2017-01-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
naturell yoghurt är bättre. den kvargen du köer i affären är rena skiten. tror det är bara ica som har en som är lite ok. men annars välj kesella

Och varför det undrar jag verkligen?

Kvarg innehåller ca 3 gånger mer protein till en bråkdel av kalorierna.

Kvarg är bäst, naturligtvis.
Citera
2017-01-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Kvarg innehåller ca 3 gånger mer protein till en bråkdel av kalorierna.

Kvarg är bäst, naturligtvis.

Fast protein är väl inte allt å andra sidan. Om man inte styrketränar eller vill bygga muskler så spelar det väl inte någon större roll.

Tycker denna "proteinhets", med alla livsmedel som säljs med argument som "innehåller extra protein" etc, har gått till överdrift.
Citera
2017-01-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoern85
Fast protein är väl inte allt å andra sidan. Om man inte styrketränar eller vill bygga muskler så spelar det väl inte någon större roll.

Tycker denna "proteinhets", med alla livsmedel som säljs med argument som "innehåller extra protein" etc, har gått till överdrift.

Vad är du ute efter då? Socker? Isåfall låter ditt förslag bra.
Citera
2017-01-29, 21:16
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Vad är du ute efter då? Socker? Isåfall låter ditt förslag bra.

Naturell yoghurt har inte mer socker än naturell kvarg. Det som skiljer är att yoghurt har mer fett och kvarg betydligt mer protein. Behöver man inte extra protein är man en riktig sucker som betalar för den dyrare kvargen. Yoghurt är dessutom mycket godare i mitt tycke
Citera
2017-01-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Naturell yoghurt har inte mer socker än naturell kvarg. Det som skiljer är att yoghurt har mer fett och kvarg betydligt mer protein. Behöver man inte extra protein är man en riktig sucker som betalar för den dyrare kvargen. Yoghurt är dessutom mycket godare i mitt tycke

Precis.

Dessutom kan man lägga till att lågfettvarianterna av yoghurt i regel innehåller lika mycket fett som lågfettvarianterna av kvarg.
Citera
2017-01-30, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe

Vad jag kan se har naturell yogurt ca 5g kolhydrater mot kvargens 4g, dvs 25% mer socker än kvarg. Dessutom innehåller kvarg 3 gånger mer protein och mycket mindre fett.
Citera
2017-01-30, 10:45
Medlem
Man kan inte ställa dessa varor mor varann. Det är ju helt olika innehåll på dem. Som att fråga Bil Vs cykel.
Citera
2017-01-30, 17:20
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Vad jag kan se har naturell yogurt ca 5g kolhydrater mot kvargens 4g, dvs 25% mer socker än kvarg. Dessutom innehåller kvarg 3 gånger mer protein och mycket mindre fett.

3,6g kolhydrater i min Arla naturell yoghurt. Och ja som sagt, mer protein i kvarg, mer fett i yoghurt. Dock ungefär samma antal kalorier, så det ena är inte nyttigare än det andra såvida man inte behöver proteintillskottet. Vissa påstår ju dock att Yoghurt är bra för magtarmfloran.
Citera
2017-01-30, 21:59
Medlem
Citat:
Vad jag kan se har naturell yogurt ca 5g kolhydrater mot kvargens 4g, dvs 25% mer socker än kvarg.

1 g mer kolhydrat per 100 g. Har nog enorm betydelse.

Citat:
Dessutom innehåller kvarg 3 gånger mer protein och mycket mindre fett.

Vilken typ av kvarg och vilken typ av yoghurt jämför du mellan när du skriver att kvarg innehåller "mycket mindre fett"?

Arlas naturella (dvs. inte någon fettreducerad lättvariant) yoghurt innehåller 3 g fett per 100 g, medan Arlas naturella (icke-fettreducerade) kvarg innehåller 10 g fett per 100 g. Samma sak med t.ex. Icas yoghurt och kvarg.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Man kan inte ställa dessa varor mor varann. Det är ju helt olika innehåll på dem. Som att fråga Bil Vs cykel.

Varför skulle man inte kunna jämföra olika livsmedel ur närings-/hälsosynpunkt? Utveckla gärna.
Citera
2017-01-30, 22:07
Medlem
Kvarg har marknadsfört extremt lyckat. Det är rena kassakon för mejerierna.
Citera
2017-01-30, 22:13
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Kvarg har marknadsfört extremt lyckat. Det är rena kassakon för mejerierna.
Visst är det så. En restprodukt som tidigare troligen till stor del kasserades eller såldes för en spottstyver är idag en miljardindustri inom mänskliga livsmedel. Intressant.

OnT: Kvarg och yoghurt har ju olika egenskaper och näringsinnehåll. Vilket som är viktigast för dig kan bara du veta. Om du ändå inte vet; ät både och.
Citera
2017-01-31, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoern85
1 g mer kolhydrat per 100 g. Har nog enorm betydelse.

Vilken typ av kvarg och vilken typ av yoghurt jämför du mellan när du skriver att kvarg innehåller "mycket mindre fett"?

Arlas naturella (dvs. inte någon fettreducerad lättvariant) yoghurt innehåller 3 g fett per 100 g, medan Arlas naturella (icke-fettreducerade) kvarg innehåller 10 g fett per 100 g. Samma sak med t.ex. Icas yoghurt och kvarg.

Varför skulle man inte kunna jämföra olika livsmedel ur närings-/hälsosynpunkt? Utveckla gärna.

Trådstarten är otydligt. Det står inte vilken yoghurt eller kvarg som menas. För hälsan så spelar det föga roll om du äter en sked yoghurt eller kvarg varje dag. Det är alltid den totala kosten som räknas.
Produkterna har innehållsförteckningar när man ska jämföra kvarg och kvarg mot varandra osv.
Hoppas det var ett mer givande svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in