2017-02-02, 12:45
Medlem
[quote=Disalicious|59788606]http://www.visir.is/odrum-skipverjanum-sleppt-ur-haldi/article/2017170209763

Ja

Polisen kommer ej att begära fortsatt kvarhållande för båda männen, endast en av dem (enligt dv.is TM), det är dock ej klart hur länge.
Mannen som blir frisläppt idag anses inte behöva hållas kvar längre, men har dock fortsatt statusen misstänkt gärningsman[/QUOTE

Jag tror på att Birnu låg och sov i baksätet när TM skjutsade NO till båten.
Citera
2017-02-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
ja

http://www.visir.is/odrum-skipverjanum-sleppt-ur-haldi/article/2017170209763

Polisen kommer ej att begära fortsatt kvarhållande för båda männen, endast en av dem (enligt dv.is TM), det är dock ej klart hur länge.
Mannen som blir frisläppt idag anses inte behöva hållas kvar längre, men har dock fortsatt statusen misstänkt gärningsman

Är NO fortfarande misstänkt för mord?
Citera
2017-02-02, 12:51
Medlem
Citat:
ja

Mannen som blir frisläppt idag anses inte behöva hållas kvar längre, men har dock fortsatt statusen misstänkt gärningsman

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/02/02/odrum_sleppt_ur_gaesluvardhaldi_3/

Enligt mbl.is omfattas den frisläppte inte av reseförbud
Citera
2017-02-02, 12:54
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Eftersom man inte beter sej på det sättet i en rättsprocess, åtminstone efter nutida synsätt.
Man kör normalt inte ut misstänkta från t ex ett häkte, bara för att de inte vill samarbeta, och "kastar dem för vargar" sedan de grundligt hängts ut som skett här.

För islänningar är detta absolut inte främmande, förfaringssättet finns beskrivet i Njals Saga (Njála) i berättelsen om Gunnar på Lidarände (https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_H%C3%A1mundarson).

Associationen är helt enkelt att de misstänkta är skyddade (dvs fredade) så länge de befinner sig i häkte (motsvarande att tingsfred råder), men att i detta läge som vi nu har släppa ut dem ligger mycket nära det gamla sättet att lösa problemet genom att lysa någon fredlös.

Men visst är det förhållandet att vi pratar om händelser som faktiskt utspelar sig på "Sagornas ö", dvs Island, som lockar fram dessa associationer. Dessa sagor är en del av den isländska kulturen och finns i Islands rötter.

Det här har inte heller något att göra med det jag skrev. Suck.
Senast redigerad av Photoshopped 2017-02-02 kl. 12:59.
Citera
2017-02-02, 12:56
Medlem
Photoshoppeds avatar
[quote=Jussom|59788685]
Citat:

Ja

Mannen som blir frisläppt idag anses inte behöva hållas kvar längre, men har dock fortsatt statusen misstänkt gärningsman[/QUOTE

Låter vettigt att NO släpps utifrån vad som framkommit om dennes telefonsamtal under tiden då Birna måste ha mördats.
Citera
2017-02-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Är NO fortfarande misstänkt för mord?

Enligt visir.is har han fortsatt status som misstänkt gärningsman
Senast redigerad av Disalicious 2017-02-02 kl. 13:06.
Citera
2017-02-02, 13:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom

Jag har inte ändrat mig, tror fortfarande att det är så det gick till. När bilen sedan stannas vid Polar Nanoq så upptäcks det att Birnu har kräkt ner en kollegas tröja/jacka, NO tar den med sig till fartyget och tvättar den. TO säger till NO att han skall skjutsa hem Birnu, NO går ombord, Birno sover i baksätet, TO googlar på en lämplig plats att våldta Birnu, kanske tjafsar med Birnu en stund om att skjutsa hem henne eller så smörar han för henne och vill kela lite.

Att KIA:n ses göra ett hastigt besök vid golfbanan, kan det vara som jag har spånat på tidigare, TO får ett samtal från NO just då om att han behöver skjuts till hamnen, TO skjuter upp sin plan och sticker emellan med en skjutsning av NO?
Senast redigerad av OY 2017-02-02 kl. 13:25.
Citera
2017-02-02, 13:16
Medlem
Citat:
Enligt visir.is har han fortsatt status som misstänkt gärningsman

Är TO misstänkt för dråp eller mord? NO var väl misstänkt för dråp eller mord han också? Inga uppgifter ang. provsvar? Det måste väl ha framkommit något nu som göra att NO släpps, provsvar t.ex?
Citera
2017-02-02, 13:18
Medlem
Citat:
ja

http://www.visir.is/fara-ekki-fram-a-farbann-yfir-skipverjanum-sem-verdur-sleppt/article/2017170209756

TM kommer att hållas ytterligare 2 veckor
Citera
2017-02-02, 13:19
Medlem
[quote=OY|59788886]
Citat:

Jag har inte ändrat mig, tror fortfarande att det är så det gick till. När bilen sedan stannas vid Polar Nanoq så upptäcks det att Birnu har kräkt ner en kollegas tröja/jacka, NO tar den med sig till fartyget och tvättar den. TO säger till NO att han skall skjutsa hem Birnu, NO går ombord, Birno sover i baksätet, TO googlar på en lämplig plats att våldta Birnu, kanske tjafsar med Birnu en stund om att skjutsa hem henne eller så smörar han för henne och vill kela lite.

Att KIA:n ses göra ett hastigt besök vid golfbanan, kan det vara som jag har spånat på tidigare, TO får ett samtal från NO just då om att han behöver skjuts till hamnen, TO skjuter upp sin plan och sticker emellan med en skjutsning av NO?

Ja för tiden från golfbanan till hamnen tog väl längre tid än normalt ,funderat på samma sak.

Jag är helt övertygad att nåt hände i hamnen eller nån annanstans efter att Nikolaj gått ombord på båten.
Kanske TM körde dit där skorna hittades först och började med något där och skorna blev kvar?

För det tog väl runt 30-40 minuter innan bilen lämnade hamnen efter att NO gått ombord.
Citera
2017-02-02, 13:25
Medlem
Citat:

Ja för tiden från golfbanan till hamnen tog väl längre tid än normalt ,funderat på samma sak.

Jag är helt övertygad att nåt hände i hamnen eller nån annanstans efter att Nikolaj gått ombord på båten.
Kanske TM körde dit där skorna hittades först och började med något där och skorna blev kvar?

För det tog väl runt 30-40 minuter innan bilen lämnade hamnen efter att NO gått ombord.

Nej, det behöver den inte ha gjort. Finns körväg direkt från golfbanan till hamnen som tar 14 minuter enligt Google Maps. Den tiden skulle stämma in.
Citera
2017-02-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Är TO misstänkt för dråp eller mord? NO var väl misstänkt för dråp eller mord han också? Inga uppgifter ang. provsvar? Det måste väl ha framkommit något nu som göra att NO släpps, provsvar t.ex?

Ser inte om det rör sig om dråp eller mord. NO släpps fri men det ändrar inte hans status som misstänkt i utredningen. Polisen svarar bara att han släpps fri eftersom fortsatt kvarhållning inte behövs. Vad nu det kan betyda.
Senast redigerad av Disalicious 2017-02-02 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in