hur eller hur, så kan julhandeln bli extra spännande i år i Ryssland.
Jag ska kanske vara i Moskva då lastbilsförarna har lovat att ha sin strejk, så jag får försöka fotografera dom från något vettigt avstånd. Utlänningar får ju inte delta i demonstrationer i Ryssland enligt lag.