Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Problemet är ju att hyresregleringen inte alls handlar om rättvisa utan om politik. Hyresgästföreningen finns ju inte alls till för hyresgästerna utan det är en av alla organisationer som Socialdemokraterna byggt upp för att säkra sin makt.
Dels så får Hyresgästföreningen in pengar som kan användas för att kampanja i valen. Dels så har man gett högröstade grupper från kultureliten en anledning till att föredra fortsatt (S) politik, nämligen deras subventionerade boende i innerstaden. En annan effekt som jag tror är önskvärd är att man kan muta, alternativt belöna, trogna medarbetare genom att tillhandahålla lägenheter som fackförbunden äger. Med en rättvis hyra hade det inte varit en förmån att få ett svartkontrakt. Nu blir man istället hårdare knuten till arbetarrörelsen eftersom man behöver den för att fortsatt kunna åtnjuta sitt subventionerade boende...
Klart att det är enkelt att formulera nya lagar men driver man igenom dem så slår man direkt mot en av de organisationer som (S) använder för att mjölka pengar av folk till sina valkampanjer. Det blir direkt blockering eller förhalning i riksdagen. Visst går det och kanske är det dags i nästa val då (S) ramlar under 15% men inte innan det...
Du vet inte vad hyresgästföreningen gör, det handlar inte om bara om bruksvärdessystemet utan om att sätta dit värdar som inte sköter sig och slarvar med underhållet så hälsofara uppstår för hyresgäster, medlar i tvister, upprätthåller hyreslagar för hyresgästers trygghet och mycket mer, besittningsskydd tex.
Hyresgästföreningen kom till när folk blev vräkta på godtyckliga grunder har jag för mig för mer än 100 år sen. Jag skulle misshandla och råna min hyresvärd direkt om denna vräkte mig på godtycklighet för jag klagat på något som måste åtgärdas och om hyresgästföreningen inte fanns men som tur finns HGF och lagar nu.
Jag är inte medlem i hyresgästföreningen bara för hyran utan att ha en maktpol bakom mig mot en slirig ondskefull hyresvärd så jag kan ge mig på dom när dom inte fixar tillräckligt med sopbehållare så folk får ställa sopor på marken nu senast, varav det drar till sig råttor och sjukdomar. Hyresgästföreninge och slemhog är hyressvinens värsta mardröm medans schysta reko hyresvärdar och godhjärtade personer och slemhog kommer mycket bra överens.