2017-01-30, 08:40
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Du tror alltså att invändningarna handlar om förändringen av språket generellt och inte den specifika förändring som nu lanseras av Lernia. Hur kommer du till den slutsatsen?
Ja, givetvis. Varför skulle man bry sig om att Lernia har hittat på en låtsasdialekt om man inte oroar sig över dess inverkan på det riktiga språket? Det stora problemet här, som oroar tråden, är att man har myntat begreppet "rikssvenska".

Har du inte läst trådrubriken? "Rinkebysvenska ska bli ny rikssvenska (inget aprilskämt)"

EDIT: Förlåt, tror du missade en av mina grundpremisser. Och om jag då ska förtydliga närmare menar jag alltså att även utan detta initiativ så kommer alltså Rinkebydialekten m.m få inverkan på det hela språket i framtiden oavsett om man vill det eller inte. Det är det som jag menar med att förändring är oundviklig.
Senast redigerad av spyder123 2017-01-30 kl. 08:42.
Citera
2017-01-30, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Ja, givetvis. Varför skulle man bry sig om att Lernia har hittat på en låtsasdialekt om man inte oroar sig över dess inverkan på det riktiga språket? Det stora problemet här, som oroar tråden, är att man har myntat begreppet "rikssvenska".

Har du inte läst trådrubriken? "Rinkebysvenska ska bli ny rikssvenska (inget aprilskämt)"
Så du har alltså inget annat att gå på än dina fantasier.

Ingen, såvitt jag har läst, har några invändningar mot förändring. Det är det här specifika försöket till förändring invändningarna gäller.
Citera
2017-01-30, 08:50
Medlem
Citat:
Tvärtom så lär den bästa lösningen på att få en "rikssvenska" vara att blanda ihop dialekter så att det inte går att urskilja regional härkomst. Så enligt min mening högst vetenskaplig, och lingvisten som jobbade med detta har förmodligen mer kunskaper om detta än nu.

Nej, den bästa lösningen borde rimligtvis vara att rikssvensksan är neutral och utan dialekt och alltså ett uttal som bygger på de svenska språkreglerna. Som jag skrev nån sida bak, i realiteten så pratar inte folk så, men det underlättar för alla om förinspelade informationsröster och liknande är klara och tydliga. Informationsmeddelanden som är riktade till hela landet bör såklart inte spelas in på gotländska heller, bara för att ta ett helsvenskt exempel (på en dialekt jag finner högst sympatisk att lyssna på i övrigt).

Jag har ingen aning om hur Lernias nya projekt kommer att låta. Men jag imponeras inte över vad man väljer att lägga statliga medel på och jag tycker att det här är en mycket dålig lösning på ett ickeproblem.
Citera
2017-01-30, 08:56
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Så du har alltså inget annat att gå på än dina fantasier.

Ingen, såvitt jag har läst, har några invändningar mot förändring. Det är det här specifika försöket till förändring invändningarna gäller.
Tänker inte hålla en föreläsning till dig om språkutveckling, men om det får dig att må bättre så se det som fantasi du.

Citat:
Ursprungligen postat av Otodus
Nej, den bästa lösningen borde rimligtvis vara att rikssvensksan är neutral och utan dialekt och alltså ett uttal som bygger på de svenska språkreglerna. Som jag skrev nån sida bak, i realiteten så pratar inte folk så, men det underlättar för alla om förinspelade informationsröster och liknande är klara och tydliga. Informationsmeddelanden som är riktade till hela landet bör såklart inte spelas in på gotländska heller, bara för att ta ett helsvenskt exempel (på en dialekt jag finner högst sympatisk att lyssna på i övrigt).

Jag har ingen aning om hur Lernias nya projekt kommer att låta. Men jag imponeras inte över vad man väljer att lägga statliga medel på och jag tycker att det här är en mycket dålig lösning på ett ickeproblem.
Jo, men som jag redan skrivit finns det ingen som riktigt vet vad som menas med att något är "neutralt och utan dialekt". Det handlar mer om att vi har bestämt oss för att rikssvenskan är så. Och så kommer det förbli, i alla fall i vad som är märkbart. Alltså, nej "rikssvenskan" (vad det nu är) kommer inte förändras pga Lernia.

Men den kommer förändras.
Senast redigerad av spyder123 2017-01-30 kl. 08:58.
Citera
2017-01-30, 09:07
Medlem
vigillarfittas avatar
Detta hade varit ett icke-problem om ett privat företag hållit lekstuga och hittat på en låtsasdialekt av typen kreolspråk med en mix av dialekter och utländska brytningar.

Problemet är att Lernia är helägt av svenska staten.

Utan att ha hört "den nya rikssvenskan" ännu kan jag med säkerhet konstatera att målet givetvis är att pumpa in framförallt arabiska uttryck i denna "rikssvenska".
Den som lever tills imorgon kl 7 får se om jag har rätt eller fel.

