• 1
  • 2
2017-01-27, 18:11
Medlem
Gjort en del Logiska tester på sistone, ni vet figurer och man ska hitta ett logisk samband. Typ Mensa frågor.

Är totalt helt värdelös på dessa. Har ni något tips hur man ökar sin förmåga att lösa dessa uppgifter?
Citera
2017-01-27, 21:26
Medlem
Nicke08s avatar
Börja på en lättar nivå.
Knep och knåp. Matteprov för grundskola. Schack online. Gåtor.
När du hittar nivån som du känner att du behärskar, öka nivån.

Unt so weiter.
Citera
2017-01-27, 22:22
Bannlyst
Lägg tid på något du har nytta av i praktiken sen istället
Citera
2017-01-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnisss
Lägg tid på något du har nytta av i praktiken sen istället

Jo, men många arbetsgivare önskar man gör sådana test, och mitt resultat suger verkligen.
Citera
2017-01-28, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrafninn
Jo, men många arbetsgivare önskar man gör sådana test, och mitt resultat suger verkligen.

Ställ inte upp på sådana test om du bryr dig om din integritet. Hitta annat jobb.

Du kan öva IQ-test, ta reda på olika IQ-test och personlighetstester som görs och fuska. En av IQ-världsmästarna vet jag sitter och övar IQ-test hela dagarna. Det är som att bli bättre på att lägga pussel eller spela tetris, men det gör dig inte intelligentare.
Citera
2017-01-28, 15:24
Medlem
Jag gjorde Mensas online-test när jag var typ 16 och fick ungefär 120, sen gjorde jag det igen när jag var 18 och fick 125+. Gjorde därefter det riktiga testet och fick 41/45 rätt med typ 2 minuters marginal (blev alltså klar inom 8 minuter trots att vi hade 10 minuter på oss) och det gav mig ett resultat på 135+...

Hade en bra länk till ett riktigt svårt IQ-test, men hittar inte länken... testet bestod av 30+ frågor och det var ingen tid på dem, men tog mig ett par timmar att bli klar med (då slöade jag runt under tiden, tog pauser mm). Ska försöka leta reda på den och länka

EDIT: Hittade detta, verkar vara hyfsat okej https://iqhaven.com/

Det är dock inte det jag pratade om ovan
Senast redigerad av thechosenpeople 2017-01-28 kl. 15:26.
Citera
2017-01-29, 18:46
Om du finner en logisk förklaring till kontexten "amfibie" hos en människa så kan man förlita sig på sin intelligens. Finns ingen logisk förklaring att "Iq-tester" bedömer noggrannhet i logiskt-tänkande. Bara logik-mönster-spatial för konvergent tänkande.
Citera
2017-01-30, 18:26
Denna logiska test ingår i den praktiska intelligensen, enligt denna teori behövs kreativ intelligens för att skapa nya idéer, analytisk intelligens för att kunna utvärdera dessa och praktisk intelligens för att bäst förstå hur vi ska tillämpa dessa idéer och/eller övertyga andra om dem.

"Vilken låda ligger ägget i?"
Det finns 10 olika lådor numrerade med 1-10. Ett ägg finns i någon utav dessa lådor. Max en låda får öppna och där ska ägget vara i. Du får ställa max en fråga till den som placerade ägget för att ta reda på vilken låda ägget är i. Personen antingen ljuger eller talar sanning men kan inte blanda. 100 % sanning eller 100 % falskhet. Klassisk-logik.

ex.Ställer du frågan "vilken låd-nummer ligger ägget i? du vet inte om du pratar med den som ljuger. 50 % chans att du väljer rätt. Men om du bemöter den som ljuger så har personen 9 valbara lådor vilket gör sannolikheten låg.
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-01-30 kl. 18:49.
Citera
2017-01-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Denna logiska test ingår i den praktiska intelligensen, enligt denna teori behövs kreativ intelligens för att skapa nya idéer, analytisk intelligens för att kunna utvärdera dessa och praktisk intelligens för att bäst förstå hur vi ska tillämpa dessa idéer och/eller övertyga andra om dem.
Vilken teori?

Citat:
"Vilken låda ligger ägget i?"
Det finns 10 olika lådor numrerade med 1-10. Ett ägg finns i någon utav dessa lådor. Max en låda får öppna och där ska ägget vara i. Du får ställa max en fråga till den som placerade ägget för att ta reda på vilken låda ägget är i. Personen antingen ljuger eller talar sanning men kan inte blanda. 100 % sanning eller 100 % falskhet. Klassisk-logik.

ex.Ställer du frågan "vilken låd-nummer ligger ägget i? du vet inte om du pratar med den som ljuger. 50 % chans att du väljer rätt. Men om du bemöter den som ljuger så har personen 9 valbara lådor vilket gör sannolikheten låg.
Gulligt att du flyr diskussionen i tråden du startade för att ösa ur dig samma trams här.
Citera
2017-01-30, 21:49
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vilken teori?

Gulligt att du flyr diskussionen i tråden du startade för att ösa ur dig samma trams här.

För de som vill testa på logiskt tänkande till logikerns yttre kant. Kan få bemöta teorin om praktisk intelligens.Frågan jag ställde kräver djup komplexitet av kreativitet, logik, analytisk och hur väl vår metod ska användas.

Vad blir tom låda+ tomma lådorna i kronologisk ordning?

Ex. Ägget placeras vid låda 4

Den som säger sanning anger den första möjliga tomma låda 1+2,3,5,6,7,8,9,10. När vi ser mönstret brytas så vet vi att det är den valda lådan med ägget och eftersom det är korrekt i kronologisk ordning så vet vi att vi fick svar från den som säger sanning. Den som ljuger kommer ljuga på "tom låda" och anger därför lådan med ägget med siffran 4 . Lögnaren kan ljuga på påstående "tomma lådor i kronologisk ordning" till att ange tomma lådor men i icke-kronologisk ordning. Den totala svaret blir 4+1,5,3,6,8,7,9,10,2. Vi vet då att personen ljuger eftersom det är ej i kronologisk ordning och då kan vi konstatera att personen ljuger på "tom låda" som i detta fall är i nummer 4. Detta kan utvecklas till att ha centriljarder lådor. samma logik.
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-01-30 kl. 21:52.
Citera
2017-01-31, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
För de som vill testa på logiskt tänkande till logikerns yttre kant. Kan få bemöta teorin om praktisk intelligens.
Jag känner inte till den teorin. Är den vedertagen? Har du någon länk?
Citera
2017-01-31, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag känner inte till den teorin. Är den vedertagen? Har du någon länk?

För att lösa uppgiften kan du inte enbart ha hög IQ från ett traditionellt test. Ett resultat på 150-160 behöver inte förklara, bevisa att man är utomordentligt duktig på att tänka logiskt, eftersom i dessa ska du finna logikern vilket inte är lika krävande som att skapa, Analysera dina ideer och praktiskt implicera för att granska, vilket involverar en större kognitiv förmåga än det man mäter i vanliga IQ-tester som är helt absurda.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Framg%...ik_intelligens
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in