Citat:
Ursprungligen postat av
ServantOfGod
Det är inte skrattretande. Det enda som står i GT är "Ta din enda son". Jag har tagit upp detta om Ismael/Isak i GT förut i en annan tråd. Det finns stor del motsägelser i GT angående om Ismael/Isak. Ingen kristen vågade bemöta mig med inläggen jag skrev år 2014 utan de flydde med svansen mellan benen. Kanske vågar du diskutera detta i denna tråd?
(FB) Ismael / Isak
Du har uppenbarligen inte koll på det semitiska språket. Vad är det du försöker leka? Försöker du härma amerikanen Robert Morey som har svårt med semitiska språket och som var först med att börja med fenomenet att Allah är mångud år 1994?
Tillåt mig spräcka din bubbla.
Al'ilãh var den äldre formen av Allah. Detta är inte kopplad till månguden alls och inte med den himmelska gudinnan Al ilat eller Al Lat på något sätt. Det arabiska namnet "
Allah" härstammar från östra arameiska och den tidigare språket kaldeiskan,
"Elahh eller
Al Elahh”. Detta var Abrahams språk. Abraham sade "Elahh" för Gud. Kaldeiska språket utvecklades till östra arameiska vilket arabiskan kommer ifrån. Det blev sedan
Allah på arabiska från östra arameiska.
Sist jag kollade stod det så här: "Then He said, “
Take now your son, your only*son*Isaac, whom you love, and go to the land of Moriah, and
offer him there as a burnt offering on one of the mountains of which I shall tell you.” -
Genesis 22:2
Ja, Isak var Abrahams son som Gud
lovade honom. Ishmael var däremot
inte en del av planen med andra ord. Varför inte? Then God said: “
No, Sarah your wife shall bear you a son, and you shall call his name
Isaac; I will establish My
covenant with him for an everlasting covenant,*and with his descendants after him." Genesis 17:19
Fast det är ju inte förvånande att ni muslimer
förvränger skriften och
undertrycker sanningen.. Ett av de mest tydliga exemplen är
lögnen om Jesus i Koranen. 1.Att Han inte var/är Guds Son. 2. Att Han varken dog (korsfästelse) eller återuppstod. Alltså, människor blev faktiskt
begravda för mindre anledningar än dessa (lögner och falska rykten)..
Kom ihåg: “
You shall not circulate a false report. Do not put your hand with the wicked to be an unrighteous witness." Exodus 23:1
Nej då, försöker inte leka och vet inte heller vem "Robert Morey" är, sorry..
Eller menar du att ordet "Allah" inte användes av hedningar i Arabien? Var inte "Allah" ursprungligen en
hednisk gudom? Inte har jag fått det här informationen från luften...