Det handlar om att jävlas och förstöra så mycket som möjligt innan maktskiftet 2018.
Senast redigerad av vigillarfitta 2017-01-30 kl. 09:13.
Citera
2017-01-30, 09:22
Medlem
M829A3s avatar
Om någon fortfarande tvivlar på att syftet med kampanjen är att standardisera diverse kreolsvenska till följd av utlänningars oförmåga att anamma en svensk dialekt så kan jag citera följande från Lernias egna hemsida:
Citat:
Den nya rikssvenskan är en röstprototyp framtagen av de vanligaste dialekterna och brytningarna idag.
Syftet är att ge en mer representativ bild av ur Sverige låter för att belysa att människors uttal inte har med deras kompetens att göra.
......
"Språk och uttal tenderar att ha en exkluderade effekt på arbetsmarknaden och det har vi inte råd.
Idag är det brist på arbetskraft i Sverige och i resten av Europa.
Vi kan inte utesluta personer med kompetens och potential bara för att de inte talar på samma sätt...
"
Syftet med kampanjen lär knappast vara att öka Norrlänningars anställningsbarhet i Skåne.
Citera
2017-01-30, 09:33
Medlem
Patetiskt, men den här nya "blatte-prosodin" kan man höra ganska ofta även från helsvenskar i främst tv. Jämn betoning på alla vokaler, hårda, trubbiga och fula konsonanter, en jämnt tuffande tvåtakt (som i arabiska eller pashto), en språkmelodi som helt enkelt känns icke-svensk: "Dessa perso-nehr utmärks av hur de begår massa brutt", ungefär.

Räkna inte med att inflyttarna och deras barn ska kunna uppfatta storheten och glöden i Strindbergs eller Stagnelius språk.
Citera
2017-01-30, 09:49
Medlem
Effekten blir nog snarast den motsatta, man kommer ännu tydligare att direkt vid ett samtal kunna avgöra vilka som verkligen kan svenska.

Förflackningen av svenskan har gått väldigt långt, och svenska barn utan dyslexi uppfyller numera kunskapsmålen för lågstadiet enbart genom att infinna sig i klassrummet. Så var det inte för 30-40 år sedan, då låg undervisningen på en sådan nivå att alla hade något att lära sig.
Citera
2017-01-30, 09:57
Medlem
Honeytraps avatar
Rinkeby är ett "råtthål", skulle inte åns våga parkera bilen där och ännu mindre gå ur själv. Men det är väl klart att pk-politikerna viker ner sig och anpassar språket efter invällarna.

Tack svetsarn, tack Iman Reinfeldt!
Citera
2017-01-30, 09:57
Avslutad
Citat:
Tänker inte hålla en föreläsning till dig om språkutveckling, men om det får dig att må bättre så se det som fantasi du.

Jo, men som jag redan skrivit finns det ingen som riktigt vet vad som menas med att något är "neutralt och utan dialekt". Det handlar mer om att vi har bestämt oss för att rikssvenskan är så. Och så kommer det förbli, i alla fall i vad som är märkbart. Alltså, nej "rikssvenskan" (vad det nu är) kommer inte förändras pga Lernia.

Men den kommer förändras.
Nä det är nog ingen som kommer att be dig om en föreläsning. Jag ser för övrigt att du fortfarande inte har begripit att invändningarna inte gäller språkförändring i sig. Det är märkligt.
Citera
2017-01-30, 09:59
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Står det nånstans i artikeln att det är "Rinkebysvenska" det gäller eller att snacket kommer låta "se upp för dörren bre" "dörren stängs nu, yalla", står det så nånstans?
Är det detta i artikeln "En ny sorts rikssvenska, framtagen av de vanligaste dialekterna och brytningarna i dag, ska få svenskarna att inse att människors uttal inte har med kompetens att göra." som gör att ni vet att det kommer låta "Dörren stängs nu, yalla?

Läser ni överhuvudtaget artikeln som TS länkar till eller är ni så ivriga att kommentera så att ni inte ens behagar läsa artikeln, står det nånstans om hur det kommer låta?

Är ni läskunniga eller har alla gått i LHS (livets hårda skola, där man inte lär sig nånting bra alls förutom att bli misslyckad)?

Nä, så står det inte, utan det spånas fritt med skeva teorier som kommer från skeva hjärnor som har otur när dom försöker tänka.

Merparten av det korkade patrasket här påpekar alltid att den s.k gammelmedian är ljugmedia, men ändå så hänvisas det till en artikel från Expressen och den korkade svansen hakar på direkt, och ni vet minsann hur det kommer låta med den "nya rikssvenskan" och alla blir jätteupprörda och allt är PK och det finns ingen gräns för galenskapen m.m.

Trots att det här på FB är mer regel än undantag att all media förutom Avpixlat och Fria Tider m.m ljuger så hänvisas det ändå till den s.k ljugmedian när det finns en artikel som skeva hjärnor kan göra till nåt som blir en sensation här på FB, hur ska ni ha det, ljuger gammelmedian eller inte, eller ljuger gammelmedian bara ibland?

Vem av er vet mer om detta än vad som skrivs i artikeln, eller gör ni som vanligt, ni bygger på en alternativ sanning, ni vet svaren för ni är antagligen dom bäst informerade människorna i samhället och alla andra är PK, vänster och blinda och vet inte ett skit.

Herregud vilka dårar det finns här, hur klarar ni er ute i verkliga livet, lyckas ni med nåt överhuvudtaget?
Jag tvivlar starkt för en del av er misslyckas ju totalt när ni tänker.

Till skillnad från er som vet så har jag ingen aning om hur det kommer låta, det framgår inte av artikeln, men nu bjuder jag in er och svara och jag inväntar svaren om att det är jag och mina gelikar som ser till att landet förfaller och att vi är PK, vänster och blinda, let the shitstorm rain on me

Ditt inlägg är inte åns värt ett svar för att det är så korkat.
Citera
2017-01-30, 10:16
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Nä det är nog ingen som kommer att be dig om en föreläsning. Jag ser för övrigt att du fortfarande inte har begripit att invändningarna inte gäller språkförändring i sig. Det är märkligt.
Jo på det stora hela gör det det, men det förstår inte du (du kanske f.ö. missade min edit i mitt förra inlägg om du inte själv ser kopplingen). Vad är din största invändning med initiativet, förutom att kostnaden är onödig?
Senast redigerad av spyder123 2017-01-30 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in