2017-01-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Löfvens regering verkar inte ha några ambitioner inom narkotikapolitiken alls.
Gabriel har tillsatt en utredning för att ta reda på konsekvenserna av kriminaliseringen . Om jag inte missminner mig skulle den vara klar apr-maj 2017, ska bli intressant
Att läsa denna rapport.
Citera
2017-01-29, 03:34
Medlem
Rickuzs avatar
I år blir Kanada det första G7-landet som legaliserar cannabis fullt ut.. Inget ramaskri och ingen moralpanik. Det enda dom bekymrar sig över är att lagret kan bli helt slutsålt när legaliseringen träder i kraft.

Citat:
Canada May Face Marijuana Shortage When It's Legalized.

Canada’s system for licensing marijuana producers is so tough that there likely won’t be enough producers to meet demand when the federal Liberals legalize the herb, say analysts at Canaccord Genuity."

http://www.huffingtonpost.ca/2016/11/30/canada-marijuana-shortage-legalization_n_13336348.html

Samtidigt här i Sverige så syns fortfarande ingen ändring. Inte ens någon attitydändring bland politikerna.. Inte ens vid horisonten! Tvärtom så är gräset fortfarande KNARK (!!!), och polisen skickar ut helikoptrar för att jaga folk som rökt på, så att dessa kan gripas, bötfällas, prickas i registret, bli av med körkort, jobb, m.m.

Är det inte dags att stänga den här tråden, eller åtminstone byta namn på den? Rubriken är väldigt vilseledande. Trådstarten handlar ju om vad FN säger, men i det här fallet skiter Sverige i vad FN säger.. Precis som Sverige skiter i att Systembolagets monopol strider mot gällande EU-lagar.

Det är Sverige, Kina och Ryssland mot resten.
Senast redigerad av Rickuz 2017-01-29 kl. 04:10.
Citera
2017-01-29, 18:57
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
I år blir Kanada det första G7-landet som legaliserar cannabis fullt ut.. Inget ramaskri och ingen moralpanik. Det enda dom bekymrar sig över är att lagret kan bli helt slutsålt när legaliseringen träder i kraft.

Samtidigt här i Sverige så syns fortfarande ingen ändring. Inte ens någon attitydändring bland politikerna.. Inte ens vid horisonten! Tvärtom så är gräset fortfarande KNARK (!!!), och polisen skickar ut helikoptrar för att jaga folk som rökt på, så att dessa kan gripas, bötfällas, prickas i registret, bli av med körkort, jobb, m.m.

Är det inte dags att stänga den här tråden, eller åtminstone byta namn på den? Rubriken är väldigt vilseledande. Trådstarten handlar ju om vad FN säger, men i det här fallet skiter Sverige i vad FN säger.. Precis som Sverige skiter i att Systembolagets monopol strider mot gällande EU-lagar.

Det är Sverige, Kina och Ryssland mot resten.

Har tänkt samma sak många gånger(det feta stycket). Rubriken är vilseledande då innehållet i tråden tyder på raka motsatsen. Tråden borde heta "Fuck you Sverige. Samma drogpolitik väntas för all framtid".

Om det sedan finns någon där ute som har andra nyheter som vill presentera vad som sker på FN-nivå så är det såklart tacksamt med en ny tråd som handlar om just det. Denna tråden har kommit att bli ett debattforum liberaler vs knarkmotståndare.
Citera
2017-01-30, 10:00
Medlem
teflonpannan69s avatar
Trycket kommer bli så stort på Sverige från övriga världen, att cannabis kommer att legaliseras förr eller senare. Vem vet, direktiv kanske till och med kommer från EU-håll lustigt nog. Då blir det syntax error hos de svenska EU-kramande politikerna, men EU>Sverige så de kommer givetvis att följa direktiven.

Inom en period på tio år kan vi räkna med att det är lagligt och sälj på Systembolaget eller apotek.

Mycket tidigare, redan nu faktiskt, har cannabis för personligt bruk börjat att bli de facto avkriminaliserat. Polisens misslyckade omorganisation och den ökande mängden brottslighet, har helt enkelt tvingad polisen till omprioriteringar. Många narkotikapolisgrupper i flera städer har även de slagits sönder och samman av politikerna och byråkraterna under denna tid. Det säger sig självt att om man är lite streetsmart är risken att åka fast minimal (men ej obefintlig).

Polisen började med att prioritera bort diverse småstölder och skadegörelse. När även misshandel, inbrott och större stölder prioriterades ned till förmån för riktigt grova brott så som mord var det inte mer än logiskt att även ringa narkotikabrott trillade bort.

Situationen gällande lag och ordning kommer troligtvis att fortsätta att försämras. Fler poliser kommer sluta. Uppklarnanden av narkotikabrott kommer minska. Man kommer nå en punkt då läget är så jävla illa att man inom hela organisationen helt måste tänka om. I samma veva blir man tvungen att se över narkotikalagstiftningen. Vare sig man vill det eller inte.
Citera
2017-01-30, 14:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Trycket kommer bli så stort på Sverige från övriga världen, att cannabis kommer att legaliseras förr eller senare. Vem vet, direktiv kanske till och med kommer från EU-håll lustigt nog. Då blir det syntax error hos de svenska EU-kramande politikerna, men EU>Sverige så de kommer givetvis att följa direktiven.

