Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det statligt finansierade låtsasutbildningsföretaget Lernia har tagit fram en ny "rikssvenska" som förmodligen kommer att låta mer som Rinkebysvenska än något annat. (Det går inte att höra den någonstans ännu.) Men det här kan väl inte vara sant? Det måste väl vara någon som har hackat TT?
http://www.expressen.se/nyheter/nu-lanseras-en-ny-sorts-rikssvenska/
Det är galet på så många olika nivåer. Det enda rätta borde ha varit att hålla hårt på rikssvenskan och i stället sätta in åtgärder för att invandrarna ska få möjlighet att anpassa sitt språk till den. (För jag är rätt säker på, att även om dialekter också nämns i pressmeddelandet, så är det inte för gutarnas eller jämtarnas skull man gör det här.)
Jag kommer ihåg när jag sökte sommarjobb på dåvarande Televerket för c:a 25 år sedan, då fick vi alla sökande läsa in ett röstprov på band som sedan lyssnades igenom, och man fick veta om man var godkänd som telefonist eller inte. För att bli godkänd måste man tala perfekt rikssvenska. Så ska det vara också!
När kommer det en stark man och tar över här, och sätter punkt för allt sådant här strunt? Innan det är för sent?
Som Sverigvän så måste man inse något, alla som läser här måste inse detta - dom kan presentera vilka förslag, nyheter och stollefasoner dom vill. Men det står var människa fritt att själv välja om man vill tro på tramset, ägna det sin tid. Jag ser dessa människor som en person på dödsbädden. Dom kan ligga o skrika, väsa, hosta. Tids nog tystnar dom. Deras samhällsbygge är dött, deras tid vid makten över. Det är deras sista, krampaktiga försöka att få oss att tro att dom bestämma över våra tankar o liv som vi ser nu. Journalisterna är ute på korståg och ska försöka återerövra vårt förtroende, dom vet så väl att deras tid är över. Att folk inte ägnar deras känslostyrda, pk-stinna skit någon djupare tanke.