2017-01-30, 21:46
Medlem
En bil har dålig avgassystem eller iaf avgasrör och jag vill byta.
Det är ganska dyrt på affären men kanske kan köpa om jag måste.

Undrar kan man bygga egen avgasrör och sätta dit? Gå till soptippen och ta gammal rör och ta bort rost på och sätta på? Kan man göra egen har en gammal dammsugare kan ja ha den på tex på bilen? Kan man få rabbat om man frågar affären om de har roströr?

Har ni tips?
Citera
2017-01-30, 21:51
Medlem
franges avatar
Lycka till att svetsa i rostiga rör

Köp hellre universalburkar och rör på metervara, tex Simons eller Walkers, och bygg dig ett eget system med.
https://www.autoexperten.se/reservdelar/avgassystem/universaldelar/?page=3&categories=1258

Dammsugare-rör lär knappast vara svetsbart. Och vilken butik tror du sparar "gamla roströr"?
Citera
2017-01-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GronGron

Undrar kan man bygga egen avgasrör och sätta dit? Gå till soptippen och ta gammal rör och ta bort rost på och sätta på? Kan man göra egen har en gammal dammsugare kan ja ha den på tex på bilen? Kan man få rabbat om man frågar affären om de har roströr?

Har ni tips?

Svårläst inlägg kan man säga.

Vilken soptipp hade du tänkt att besöka som har avgasrör? Säg att du får tag i rör, har du kunskap och verktyg till att göra flänsar på dessa? Har du kunskapen att bygga ihop en ljuddämpare från grunden? Har du svets?

Om mot förmodan det inte är ett trollinlägg så har du 2 alternativ som jag ser det, detta baserat på hur du skrivit ditt inlägg.
Alternativ 1: Kör tills det lossnar, fortsätt och kanske få böter eller arga medmänniskor på halsen.
Alternativ 2: Köp på skroten, finns det till just den bilen och modellen så är det oftast i relativt gott skick då skroten inte tar bort och sparar gammalt rostigt skit.

Ett 3:e alternativ kan du också få, kolla om det finns här då det brukar vara rätt billigt: http://www.fixabildelar.se/sv/
Kan ju även vara dyrt just till din bil, svårt att säga då du inte nämner vad det är för märke/modell.

Lycka till.
Citera
2017-01-30, 22:36
Medlem
Biltema har finfina rör i alla olika böjar och diameter. Dom har även också muffar med klammor du slipper svetsa bara skruva åt så det blir tätt.
Citera
2017-01-30, 22:40
Medlem
olasvenssons avatar
Kolla med bilskroten.
Citera
2017-01-30, 23:39
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladakrabban
Biltema har finfina rör i alla olika böjar och diameter. Dom har även också muffar med klammor du slipper svetsa bara skruva åt så det blir tätt.

Detta är nog det billigaste!
Byggde helt nytt från motor hela vägen bak på min cheva silverado för drygt 600kr.
Bara raka rör dock, inga dämpare eller dylikt.
Citera
2017-01-30, 23:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Lycka till att svetsa i rostiga rör

Köp hellre universalburkar och rör på metervara, tex Simons eller Walkers, och bygg dig ett eget system med.
https://www.autoexperten.se/reservdelar/avgassystem/universaldelar/?page=3&categories=1258

Dammsugare-rör lär knappast vara svetsbart. Och vilken butik tror du sparar "gamla roströr"?
Tveksamt om det blir billigare än att köpa ett komplett system.
Citera
2017-01-30, 23:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tveksamt om det blir billigare än att köpa ett komplett system.

Sant sant - men vill han tvunget bygga ihop ett eget, så lär det knappast gå särskilt bra att "ta roströr från soptippen", så....
Citera
2017-01-30, 23:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Sant sant - men vill han tvunget bygga ihop ett eget, så lär det knappast gå särskilt bra att "ta roströr från soptippen", så....
Nej, det är knappast ett alternativ, men som jag förstod det så var anledningen till det att ett riktigt avgassystem var "för dyrt".
Citera
2017-01-31, 07:30
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GronGron

Har ni tips?
Jo jag har ett tips. Ge dig inte ens på detta. Lämna in bilen till någon verkstad eller någon bekant som skruvat en del med bilar.
Citera
2017-01-31, 17:45
Medlem
Kolla här http://www.avgassystem.eu
Ligger i Stockholm och trevlig kille att prata med om du behöver hjälp , bra priser jämfört med andra .
Köpt 2 gånger av honom till 2 olika bilar och det har rätt och bra passform både gångerna .
Citera
2017-01-31, 21:00
Medlem
l150s avatar
Istället för ett ärtigt dammsugarrör så kan du använda ett prestandahöjande stuprör, eller inte.

Vad exakt är det som är kass, och vart på systemet ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in