2017-01-30, 13:59
Medlem
Här kan du, tisdagen den 31/1 kl. 07:00, höra hur den nya rikssvenskan låter för första gången!

https://www.lernia.se/rikssvenskan
Citera
2017-01-30, 15:56
Medlem
japanskbruds avatar
tryck 1 för "göra kaoz med dig"
tryck 2 för "knulla din mamma"
Citera
2017-01-30, 16:13
Medlem
warp10s avatar
Om jag ringer en företagstelefon för att jag är intresserad av att köpa något och telefonsvararen inte pratar bra svenska utan något annat så tänker jag hitta ett annat företag att handla av.
Känns för oseriöst annars.
Citera
2017-01-30, 22:17
Medlem
vigillarfittas avatar
Vad GODA scouterna är som har lovat att införa den "nya rikssvenskan" i sin telefonväxel.
Dom är så GODA så det ryser i hela kroppen på mig.
Citera
2017-01-31, 07:31
Medlem
nice rinkebysvenska det blev
Citera
2017-01-31, 07:33
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Hahahahahaha, alltså, är detta något slags skämt? Blandning av diverse brytningar och typ skånska, dalmål och allt möjligt? Visst, det är väl ett intressant experiment, men det blir liksom löjligt att försöka kombinera fram någon sorts ny rikssvenska på detta sättet. Ingen kan väl på allvar prata såhär? Jag förstår liksom inte vitsen med detta?

https://www.lernia.se/om-lernia/rikssvenskan/
Senast redigerad av StatligaTeleverket 2017-01-31 kl. 07:35.
Citera
2017-01-31, 07:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Hahahahahaha, alltså, är detta något slags skämt? Blandning av diverse brytningar och typ skånska, dalmål och allt möjligt? Visst, det är väl ett intressant experiment, men det blir liksom löjligt att försöka kombinera fram någon sorts ny rikssvenska på detta sättet. Ingen kan väl på allvar prata såhär? Jag förstår liksom inte vitsen med detta?

Lyssnade och rös.
"Kompetens sitter inte i uttalä"
Jo, det där visade tydligt att det gör det.
Citera
2017-01-31, 07:54
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Mina öron blöder, har fortfarande ont i huvudet av rotvälskan.
Kunde lika gärna pratat rövarspråk.
Citera
2017-01-31, 08:11
Medlem
spyder123s avatar
Jaha då hade jag och dofterna fel då. Men ja, detta var ju lite av ett antiklimax, dels för trådstartaren och alla i tråden som diskuterat/vrålat om detta i 13 sidor, och så visar det sig att någon större brytning i den nya rikssvenskan är det inte tal om. Så går det, när man lyssnar på sina känslor utan att tänka efter först eller ha en källa. Classic hjärndöda I&I.

För den andra var ju Lernias "rikssvenska" ful som struk, och det verkar ju mer ha handlar om att rotera en massa dialekter snarare än att försöka kombinera dem. Förväntade mig bättre än så faktiskt. Samtidigt så fyller det väl sitt syfte antar jag, det går nog knappast att pinpointa vart man pratar sådär.
Senast redigerad av spyder123 2017-01-31 kl. 08:13.
Citera
2017-01-31, 08:11
Medlem
CaptainNemos avatar
Lyssnade precis och ryser av obehag ... istället för ett enhetligt uttal vandrar uppläsaren mellan olika dialekter och även utländska brytningar. Vid ett par tillfällen blir det även lite svårt att förstå vad hon säger när övergången mellan de olika dialekterna blir för stor.
Citera
2017-01-31, 08:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warp10
Om jag ringer en företagstelefon för att jag är intresserad av att köpa något och telefonsvararen inte pratar bra svenska utan något annat så tänker jag hitta ett annat företag att handla av.
Känns för oseriöst annars.

Som jag uppfattar det är det framtaget för att (än så länge) företag och organisationer frivilligt kommer kunna använda det.

Hör jag ett företag använda det här kommer jag sluta göra affärer med dem. Jag kommer gå väldigt långt i den gärningen.

Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket

Nog är det ett skämt alltid. Det är glädjande att hela 72% ryggar för rinkebysvenskan. Det är ju inte 72% av svenskarna, utan av alla. Med 20-25% invandrare lämnar det lite vänsterextremister och vänsterliberaler som inte tycker det spelar någon roll. Gott så.

Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Mina öron blöder, har fortfarande ont i huvudet av rotvälskan.
Kunde lika gärna pratat rövarspråk.

Fast rövarspråket är ju härligt svenskt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rövarspråket
Citera
2017-01-31, 08:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jaha då hade jag och dofterna fel då. Men ja, detta var ju lite av ett antiklimax, dels för trådstartaren och alla i tråden som diskuterat/vrålat om detta i 13 sidor, och så visar det sig att någon större brytning i den nya rikssvenskan är det inte tal om.

Det där var inget naturligt språk utan de skiftar mellan olika dialekter och brytningar. Ingen människa pratar så där. Så de levererade inte riktigt vad de lovade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in