Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag tycker inte människor ska säga vad Gud förbjuder. Det blir lätt missförstånd då. Se alla religioner och dess lagar/regler.
Det bästa är om vi människor bestämmer vad som ska vara förbjudet. I alla fall tills en Gud uppenbarar sig. Som det är nu så "finns" det för många gudar.
Mycket klokt tänkt. Ingen religion bör vara statsbärande i juridisk mening.
Jag tar fasta på kärleksbudskapet som kristen, betydelsen av förlåtelse, nåd och att vara icke dömande, och som Jesus också säger: Det som hemfaller åt kejsaren hemfaller åt kejsaren, och det som hemfaller åt Gud hemfaller åt Gud.
Det kristna budskapet är, som jag tolkar det, ingen lagbok att implementera i vårt samhälle. Vad man kan göra som kristen är att låta sin frälsning bli en vägledning för hur bör leva sitt liv och agera gentemot andra människor. Med den rätta tron kan man leva med att leva i det samhälle man lever i utan att behöva ändra på vare sig lagar eller andra människor.
Tror man sig exakt veta vad Gud förbjuder och inte, eller vilka Gud valt ut att bry sig om eller straffa, litar man inte på Guds försyn. Guds vägar äro outgrundliga, och inte sällan visar Gud sin kärlek där vi minst anar det. Gud har ett särskilt öga också för dem som tycks stå långt bort från Gud. Jesus gick till alla möjliga människor i alla möjliga livssituationer, men undvek de skriftlärda som proklamerade sitt förmanande.
Gud är outgrundlig, onårbar. Den som vet exakt vad Gud vill vet verkligen inte vad Gud vill. Den som vill förbjuda eller förfölja i Guds namn är inte Guds tjänare utan allt annat än Guds tjänare. Gud är Gud är
Gud.