Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-02, 17:41
  #1
Medlem
Hej, har bestämt mig för att köpa en ny dator. Game:ar extremt mycket men känner mig osäker då jag ej vet hur bra skillnaden är från t.ex. en dator som kostar 22k / 26k etc och om det är värt att lägga ut extra pengar för den skillnaden.

Har tittat på inet:

https://www.inet.se/produkt/1517102/...x-pascal#specs

https://www.inet.se/produkt/1517100/...1070-sli#specs

Fördel med inet: Har tänkt köpa skärmar samtidigt, och det verkar finnas ett erbjudande för en tillhörande skärm... Har dock inget emot att köpa andra heller om det finns bättre skärmar :-)

Webhallen verkar också ha en hel del färdigbyggda datorer:

https://www.webhallen.com/se-sv/dato...titan_x-win_10

https://www.webhallen.com/se-sv/dato...8gb_sli-win_10

https://www.webhallen.com/se-sv/dato...080_sli-win_10

Är som sagt en nybörjare på datorer, har försökt att läsa på en hel del men vill gärna ha experthjälp utan att få hjälp av en "säljare" på webhallen ;p

Tacksam för alla kommentarer, hjälp uppskattas enormt!<3
Citera
2017-02-02, 18:02
  #2
Medlem
Zot^s avatar
Först får du gärna ge lite mer information. Vilken upplösning vill du spela i? Planerar du köra VR headset?

Titan X är ett snabbare kort än GTX 1080 men 2x GTX 1080 är snabbare än ett titan x i spel som hanterar SLI bra. Inte alla spel gör det, var min erfarenhet av att ha SLI förut.
Citera
2017-02-02, 18:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Först får du gärna ge lite mer information. Vilken upplösning vill du spela i? Planerar du köra VR headset?

Titan X är ett snabbare kort än GTX 1080 men 2x GTX 1080 är snabbare än ett titan x i spel som hanterar SLI bra. Inte alla spel gör det, var min erfarenhet av att ha SLI förut.

Inga planer på VR headset. Går det så är det kul, men det är absolut inget krav och inget jag egentligen kommer att använda.

1920 x 1080 är det jag har prövat att köra, dock så funderar jag på monitor också -- värt att köpa en större monitor för annan upplösning?

Min grundidé var att ha 2st av samma monitor eller 1x för att "spela" på och en något billigare för att ha internet / annat på etc.

Funderade på antingen en med 2560x1440 eller köra med 2st1920 x 1080 som jag är van vid.

Tänk dig typ den här https://www.inet.se/produkt/2200637/...-monitor#specs eller liknande. Problemet är att jag vet inte om den för "för stor" dvs att man kanske får en bättre spel-upplevelse när man kör "RPG / solo" spel men sämre om man vill köra t.ex. Overwatch etc. Jag kann för lite helt enkelt Vill ha det som är optimalt^^
Citera
2017-02-02, 18:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Först får du gärna ge lite mer information. Vilken upplösning vill du spela i? Planerar du köra VR headset?

Titan X är ett snabbare kort än GTX 1080 men 2x GTX 1080 är snabbare än ett titan x i spel som hanterar SLI bra. Inte alla spel gör det, var min erfarenhet av att ha SLI förut.

Inga planer på VR headset. Går det så är det kul, men det är absolut inget krav och inget jag egentligen kommer att använda.

1920 x 1080 är det jag har prövat att köra, dock så funderar jag på monitor också -- värt att köpa en större monitor för annan upplösning?

Min grundidé var att ha 2st av samma monitor eller 1x för att "spela" på och en något billigare för att ha internet / annat på etc.

Funderade på antingen en med 2560x1440 och en annan med 1920 x 1080 eller köra med 2st 1920 x 1080 som jag är van vid.

