2017-01-31, 17:55
Medlem
Avva66s avatar
Du har väl inte komplex va? Kör din moped och skit i omgivningen. Ärligt talat, jag tror ingen bryr sej i vad du framför för fordon.
Citera
2017-01-31, 17:58
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatansLackey
Gör som du känner och skit i vad andra tycker.
Kör själv omkring med en Husqvarna från 56 och bryr mig inte speciellt om vad någon annan skulle ha för åsikt om det.
+ 1
Citera
2017-01-31, 18:18
Medlem
Rexxys avatar
Fyller snart 27 och köpte min 11:e moped för några veckor sen... så, kör på!
Citera
2017-01-31, 18:23
Medlem
Panzarphungens avatar
Absolut! Hade jag bott vettigt i förhållande till mitt jobb så hade jag haft en eu-moppe.
Nu gör jag inte det, så jag har istället en mc-skoter för sommarens dagliga transporter jobb/affären mm.

(45km/h är lite sakta när man kör runt 10 mil dagligen )
Citera
2017-01-31, 19:13
Medlem
W.Irvings avatar
Kökschefen för en av de mer prominenta hotellen i Sthlm brukade pendla in från förorten på sin moppe under ganska många år på 90-talet, så glöm det där med prestige. I innerstan lämnar du lätt alla BMW X5 bakom dig, i ett moln av blå rök..
Citera
2017-01-31, 20:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
är mellan 35-40 och har körkort samt nyare bil men har blivit erbjuden att köpa en eu-moped billigt
tänkte ha denna till och från jobbet istället för cykeln

motion får jag ändå via löpning och gym

så långt , allt väl... men hur ser andra människor på vuxna som åker runt på en sådan?
blir man stämplad som efterbliven?
Du är 35-40 och bekymrar dig om vad andra tycker?
Citera
2017-01-31, 20:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Herregud vilka spända jävlar det finns.
Citera
2017-01-31, 20:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzarphungen
Absolut! Hade jag bott vettigt i förhållande till mitt jobb så hade jag haft en eu-moppe.
Nu gör jag inte det, så jag har istället en mc-skoter för sommarens dagliga transporter jobb/affären mm.

(45km/h är lite sakta när man kör runt 10 mil dagligen )
Jag är 50 år och funderar också på en EU-skoter, har ca 2 km till jobbet. Skulle väl heller köra Yamaha FS1 eller Suzuki K50, men EU-moppe verkar mer praktiskt och pålitligt på nåt sätt. Nån speciell modell man bör titta på, Kymco, Baotian, Peugeot eller annat? Känner inte alls till dessa moppar.
Citera
2017-01-31, 21:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag är 50 år och funderar också på en EU-skoter, har ca 2 km till jobbet. Skulle väl heller köra Yamaha FS1 eller Suzuki K50, men EU-moppe verkar mer praktiskt och pålitligt på nåt sätt. Nån speciell modell man bör titta på, Kymco, Baotian, Peugeot eller annat? Känner inte alls till dessa moppar.

Är det så kort avstånd som 2 km så kvittar det vilken typ av moped man kör. Är cykelbanor/vägar mer praktiska så satsa på en klass II moped. Men en elcykel är nog vettigare alternativ för så korta avstånd.

När det gäller fabrikat så är kina-tillverkare som Baotian och dess kloner lite sämre men funkar för pendling.
Citera
2017-01-31, 21:35
Medlem
Elementarts avatar
Såg faktiskt en idag som körde en eu-moppe som såg ut o vara runt 30-40. Om man själv tycker att man klarar sig med en eu-moppe så är det väl bra, men själv känner jag att man vill ha en riktig bil för att det är säkrare och för att man kan åka längre sträckor om det skulle behövas.
Citera
2017-01-31, 22:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Såg faktiskt en idag som körde en eu-moppe som såg ut o vara runt 30-40. Om man själv tycker att man klarar sig med en eu-moppe så är det väl bra, men själv känner jag att man vill ha en riktig bil för att det är säkrare och för att man kan åka längre sträckor om det skulle behövas.

Pga trängselskatten i Göteborg så är det rätt många som kör moped även på vintern. De flesta verkar vara över 40 års åldern och mopederna blir fler ju närmare centrum man kommer. Många arbetsplatser saknar också vettig parkering så det kan kosta uppåt 120 kr per dag att parkera bilen och med trängselskatter på 2 * 22 kr så kan man spara över 150 kr/dag på att åka moped istället för bil.
Citera
2017-02-01, 02:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
sorry skrev fel, det är en klass2 men är en s.k scooter-modell
så den har ingen reg-skylt..

ja det är viktigt då jag tar mig snabbare redan med cykel än bil till jobbet
Ingen regskylt har flera fördelar, bla inga tullavgifter och kan använda cykelbana.

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Du har väl inte komplex va? Kör din moped och skit i omgivningen. Ärligt talat, jag tror ingen bryr sej i vad du framför för fordon.
+1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in