2017-02-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Nu har polisen hittat kulorna, som satt 20- 25 cm ner i marken. Sex stycken. Var det ett kraftigt vapen eller är det normalt för en pistol eller så?

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-02/polisen-har-hittat-kulorna-som-dodade-16-aringen

Eftersom kulorna vart så djupt ner i jorden. Misstänker jag att han skjutits på nära håll alltså några cm från kroppen. Är det så nära kan han även fått brännmärken av skotten.
Citera
2017-02-02, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbi67
Hur blir det nu med begravningen??

Transportstyrelsen stoppar flyg till Irak - TT
http://tt.omni.se/f1d6c36b832981718c42de8d54ddc471e982f7db
Förstår det fortfarande inte, begrava sitt barn utomlands

Det kan väl vara så jävla enkelt att de planerar att flytta tillbaka, att föräldrarna inte vill åka till Sverige varje gång de vill besöka graven...
Citera
2017-02-02, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Euphori
Eftersom kulorna vart så djupt ner i jorden. Misstänker jag att han skjutits på nära håll alltså några cm från kroppen. Är det så nära kan han även fått brännmärken av skotten.

20-25cm är nog helt normalt. Men indikerar att han redan låg ner på marken när skotten avlossades.
Citera
2017-02-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meraki
En t/r resa (Malmö - Najaf Irak) för 2 vuxna går enligt fl*gresor.se på omkr. 17 - 20 000. Ahmed hade fyra bröder om jag minns rätt, mamma har en låg inkomst och pappa nolltaxerar. Hur hade familjen råd att åka ner till Irak?

En t/r resa (Malmö - Najaf Irak) för 6 vuxna, dvs mor, far + fyra bröder, går på omkr. 45 - 50,000.

+50.000 med kista = Soc betalar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Det kan väl vara så jävla enkelt att de planerar att flytta tillbaka, att föräldrarna inte vill åka till Sverige varje gång de vill besöka graven...

Då tänker dom mao flytta tillbaks till Irak så dom kan besöka graven ofta. Eller ska soc betala deras resa till graven varje gång?
Dom verkar älska landet dom bor i.. Ska man kalla dom nysvenskar,irakier eller parasiter?
Citera
2017-02-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown

Då tänker dom mao flytta tillbaks till Irak så dom kan besöka graven ofta. Eller ska soc betala deras resa till graven varje gång?
Dom verkar älska landet dom bor i.. Ska man kalla dom nysvenskar,irakier eller parasiter?
Innan du nu fortsätter med "trådsanningar" så kan du väll lägga ut din källa om att socialen betalar begravningen och resorna.
Citera
2017-02-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Innan du nu fortsätter med "trådsanningar" så kan du väll lägga ut din källa om att socialen betalar begravningen och resorna.

Källa? Föräldrarna har låg/ingen inkomst. Vem betalar? Vi skattebetalare.

Eller har du källa på annat?
Citera
2017-02-02, 13:17
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euphori
http://www.expressen.se/kvallsposten/kulorna-som-dodade-ahmed-16-kan-ha-hittats/

Jakten fortsätter.

Har följt tråden sporadiskt... Alla pratar om att han hade en dyr jacka på sig mm. Vad vart det för jacka? Hittar inget när jag söker bakåt.
Parajumpers har det talats om. Se detta inlägg bland annat:
(FB) 16-årige Ahmed Obaid ihjälskjuten vid busshållplats 2017-01-12 Rosengård
Citera
2017-02-02, 15:29
Medlem
Citat:
20-25cm är nog helt normalt. Men indikerar att han redan låg ner på marken när skotten avlossades.

Det jag tänkte på... glömde skriva det dock!
Citera
2017-02-02, 15:33
Medlem
Citat:

Det jag tänkte... men glömde skriva, därav djupet på fyndet.
Citera
2017-02-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Parajumpers har det talats om. Se detta inlägg bland annat:
(FB) 16-årige Ahmed Obaid ihjälskjuten vid busshållplats 2017-01-12 Rosengård

Ok, missat det helt trots jag backat. Tack!
Citera
2017-02-02, 15:48
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Källa? Föräldrarna har låg/ingen inkomst. Vem betalar? Vi skattebetalare.

Eller har du källa på annat?
Socialen betalar inte hemresor för begravningar vad jag vet. Min halv brors far dog nere i indien förra året, blev ingen betald hemresa av soc där inte iaf. Fick betala över 10tusen kr ur egen ficka för att få han kremerad och hemskickad, hade man fraktat i kista hade det kostat ännu mer. Och det här är iaf inget som soc står för. Vart har du fått det i från? du har inga källor.
Citera
2017-02-02, 19:11
Medlem
Citat:
Begravningskostnader täcks i första hand av tillgångarna i dödsboet. Om dödsboet saknar tillgångar helt eller delvis, bör socialnämnden ge ekonomiskt bistånd som möjliggör en värdig begravning. Hänsyn bör tas till allmänt vedertagna begravningstraditioner och i förekommande fall olika religiösa och etniska gruppers speciella önskemål om hur en begravning ska ordnas. Då begravningen ska ske utomlands, bör nämnden ge ekonomiskt bistånd som motsvarar kostnaden för begravning i Sverige.

Ekonomiskt bistånd till begravningskostnader bör i regel inte vara högre än ett halvt basbelopp.

I en förälders försörjningsskyldighet ligger även ett ansvar att efter förmåga stå för kostnaderna för ett barns begravning.

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2013-1
Senast redigerad av Meraki 2017-02-02 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in