2017-01-31, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoern85
1 g mer kolhydrat per 100 g. Har nog enorm betydelse.

Vilken typ av kvarg och vilken typ av yoghurt jämför du mellan när du skriver att kvarg innehåller "mycket mindre fett"?

Arlas naturella (dvs. inte någon fettreducerad lättvariant) yoghurt innehåller 3 g fett per 100 g, medan Arlas naturella (icke-fettreducerade) kvarg innehåller 10 g fett per 100 g. Samma sak med t.ex. Icas yoghurt och kvarg.

Varför skulle man inte kunna jämföra olika livsmedel ur närings-/hälsosynpunkt? Utveckla gärna.

Kanske inte just 1g i detta fall. Men ditt resonemang håller inte riktigt överlag. Det skiljer 25%.

Jag jämför mellan den naturella yogurt på 3% fett som nämnts ett antal gånger i tråden (kunde inte hitta någon näringsinformation på lättyogurt naturell om det finns någon sådan). Naturligtvis tittade jag på lättkvarg vilket 90% av alla köper.
Citera
2017-01-31, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
3,6g kolhydrater i min Arla naturell yoghurt. Och ja som sagt, mer protein i kvarg, mer fett i yoghurt. Dock ungefär samma antal kalorier, så det ena är inte nyttigare än det andra såvida man inte behöver proteintillskottet. Vissa påstår ju dock att Yoghurt är bra för magtarmfloran.

Nä, behöver man inte proteintillskottet gör man väl som man vill. Vad har din yoghurt för kcal/100g?
Citera
2017-01-31, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Kanske inte just 1g i detta fall. Men ditt resonemang håller inte riktigt överlag. Det skiljer 25%.

Jag jämför mellan den naturella yogurt på 3% fett som nämnts ett antal gånger i tråden (kunde inte hitta någon näringsinformation på lättyogurt naturell om det finns någon sådan). Naturligtvis tittade jag på lättkvarg vilket 90% av alla köper.

Du jämför alltså en vanlig icke-fettreducerad produkt med en lättprodukt (där man försökt ta bort så mycket fett som möjligt) och konstaterar att den senare innehåller mindre fett. Bra där.
Citera
2017-01-31, 14:31
Medlem
Citat:
Du jämför alltså en vanlig icke-fettreducerad produkt med en lättprodukt (där man försökt ta bort så mycket fett som möjligt) och konstaterar att den senare innehåller mindre fett. Bra där.

Har som sagt tittat efter lättyoghurts näringsinnehåll men inte funnit något. Länka gärna om du hittar någonstans. Jag har mina starka tvivel om att det skulle vara samma kcal/100g som kvarg men jag är naturligtvis inte säker då jag inte hittar näringsinnehåll för det.
Citera
2017-01-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Har som sagt tittat efter lättyoghurts näringsinnehåll men inte funnit något. Länka gärna om du hittar någonstans. Jag har mina starka tvivel om att det skulle vara samma kcal/100g som kvarg men jag är naturligtvis inte säker då jag inte hittar näringsinnehåll för det.

Är ju bara att googla. Näringsvärden för Arla naturell lättyoghurt kan du se här. Lättkvarg är mer kaloririkt än lättyoghurt (nästan dubbelt så många kalorier), vilket beror på det högre proteininnehållet i kvargen.
Citera
2017-01-31, 19:49
Medlem
Citat:
Är ju bara att googla. Näringsvärden för Arla naturell lättyoghurt kan du se här. Lättkvarg är mer kaloririkt än lättyoghurt (nästan dubbelt så många kalorier), vilket beror på det högre proteininnehållet i kvargen.

Googlade men hittade inget vilket jag påpekat ett antal gånger nu.

20 kcal mer per 100g. Det är 50% mer, inte 100%. Men det trodde jag faktiskt inte.
Citera
2022-04-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Naturell yoghurt har inte mer socker än naturell kvarg. Det som skiljer är att yoghurt har mer fett och kvarg betydligt mer protein. Behöver man inte extra protein är man en riktig sucker som betalar för den dyrare kvargen. Yoghurt är dessutom mycket godare i mitt tycke

Finns grekisk yoghurt med olika goda smaksättningar. Går att köpa laktosfri och utan tillsatt socker, med typ 9,5 g protien / 100 g.

Yoghurten är dessutom len och tusen gånger lättare att få i sig än den sträva kvargen. Dessutom innehåller yoghurt nyttig bakteriekultur.
Citera
2026-03-23, 15:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Kefir!

Kefir och kvarg är båda utmärkta, proteinrika mejeriprodukter, men skiljer sig i konsistens och hälsofördelar. Kvarg är tjockt, krämigt och passar bäst som mättande mellanmål eller i matlagning. Kefir är mer flytande (kulturmjölk), rik på probiotiska bakterier och jästsvampar som är bra för maghälsan.

Nyckelskillnader:
Protein: Båda har hög proteinhalt, ofta likvärdig (runt 10-12% i många varianter).

Mage/Hälsa:
Kefir är fermenterad med specifika kefirkorn och anses mer probiotisk (snällare mot magen) än kvarg.

Konsistens:
Kvarg är slät och fast (färskost), medan kefir är flytande (fil).

Smak:
Båda är syrliga, men kefir har en lätt jästton.

Båda är bra alternativ för träning och hälsa, där valet främst beror på om du föredrar att äta (kvarg) eller dricka (kefir) ditt mellanmål.
Citera
2026-03-24, 09:19
Medlem
Keso, alla dagar i veckan. 60g protein i en 500 g förpackning. Blanda i lite bär också, så blir det ännu godare!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in