Inom en period på tio år kan vi räkna med att det är lagligt och sälj på Systembolaget eller apotek.

Mycket tidigare, redan nu faktiskt, har cannabis för personligt bruk börjat att bli de facto avkriminaliserat. Polisens misslyckade omorganisation och den ökande mängden brottslighet, har helt enkelt tvingad polisen till omprioriteringar. Många narkotikapolisgrupper i flera städer har även de slagits sönder och samman av politikerna och byråkraterna under denna tid. Det säger sig självt att om man är lite streetsmart är risken att åka fast minimal (men ej obefintlig).

Polisen började med att prioritera bort diverse småstölder och skadegörelse. När även misshandel, inbrott och större stölder prioriterades ned till förmån för riktigt grova brott så som mord var det inte mer än logiskt att även ringa narkotikabrott trillade bort.

Situationen gällande lag och ordning kommer troligtvis att fortsätta att försämras. Fler poliser kommer sluta. Uppklarnanden av narkotikabrott kommer minska. Man kommer nå en punkt då läget är så jävla illa att man inom hela organisationen helt måste tänka om. I samma veva blir man tvungen att se över narkotikalagstiftningen. Vare sig man vill det eller inte.
Nu har det ju bara hänt mig en gång hittills men jag blev ju lika glad som förvånad när jag lyckades argumentera mig undan repressalier från våra beskyddare i blått.
Citera
2017-01-30, 19:58
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69

Oj, vad jag hoppas att du har rätt! Inom 10 år...

Själv håller jag det inte för helt otroligt heller, men kanske av lite andra skäl. Att man inom polisorganisationen tänker om och inser hur orimligt jakten på rökbitar är, har jag liten tro på - tänk bara på hur de har slitit för att förfölja och förnedra konsumenter i 50 års tid, medans konsumtionen stadigt har ökat...
Nej, jag tror mer på att man så småningom vaknar även på politiskt håll, just för att omvärlden förändras i denna riktning. Sverige må vara sent att reagera, men när det väl händer kan det gå fort - jämför bara med omsvängningen i asylmottagning som har skett!

Det börjar ju redan bli pinsamt: FN pekar finger åt oss och omvärlden - t o m våra närmaste grannländer - tänker om... allt medan vår efterblivna drottning företräder den svenska nolltoleransen "för barnens skull" och frotterar sig med företrädare från Saudiarabien och Ryssland, som hör till de få som fortfarande står på Sveriges sida i denna fråga.
Citera
2017-01-30, 22:00
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu har det ju bara hänt mig en gång hittills men jag blev ju lika glad som förvånad när jag lyckades argumentera mig undan repressalier från våra beskyddare i blått.
Hände det i anslutning till att polisen omprioriterat eller var det ett par år sedan? Inlägget du citerade verkar syfta på att polisen de facto avkriminaliserat eget bruk under det senaste året, typ.

Jaja, jag får hoppas att ni har rätt i era spekulationer. God kväll
Citera
2017-01-30, 23:35
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Kanske det är dags för medicinskt metaamfetamin och krokodil snart?
Citera
2017-01-31, 07:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Hände det i anslutning till att polisen omprioriterat eller var det ett par år sedan? Inlägget du citerade verkar syfta på att polisen de facto avkriminaliserat eget bruk under det senaste året, typ.

Jaja, jag får hoppas att ni har rätt i era spekulationer. God kväll
Uppgifter ifrån BRÅ demoliserar ett sådant påstående helt.
Dock så har jag känslan av att fokusen på droger ifrån polis minskat en del.
Men ifrån detta och till att polisen i praktik avkriminaliserat är det ljusår ifrån.
Men man kan ju hoppas det är ditt vi är på väg.
Citera
2017-01-31, 07:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Ja, om det kan rädda människor hälsa och liv ja.
Och krokodil är inte farligt för dess verksamma substans, utan för alla annan skit man stoppar i för tillverkningen.
Dock är det så få som vill detta, så snart lär inte ske.
Citera
2017-01-31, 12:36
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Finns det någon bra anledning att legalisera de två drogerna?

Lär dig skilja på lätta och tunga droger. En drog som cannabis hade gynnat både dig, mig och samhället om man legaliserade. Med dagens förbud gynnas ingen, inte ens motståndare som dig eftersom dina skattepengar som skulle kunnat spenderas inom välfärden istället går till att jaga urin från vuxna människor.
Citera
2017-01-31, 12:42
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Finns det någon bra anledning att legalisera de två drogerna?

Lär dig skilja på lätta och tunga droger. En drog som cannabis hade gynnat både dig, mig och samhället om man legaliserade. Med dagens förbud gynnas ingen, inte ens motståndare som dig eftersom dina skattepengar som skulle kunnat spenderas inom välfärden istället går till att jaga urin från vuxna människor.

Medicinsk crack då? Det handlar ju om skademinimering och att normalisera bruk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in