Citat:
Ursprungligen postat av
Pungtering
Hm... Enligt den definitionen är jag feminist. Det är du nog ensam om att anse...
Jag tror att väldigt, väldigt många är feminister enligt den definitionen, men att de allra, allra flesta inte skulle erkänna det om de så hade en pistol riktad mot tinningen.
För mig är det inte svårare än så där. Nyfiken: har du kollat på Fröken Frimans krig? Faktiskt mycket intressant! Min svärmor var en aktiv feminist på 50-60 talet, och det är på grund av hennes, och tidigare generationer av feministers, kamp som kvinnor får ha byxor på sig, rösta, köra bil, det finns dagis, föräldrapenning osv, osv, osv. Hur jag än vrider och vänder på det, så kan jag inte se det som något dåligt.
Många av de som smädar feminism verkar i själva verket smäda sina egna fantasier om vad feminism ä är och står för. Det ser vi exempel på här i tråden, tex. Behovet av att hata och förminska feminism och dess betydelse framstår mest som svaghet och rädsla, om jag får säga min mening. Som stark man så tål man att en kvinna har samma rättigheter (och skyldigheter). Men det är klart, om man är van att få en massa fördelar automagiskt, så kanske det kan kännas som ett straff om andra också får de fördelarna.