2017-02-01, 09:47
Medlem
Flus avatar
Mikael Parkvall intervjuades i P1 morgon. När han fick lyssna på ett meddelande och tillfrågades vad han tyckte svarade han:
"Det låter förjävligt!"
Citera
2017-02-01, 09:54
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetskriget
Alltså. Planen har hela tiden varit att krossa Sverige via invandring. Detta är nu i sitt slutskede. Hur kan man fortfarande bli förvånad?

Det är redan för sent för Sverige. Alla starka krafter har antagligen emigrerat.

Vilka har haft en sådan plan menar du? Har aldrig varit i Rinkeby men på vilket sett skiljer Rinkebysvenskan sig från vanlig hederlig svenska?
Citera
2017-02-01, 15:26
Bannlyst
Det kommer att bli jävligt svårt att lära sig att prata som en snetrippande mongoloid. Det är 11 olika dialekter att lära sig som man sedan ska sammanfoga till någon form av rövarspråk. Ledsen, men det kommer varken den lågbegåvade vänstern eller analfabetiska somalier klara av.
Citera
2017-02-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Kompetensen sitter inte i hur man låter. Kompetensen sitter i hur man blåser svenska staten på så mycket skattepengar som möjligt.
Lernia behöver inte blåsa staten på pengar -Lernia ÄR staten, ett statligt ägt aktiebolag.
Citera
2017-02-01, 17:44
Medlem
vigillarfittas avatar
Hur ska begåvningshandikappade invandrare från tredje världen klara av att lära sig denna mycket komplicerade form av svenska?
Citera
2017-02-01, 18:48
Medlem
hedones avatar
Detta handlar väl ändå mer att folk av alla slag i Sverige ska känna igen sig. Svensk svenska skåningar, Rinkeby svenskar, gotlänningar osv.
För att lära sig ett rövarspråk som detta med alla olika svenska dialekter, ska bli rikssvensk och det man vill sträva efter för att prata "ren svenska" lär aldrig nånsin hända.

Tillslut så handlar artikeln inte nånstans om att det är Rinkeby svenska. Lyssna på ljudfilen kanske
Citera
2017-02-01, 18:49
Medlem
BizarreReverends avatar
Småjobbigt att lyssna på sånt där trams språk. Mer Babbesvengelsa helt enkelt,förortsvenskan är framtidens obegripliga språk.😵
Citera
2017-02-01, 19:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Nu har jag lyssnat, och det där var ju bara tramsigt. Varje ord uttalades med en egen dialekt. Det var mer som ett revynummer än ett språk.

Det som gör ett riksspråk är avsaknaden av tydliga dialekter. Nu var det i stället ett mischmasch av en massa olika dialekter.
Citera
2017-02-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeytrap
Ditt inlägg är inte åns värt ett svar för att det är så korkat.

Klart mitt inlägg inte är värt och kommentera, jag hade ju rätt och flertalet dumskallar som bara hakar på som om dom visste hur det skulle låta hade fel, det blev ju såklart inget "se upp för dörren bre" "dörren stängs nu, yalla" och det fattar ju vilken normal människa som helst, men här spånar dumskallarna fritt och blir arga och upprörda innan dom ens vet nåt om hur det kommer låta med, grattis ni korkade lärjungar i LHS, ni visar om och om igen att ni har otur när ni tänker
Citera
2017-02-01, 19:28
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det statligt finansierade låtsasutbildningsföretaget Lernia har tagit fram en ny "rikssvenska" som förmodligen kommer att låta mer som Rinkebysvenska än något annat. (Det går inte att höra den någonstans ännu.) Men det här kan väl inte vara sant? Det måste väl vara någon som har hackat TT?

http://www.expressen.se/nyheter/nu-lanseras-en-ny-sorts-rikssvenska/

Det är galet på så många olika nivåer. Det enda rätta borde ha varit att hålla hårt på rikssvenskan och i stället sätta in åtgärder för att invandrarna ska få möjlighet att anpassa sitt språk till den. (För jag är rätt säker på, att även om dialekter också nämns i pressmeddelandet, så är det inte för gutarnas eller jämtarnas skull man gör det här.)

Jag kommer ihåg när jag sökte sommarjobb på dåvarande Televerket för c:a 25 år sedan, då fick vi alla sökande läsa in ett röstprov på band som sedan lyssnades igenom, och man fick veta om man var godkänd som telefonist eller inte. För att bli godkänd måste man tala perfekt rikssvenska. Så ska det vara också!

När kommer det en stark man och tar över här, och sätter punkt för allt sådant här strunt? Innan det är för sent?

Som Sverigvän så måste man inse något, alla som läser här måste inse detta - dom kan presentera vilka förslag, nyheter och stollefasoner dom vill. Men det står var människa fritt att själv välja om man vill tro på tramset, ägna det sin tid. Jag ser dessa människor som en person på dödsbädden. Dom kan ligga o skrika, väsa, hosta. Tids nog tystnar dom. Deras samhällsbygge är dött, deras tid vid makten över. Det är deras sista, krampaktiga försöka att få oss att tro att dom bestämma över våra tankar o liv som vi ser nu. Journalisterna är ute på korståg och ska försöka återerövra vårt förtroende, dom vet så väl att deras tid är över. Att folk inte ägnar deras känslostyrda, pk-stinna skit någon djupare tanke.
Citera
2017-02-01, 19:38
Medlem
Asså vad för idiot har startat den här tråden.. Ett enkelt klick till länken på Lernia visar att de inte försöker skapa någon ny rikssvenska på riktigt. och inte i någon grad försöker "trycka in rinkebysvenska".

De har gjort ett videoklipp där de blandat massor med olika dialekter/brytningar.

missanvisande tråd fylld med idioter.
Citera
2017-02-01, 19:45
Medlem
GyllenePeniss avatar
För en gångs skull håller jag faktiskt med "PK tokarna". Rinkebysvenska borde bli den nya normen då Sverige mer än villigt tagit emot fler än 3.000.000 araber till Sverige.

Man kan inte bjuda till dans utan att dansa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in