Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Har du några exempel på det då? Jag hittar ett förfärande antal hockeyspelare som förlamats efter kollision mot sargen, ofta efter tackling, men det är svårare att hitta någon som skadats lika allvarligt enbart av en crosschecking av typen Lilja delar ut.
Det förmodade brottoffret i det här fallet fick ju heller inga bestående men.
Här är ett annat fall. Även där tycks spelaren som attackerades klara sig relativt väl.
http://www.expressen.se/sport/hockey/brutala-overfallet-i-kvalet-till-hockeyettan/
Har inget bra exempel att länka till tyvärr men orkar man söka så, dessutom så är det väldigt sällan man ser den typen av crosscheck som Lilja delar ut.. av uppenbara skäl kan tyckas?
Man kan inte dra slutsatsen att dom är ofarliga bara för att den inte resulterade i någon allvarlig skada denna gången?
Jag tycker nog att det säger sig själv att att det finns en risk att det kan gå riktigt illa om man får en hård smäll i nacken?
I vart fall så var det mycket mer debatt om crosschecking mycket längre bak i tiden, runt 80 då domarna var allt för dåliga på att beivra och det var skadorna som skapade debatten.
Var ju även en ung svensk målvakt som fick halsen uppskuren av en skridsko och avled runt den tiden och senare blev det standard med halsskydd för målvakter precis som det blev hårdare tag mot crosschecking.
Självklart sker det olyckor iom tacklingar men många gånger handlar det om tex tacklingar mot huvudet, knätacklingar, tacklingar en meter ifrån sarg och fula tacklingar på icke puckförande spelare. Det är inte vad jag kallar regelrätta tacklingar som man kan räkna i dussintal under en enda match.
Jag tycker att man är för dålig på att straffa sådant med.
Crosscheck är ett regelbrott rent allmänt och i de flesta fall relativt harmlösa då dom oftast görs mot ryggskydd i kampsituation runt mål där man alltid måste vara beredd på att ta stryk. Då snackar vi oftast om 2 minuters utvisning.
Detta är däremot något helt annat vilket man kanske kan förstå då Lilja trots allt fick både matchstraff och 10 matchers avstängning. Inte för att det är "osjysst" utan helt enkelt för att det är farligt.
Personligen tycker jag det är för dåligt men jag tror inte heller på att det ska avgöras i tinget.