2017-01-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfTrash
Varför är folk så bänga i huvudet? Alla profeter inom dessa tre religioner är de tre religionernas profeter bortsett från Judendomen som har sina egna, Kristna som har sina +judarna o Islam som har alla tre (Och muslimer tror på helige anden också, såg några fascister som påstod att det var omöjligt)

Men det handlar inte om profeter utan om Gud / Allah.

Krista må be till Judarnas Gud men inte muslimerna, muhammed hittade på en egen version.
Den kallade han Allah, sedan må Allah vara arabiska för Gud.
Citera
2017-01-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfTrash

det står klart o tydligt i GT att Babel dök upp för att skapa förvirring i språket. Läser du ens din egen religion eller är du en kors-poser?

Vad har det med Muhammeds Gud att göra ?
Citera
2017-01-29, 17:28
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Med olika namn och egenskaper. Islams gud som dessutom har ett främmande namn är inte Israels Gud. Uppenbarligen har Muhammad gjort sin egen version..

Ett sådant påstående är skrattretande.

Främmande namn? Arabiska, hebreiska och ameriska(Jesus tunga) är syskonspråk.

Citat:
In this videos 3 Jews are explaining that the word "Allah" is used by the Hebrews and even in the Aramaic language "

www.youtube.com/watch?v=NJDAti_8ygI
www.youtube.com/watch?v=65zyICBKBPI

Citat:
Jesus in aramaic, he called GOD: ALLAH
www.youtube.com/watch?v=BTSG0YzlGB8

"Elahi Elahi Lama Sabachthani" Jesus called!
www.youtube.com/watch?v=MgSXIYnNUOw

Elahi (אלהי) is Aramaic and means "My God."[1] Elah means God (Name for God as 'Awesome One') in Aramaic.[2] The "i" after Elah means "my". Elah-i, Elahi = My god. In the Bible Elahi is found only in the books of Ezra and Daniel.[3]

Citera
2017-01-29, 17:44
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men det handlar inte om profeter utan om Gud / Allah.

Krista må be till Judarnas Gud men inte muslimerna, muhammed hittade på en egen version.
Den kallade han Allah, sedan må Allah vara arabiska för Gud.

Både judar och kristna i Mellanöstern använder namnet Elahi, Allah osv som namn för Gud.
Citera
2017-01-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Både judar och kristna i Mellanöstern använder namnet Elahi, Allah osv som namn för Gud.

Muslimerna ber fortfarande inte till Judarnas Gud.
Citera
2017-01-29, 17:59
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Muslimerna ber fortfarande inte till Judarnas Gud.

Det är inte vad judarna själva säger. Det är vad extrema evangeliska kristna propagerar.

Citat:
The famous jewish Rabbi Chaim Mintz; We have the same God as arabs!

www.youtube.com/watch?v=Q_JU3QgQyNQ

Jewish Rabbi; The only pepole who worship the God of Abraham like us are the Ishmaels/muslims

www.youtube.com/watch?v=VskEtCPB7nY

Senast redigerad av Ahyw 2017-01-29 kl. 18:04.
Citera
2017-01-29, 18:01
Bannlyst
Vad vi vet skapades den första exoteriska monoteismen av Akhenaten, och de dyrkade Aten-Ra, så judarna är bara en billig kopia. Annars är de Abrahamistiska skräpreligionerna lite olika varianter av samma dynga. De har alla sitt ursprung i den utvalde och perverse fader Abraham, som inte tvekade en sekund att döda sin egen son. Judendom är det mest ondskefulla skräp som någonsin hittats på. "Guds utvalda folk", är de utvalda av Satan kanske? Kristendom är något bättre för den har västerländska Hellenistiska inslag. Så javisst, kristna och muslimer är grundlurade.
Citera
2017-01-29, 18:02
Medlem
Citat:
Det är inte vad judarna själva säger. Det är vad extrema evangeliska kristna propagerar.

Citat:
We have the same God as arabs!

Nu är inte alla "arabs" muslimer.
Citera
2017-01-29, 19:56
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Jag visste inte att judarna anser att Jesus är Gud.
Citera
2017-01-30, 18:45
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ett sådant påstående är skrattretande.

Främmande namn? Arabiska, hebreiska och ameriska(Jesus tunga) är syskonspråk.

Och jag ska lita på dessa två judar som uppenbarligen är fiender till Jesus och kristendomen..?

Vad är skrattretande? Det som är skrattretande är hur ni muslimer påstår att Mohammad är "sanningens Ande" som Jesus talar om i Johannesevangeliet. Det som är vidare skrattretande, är hur ni förvränger och påstår att det var Ishmael som skulle offras när det egentligen står klart och tydligt i heliga skriften att det var Isak...

Hur som helst, låt oss återgå till ordet "Allah".

