Citat:
Ursprungligen postat av
teflonpannan69
Trycket kommer bli så stort på Sverige från övriga världen, att cannabis kommer att legaliseras förr eller senare. Vem vet, direktiv kanske till och med kommer från EU-håll lustigt nog. Då blir det syntax error hos de svenska EU-kramande politikerna, men EU>Sverige så de kommer givetvis att följa direktiven.
Inom en period på tio år kan vi räkna med att det är lagligt och sälj på Systembolaget eller apotek.
Mycket tidigare, redan nu faktiskt, har cannabis för personligt bruk börjat att bli de facto avkriminaliserat. Polisens misslyckade omorganisation och den ökande mängden brottslighet, har helt enkelt tvingad polisen till omprioriteringar. Många narkotikapolisgrupper i flera städer har även de slagits sönder och samman av politikerna och byråkraterna under denna tid. Det säger sig självt att om man är lite streetsmart är risken att åka fast minimal (men ej obefintlig).
Polisen började med att prioritera bort diverse småstölder och skadegörelse. När även misshandel, inbrott och större stölder prioriterades ned till förmån för riktigt grova brott så som mord var det inte mer än logiskt att även ringa narkotikabrott trillade bort.
Situationen gällande lag och ordning kommer troligtvis att fortsätta att försämras. Fler poliser kommer sluta. Uppklarnanden av narkotikabrott kommer minska. Man kommer nå en punkt då läget är så jävla illa att man inom hela organisationen helt måste tänka om. I samma veva blir man tvungen att se över narkotikalagstiftningen. Vare sig man vill det eller inte.
Oj, vad jag hoppas att du har rätt!

Inom 10 år...
Själv håller jag det inte för helt otroligt heller, men kanske av lite andra skäl. Att man inom polisorganisationen tänker om och inser hur orimligt jakten på rökbitar är, har jag liten tro på - tänk bara på hur de har slitit för att förfölja och förnedra konsumenter i 50 års tid, medans konsumtionen stadigt har ökat...
Nej, jag tror mer på att man så småningom vaknar även på politiskt håll, just för att omvärlden förändras i denna riktning. Sverige må vara sent att reagera, men när det väl händer kan det gå fort - jämför bara med omsvängningen i asylmottagning som har skett!
Det börjar ju redan bli pinsamt: FN pekar finger åt oss och omvärlden - t o m våra närmaste grannländer - tänker om... allt medan vår efterblivna drottning företräder den svenska nolltoleransen "för barnens skull" och frotterar sig med företrädare från Saudiarabien och Ryssland, som hör till de få som fortfarande står på Sveriges sida i denna fråga.