Tänk dig typ den här https://www.inet.se/produkt/2200637/...-monitor#specs eller liknande. Problemet är att jag vet inte om den för "för stor" dvs att man kanske får en bättre spel-upplevelse när man kör "RPG / solo" spel men sämre om man vill köra t.ex. Overwatch etc. Jag kann för lite helt enkelt Vill ha det som är optimalt^^
Citera
2017-02-02, 18:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Titan X är ett snabbare kort än GTX 1080 men 2x GTX 1080 är snabbare än ett titan x i spel som hanterar SLI bra. Inte alla spel gör det, var min erfarenhet av att ha SLI förut.

Tack för det svaret också! Så egentligen kanske smartare med ett Titan X kort då helt enkelt.
Citera
2017-02-02, 18:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LolosA
Tack för det svaret också! Så egentligen kanske smartare med ett Titan X kort då helt enkelt.

Jag hade helt klart kört på Titan X om det var mellan det och någonting i SLI. När det kommer till SLI så stöter man på en rad problem, för det första priset och sedan får man inte dubbel kraft med SLI och sedan är det sällan spel stödjer SLI vilket kan leda till screentearing och annan skit.
Citera
2017-02-02, 19:17
  #7
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veriwen
Jag hade helt klart kört på Titan X om det var mellan det och någonting i SLI. När det kommer till SLI så stöter man på en rad problem, för det första priset och sedan får man inte dubbel kraft med SLI och sedan är det sällan spel stödjer SLI vilket kan leda till screentearing och annan skit.

Screentearing har aldrig riktigt varit ett problem för mig så jag kan inte kommentera om det. Kanske för att jag länge har haft 120hz+ skärmar endast. I detta fall så är ju SLI gtx 1080 några tusen kronor billigare än en dator med ett titan X. Jag hade hellre sparat pengarna och haft 2x GTX 1080. Även om det inte funkar i alla spel så är ett GTX 1080 fullt kapabelt till att driva en skärm i 2560x1440 eller 2st i 1920*1080 med bra FPS.

Båda systemen är ganska overkill enligt mig. Jag hade nöjt mig med något billigare och endast ett GTX 1080 eller 1070 då båda korten är fullt kapabla till ditt ändamål.

edit: missade den högst upp som är 1000kr billigare med titan x än den på webhallen som hade 2x gtx 1080 sli. båda kommer funka mer än bra. Den med 1070 i SLI duger säkert också bra för vad du tänker göra.

Skulle nog satsat på den högst upp då om jag ska välja bland dem länkarna.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2017-02-02 kl. 19:50.
Citera
2017-02-02, 19:34
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Bättre processor, bättre grafikkort, snabbare och möjligen mer minne gör skillnad.
För spel.

Sålänge du inte överklockar gör inte ytterligare bra cpukylare och moderkort det och det senare gör det nog knappt annars heller. Bättre nätagg kanske gör skillnad om man överklockar men inte annars, men det håller bättre och sparar lite ström. Inte heller gör dyrare låda eller ljudkort skillnad heller typ.
SSD kan göra skillnad om du spelar i en värld som laddar in lite nytt här och där men för många spel gör det ingen skillnad väl i spelet utan bara vid inladdning.

Flera av dina länkar innehöll ordet SLI, dubbla grafikkort är nog inte värt att betala för och alla spel stödjer inte SLI och alla gör det inte bra o.s.v..
Citera
2017-02-02, 19:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Screentearing har aldrig riktigt varit ett problem för mig så jag kan inte kommentera om det. Kanske för att jag länge har haft 120hz+ skärmar endast. I detta fall så är ju SLI gtx 1080 några tusen kronor billigare än en dator med ett titan X. Jag hade hellre sparat pengarna och haft 2x GTX 1080. Även om det inte funkar i alla spel så är ett GTX 1080 fullt kapebelt till att driva en skärm i 2560x1440 eller 2st i 1920*1080 med bra FPS.