Ordet Allah har använts av araber redan innan islam och denne Allah var en hednisk gudom. Allah ska även ha haft tre döttrar "al-Lat, al-Uzza and Manat". Så Allah har faktiskt hedniska rötter precis som Muhammad.
Citera
2017-01-30, 20:02
Medlem
Citat:
Det som är vidare skrattretande, är hur ni förvränger och påstår att det var Ishmael som skulle offras när det egentligen står klart och tydligt i heliga skriften att det var Isak...

Det är inte skrattretande. Det enda som står i GT är "Ta din enda son". Jag har tagit upp detta om Ismael/Isak i GT förut i en annan tråd. Det finns stor del motsägelser i GT angående om Ismael/Isak. Ingen kristen vågade bemöta mig med inläggen jag skrev år 2014 utan de flydde med svansen mellan benen. Kanske vågar du diskutera detta i denna tråd?

(FB) Ismael / Isak

Citat:
Ordet Allah har använts av araber redan innan islam och denne Allah var en hednisk gudom. Allah ska även ha haft tre döttrar "al-Lat, al-Uzza and Manat". Så Allah har faktiskt hedniska rötter precis som Muhammad.

Du har uppenbarligen inte koll på det semitiska språket. Vad är det du försöker leka? Försöker du härma amerikanen Robert Morey som har svårt med semitiska språket och som var först med att börja med fenomenet att Allah är mångud år 1994?

Tillåt mig spräcka din bubbla. Al'ilãh var den äldre formen av Allah. Detta är inte kopplad till månguden alls och inte med den himmelska gudinnan Al ilat eller Al Lat på något sätt. Det arabiska namnet "Allah" härstammar från östra arameiska och den tidigare språket kaldeiskan, "Elahh eller Al Elahh”. Detta var Abrahams språk. Abraham sade "Elahh" för Gud. Kaldeiska språket utvecklades till östra arameiska vilket arabiskan kommer ifrån. Det blev sedan Allah på arabiska från östra arameiska.
Senast redigerad av ServantOfGod 2017-01-30 kl. 20:07.
Citera
2017-01-30, 21:04
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ServantOfGod
Det är inte skrattretande. Det enda som står i GT är "Ta din enda son". Jag har tagit upp detta om Ismael/Isak i GT förut i en annan tråd. Det finns stor del motsägelser i GT angående om Ismael/Isak. Ingen kristen vågade bemöta mig med inläggen jag skrev år 2014 utan de flydde med svansen mellan benen. Kanske vågar du diskutera detta i denna tråd?

(FB) Ismael / Isak

Du har uppenbarligen inte koll på det semitiska språket. Vad är det du försöker leka? Försöker du härma amerikanen Robert Morey som har svårt med semitiska språket och som var först med att börja med fenomenet att Allah är mångud år 1994?

Tillåt mig spräcka din bubbla. Al'ilãh var den äldre formen av Allah. Detta är inte kopplad till månguden alls och inte med den himmelska gudinnan Al ilat eller Al Lat på något sätt. Det arabiska namnet "Allah" härstammar från östra arameiska och den tidigare språket kaldeiskan, "Elahh eller Al Elahh”. Detta var Abrahams språk. Abraham sade "Elahh" för Gud. Kaldeiska språket utvecklades till östra arameiska vilket arabiskan kommer ifrån. Det blev sedan Allah på arabiska från östra arameiska.

Sist jag kollade stod det så här: "Then He said, “Take now your son, your only*son*Isaac, whom you love, and go to the land of Moriah, and offer him there as a burnt offering on one of the mountains of which I shall tell you.” - Genesis 22:2
Ja, Isak var Abrahams son som Gud lovade honom. Ishmael var däremot inte en del av planen med andra ord. Varför inte? Then God said: “No, Sarah your wife shall bear you a son, and you shall call his name Isaac; I will establish My covenant with him for an everlasting covenant,*and with his descendants after him." Genesis 17:19

Fast det är ju inte förvånande att ni muslimer förvränger skriften och undertrycker sanningen.. Ett av de mest tydliga exemplen är lögnen om Jesus i Koranen. 1.Att Han inte var/är Guds Son. 2. Att Han varken dog (korsfästelse) eller återuppstod. Alltså, människor blev faktiskt begravda för mindre anledningar än dessa (lögner och falska rykten)..
Kom ihåg: “You shall not circulate a false report. Do not put your hand with the wicked to be an unrighteous witness." Exodus 23:1

Nej då, försöker inte leka och vet inte heller vem "Robert Morey" är, sorry..
Eller menar du att ordet "Allah" inte användes av hedningar i Arabien? Var inte "Allah" ursprungligen en hednisk gudom? Inte har jag fått det här informationen från luften...
Senast redigerad av cold17 2017-01-30 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in