2017-02-02, 20:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Bert Lehrberg, professor i civilrätt i Uppsala och tidigare i bankrätt i Lund, är inte säker på att alla kunder är återbetalningsskyldiga.

"I de flesta fall måste pengarna betalas tillbaka, men det kan finnas undantag. Om man tagit ut och genast använt pengarna i god tro blir man inte återbetalningsskyldig. Då hänger det på om banken lyckats avtala bort den möjligheten och att avtalsvillkoret inte är oskäligt säger han till Sydsvenska Dagbladet."

Jag har en liknande fråga: Jag har täckning på kontot så det räcker för att betala "Uzbekistans hela utlandsskuld", men Swedbank har maxbelopp på 15000 i veckan på max kontantuttag i bankomat. Kommer Swedbank att jaga folk som tagit ut mer än "maxbeloppet" trots att man har pengar "Joakim von Anka" på kontot? Okej, kanske i-landsproblem, men ibland behöver man cash...
Citera
2017-02-02, 20:04
Medlem
Citat:
Bert Lehrberg, professor i civilrätt i Uppsala och tidigare i bankrätt i Lund, är inte säker på att alla kunder är återbetalningsskyldiga.

"I de flesta fall måste pengarna betalas tillbaka, men det kan finnas undantag. Om man tagit ut och genast använt pengarna i god tro blir man inte återbetalningsskyldig. Då hänger det på om banken lyckats avtala bort den möjligheten och att avtalsvillkoret inte är oskäligt säger han till Sydsvenska Dagbladet."

Säkert tillämpligt på dessa losers som lever på bidrag och kriminalitet som nu tagit ut flera 10.000 kr tals kr på ett bräde när dem normalt rör sig med betydligt mindre belopp.
Citera
2017-02-02, 20:17
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Säkert tillämpligt på dessa losers som lever på bidrag och kriminalitet som nu tagit ut flera 10.000 kr tals kr på ett bräde när dem normalt rör sig med betydligt mindre belopp.

Du glømde ett "inte" där før att gøra det begripligt.

Før det är ju just detta som är pudelns kärna, om du normalt sett gør tar ut 10.000 då och då så kan du som undantagsfall "komma undan" (mest troligt inte dock). Men om du just igår valde att ta ut 15.000 trots att du aldrig under det senaste året ens haft så mycket på kontot och att din normala uttagsstorlek ligger på 300 spänn så lär du inte omfattas av ett teoretiskt undantag.
Citera
2017-02-02, 20:25
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorbon
Skrevs i denna tråden.
Menar du han som påstods ha tagit ut pengar på sitt tågkort? Ha ha, nä men lilla ven, man skall inte tro på allt vad man läser, och speciellt inte här. Dessutom var/ är detta en otroligt underhållande tråd, och det skall bli interessat att se hur det hela slutar, när det stora gemensamma bedrägeriet skall återbetalas, lycka till!🙆
Citera
2017-02-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du glømde ett "inte" där før att gøra det begripligt.

Før det är ju just detta som är pudelns kärna, om du normalt sett gør tar ut 10.000 då och då så kan du som undantagsfall "komma undan" (mest troligt inte dock). Men om du just igår valde att ta ut 15.000 trots att du aldrig under det senaste året ens haft så mycket på kontot och att din normala uttagsstorlek ligger på 300 spänn så lär du inte omfattas av ett teoretiskt undantag.

Mitt inlägg var menat som ironi.
Citera
2017-02-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Menar du han som påstods ha tagit ut pengar på sitt tågkort? Ha ha, nä men lilla ven, man skall inte tro på allt vad man läser, och speciellt inte här. Dessutom var/ är detta en otroligt underhållande tråd, och det skall bli interessat att se hur det hela slutar, när det stora gemensamma bedrägeriet skall återbetalas, lycka till!🙆

Något tågkort har jag inte läst om. Och jag har sagt att jag inte litar på vad folk säger online. Jag bara påpekade att någon påstått detta i tråden.

P.S.
Jag är inte din lille vän.
Citera
2017-02-02, 20:36
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Mitt inlägg var menat som ironi.

Det var bara ett inte som saknades før att vara trovärdigt, och det är ju intressantare än pappersironi.
Citera
2017-02-02, 20:44
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
När du "sätter in" dina pengar hos banken, så blir dessa pengar deras och de köper aktier för pengarna och kammar hem utdelningen varje år. Det är vinst på "dina" pengar, som nu är deras.

Du lyckades nästa förklara hur en bank fungerar.
Citera
2017-02-02, 20:44
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har en liknande fråga: Jag har täckning på kontot så det räcker för att betala "Uzbekistans hela utlandsskuld", men Swedbank har maxbelopp på 15000 i veckan på max kontantuttag i bankomat. Kommer Swedbank att jaga folk som tagit ut mer än "maxbeloppet" trots att man har pengar "Joakim von Anka" på kontot? Okej, kanske i-landsproblem, men ibland behöver man cash...

Låter som en rätt meningslös ide men i så fall skulle jag ringa min bankman och be honom föra över samma belopp dom anser jag felaktigt fått ut i bankomaten till mitt konto i Nordea.

Därefter kan jag föra över samma belopp till mitt Swedbankkonto igen så har dom fått in det som var för mycket just i bankomatuttag.

Intressant blir det först om det är ett låst konto där det finns en uttagsgräns för alla uttagssätt.
Citera
2017-02-02, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du får knappast några problem, den gränsen finns ju för att nån miljonär inte ska tömma 3-4 bankomater på en timme så du kan vara lugn.
Citera
2017-02-02, 20:53
Bannlyst
Citat:

God tro blir nog enkelt att bevisa. Har man tagit ut 5000 men bara hade 14kr på kontot är det nog ganska kört Ska bli kul att se hur alla babbar reagerar på att få kravbrev från Kronofogden De kan glömma ett normalt liv för en lång tid framöver när även en viss del av bidragen kommer räknas bort.
Citera
2017-02-02, 20:58
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ja vad hade du tänkt dig för belopp? Om du lyckas få ut 2,8 mille som han i Landskrona för några år sedan så kommer bank/försäkringsbolag att granska din historia tämligen ingående.

Några tusenlappar vid ett tillfälle ä r en annan sak.
Ja, ett par millar för att det ska vara värt det, givetvis planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in