Båda systemen är ganska overkill enligt mig. Jag hade nöjt mig med något billigare och endast ett GTX 1080.

edit: missade den högst upp som är 1000kr billigare med titan x än den på webhallen som hade 2x gtx 1080 sli. båda kommer funka mer än bra. Den med 1070 i SLI duger säkert också bra för vad du tänker göra.

Pratar inte om skärmar utan om spel som inte stödjer SLI så kan man stöta på störig screentearing.
Citera
2017-02-02, 19:38
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Taurus Overkill Titan X Pascal
* H80 vattenkylning allt i ett slöseri med pengar.
* Titan X slöseri med pengar med tanke på att det lär komma ett 980Ti liksom Vega.
* Långsamt minne, det fungerar säkerligen men om du kunde haft snabbare som fungerade så hade det varit bättre.
* Windows går ju alltid att låta bli att köpa eller köpa billigare på Internet från asien.

Taurus Überkill GTX 1070 SLI
* SLI känns dumt. Bättre att gå på de bästa grafikkorten istället, men gärna 980Ti istället för Titan X då det lär bli billigare.

https://www.webhallen.com/se-sv/dato...titan_x-win_10
* Vatten-AIO-kylare här med, Titan X fortfarande, snabbare minnen. Jag tycker du skall bygga billigare än så.

MSI G65VR 6RE-070NE Vortex i7-6700K / 32GB / 1TB+ 2x128GB SSD / GTX 1070 8GB SLI / Win 10
* Jag har redan sagt samma saker förut.

Webhallen Config D16-0306 - i7-6700K / 16GB / 500GB SSD + 1TB HDD / GTX1080 SLI / Win 10
* Potentiellt bättre än Titan X antar jag men bara när SLI fungerar.
Citera
2017-02-02, 19:39
  #11
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veriwen
Pratar inte om skärmar utan om spel som inte stödjer SLI så kan man stöta på störig screentearing.

Ah, när spelen inte var bra optimerade för SLI så var väl screentearing det minsta problemet jag stötte på. Microstutter och ibland sämre FPS än om jag helt enkelt bara stängde av ett grafikkort var nog mitt största problem när jag hade SLI. Tänker inte köra SLI igen själv.
Citera
2017-02-02, 23:08
  #12
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LolosA
om det är värt att lägga ut extra pengar för den skillnaden.
Egentligen är det väldigt dålig affär att köpa en extrempresterande speldator, värdet rasar enormt fort och det kommer hela tiden nya "det där måste man ha"-grejor.

Har du funderat på att komponera ihop datorn själv och låta butiken montera ihop den?
Här är två kundvagnar där det inte snålats nånstans på innehållet. Den ena med titan-kort, den andra med ett 1080. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10167084/ och https://www.inet.se/kundvagn/visa/10167094/
Nu är det bara ett grovt hopplock och inte det minsta lilla budget-tänk i det. Vill du gå den här vägen behövs en extrakoll på att allt verkligen passar och går säkert trimma prisnivån rätt duktigt om man vill.

Om jag får råda så tycker jag 15.000 är ett betydligt bättre riktmärke. Ett gtx 1070 är absolut inte dåligt. Det kommer nya grafikkort framemot sommaren, så det kännas kanske bittert att ha lagt väldigt många tusen på det och så kommer en vassare modell till lägre pris om 4 månader eller nåt. Det är ju så det går till med hårdvara, allt är förgängligt och blir antikt innan ens garantin gått ut.

Är du nöjd med 1920x1080/1200 så är det inget fel alls med att fortsätta i den upplösningen. Att byta till högre upplösning bara för den sakens skull är ganska onödigt. Låt skärmstorleken avgöra upplösningen, d.v.s om du ska spela på en 50-tum monitor, då vill du definitivt ha s.k 4k-upplösning, men på en 26-tummare ser iaf inte jag pixlarna i 1920x förrän jag sitter på 5cm avstånd och knappt ens då.
Om du håller kvar vid 1920 så belastar det också grafikkortet avsevärt mindre och det kanske inte behöver kosta så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback