2017-01-30, 19:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Nu lämnade dom(Expressen) bara ut franskkanadicken. Var är bilden på araben som dödade sina egna?

Han är släppt. Han var bara ett vittne:

https://www.flashback.org/sp59761769
Citera
2017-01-30, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Underbart (tänker svensk media). Nu kan de börja kopplingen till Donald Trump:

Here we go again...

Jaha, så narrativet är redan utstakat då. Spaltmeter om det växande högerextrema hotet, Arnstad i morgonsoffan om den växande fascismen och EXPO som kör en jubileumsspecial om NMR.
Citera
2017-01-30, 19:14
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Vilken arab då? Marockanen som togs in som vittne och av allt att döma inget mer? Tveksamt nyhetsvärde i att labba ut bilder på honom kan jag tycka.

Labba ut bilder Saken är klar. Mördaren är en vit franskkanadensare. Men varför har inte Corrupt News Network (CNN), MSNBC och andra vänsterkanaler vevat igång? Nu vet ju alla att Trump ligger bakom
Citera
2017-01-30, 19:14
Medlem
Citat:

Citat:
"Alexandre Bissonnette är hemmahörande i Quebec city och läser statsvetenskap på Lavaluniversitetet i staden. På 27-åringens Facebooksida, som försvann under måndagen, har han gillat både Donald Trump och Marine Le Pen."

http://www.expressen.se/nyheter/de-a...adet-i-kanada/

Here we go again...

Ja nu blir det genast intressantera för medierna igen. Under de timmar som det var araber som misstänktes för skjutningen så gick det knappt att hitta nyheten på svenska mediesidor. Jag vill minnas att Orlandobombaren gillade Hillary Clinton på Facebook, men det fick vi inte läsa om i Expressen.

Ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan nyheten toppar på Aftonbladet också.
Citera
2017-01-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Det lär vi ju tyvärr aldrig få veta denna gången, då det inte verkar vara en muslim som gått bananas på andra muslimer för en gångs skull. Men nu kan man garanterat se fram emot massor med uppmärksamhet om attacken, kopplingar till Trump, nya Breiviks och allt vet vad för att riktigt spä på hatet och öka splittringarna ännu mer mot den demokratiskt folkvalde Trump som garanterat aldrig hade behövt bli president om media varit objektiva och politiker tänkt på folkets bästa framför eget makt och penningbegär sedan decennier tillbaks.

En negativ sidoeffekt av detta blir då att någon galning kan göra på detta viset, men som sagt det är aldrig och kommer aldrig att kunna vara Trumps fel utan enbart de politiker och media som med sina lögner och manipulationer över lång tid tillslut lyckats släppa lös folkets ilska och längtan efter en radikal positiv förändring, som nu har blivit verklighet med Trump.

Mer eller minst lika troligt det handlar om mind control eller något ifrån onda krafter, än att det skulle finnas en koppling till Trump imo.

Det normala är faktiskt att terrorn drabbar muslimer. Hört talas om var IS agerar, var bilbomberna exploderar?
Terrorattentat i Europa och Nordamerika är mer ovanliga.

Sen kan man ju konstatera att väst-media arbetar i väst och att vi är ovana vid att folk i Sverige numera också har många kontakter i andra länder än USA. Media har ännu inte ställt om till de nya villkoren i en globaliserad värld.

Det finns väl ingen koppling till Trump eller var hittar du den?
Citera
2017-01-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Det normala är faktiskt att terrorn drabbar muslimer. Hört talas om var IS agerar, var bilbomberna exploderar?
Terrorattentat i Europa och Nordamerika är mer ovanliga.

Sen kan man ju konstatera att väst-media arbetar i väst och att vi är ovana vid att folk i Sverige numera också har många kontakter i andra länder än USA. Media har ännu inte ställt om till de nya villkoren i en globaliserad värld.

Den misstänkte har gillat Trump på Facebook, det fann åtminstone Expressen intressant och relevant.
Citera
2017-01-30, 19:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad

Expressen gör en koppling till Trump:

Citat:
"Alexandre Bissonnette är hemmahörande i Quebec city och läser statsvetenskap på Lavaluniversitetet i staden. På 27-åringens Facebooksida, som försvann under måndagen, har han gillat både Donald Trump och Marine Le Pen."

http://www.expressen.se/nyheter/de-ar-misstankta-for-terrordadet-i-kanada/
Citera
2017-01-30, 19:55
Medlem
Troians avatar
Så här;

Om det visar sig vara ett islamistiskt terrordåd så kommer er inställning vara att det skrivs alldeles för lite om det.

Om det visar sig vara ett antimuslimskt terrordåd så kommer er inställning vara att det skrivs alldeles för mycket om det.

Det är med dessa glasögon på som ni följer svenska medier. Så i er bubbla är det klart att ni får ”rätt”.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Sluta nu. Varför försvarar du media? Om det var en ensam muslim så hade skvallerpressen inte toppat det igen på förstasidan. Nu går nyheten som en jojjo istället. Men du kanske har förtroende för kvällspressen?

Om vi tittar på de största svenska nyhetsmedierna, Expressen, Aftonbladet, DN, SVD:

Expressen: Putin och gasledning i topp, sedan terrordådet i Kanada.

AB: Toppar med ett pistolrån, nästtopp är något om den ryska gasledningen. Sedan en massa Trump.

DN: Enbart trump. Får bläddra långt innan något annat.

SVD: Gasledningen i topp, en bra bit ned en ledartext om terrordådet.

Det hade mycket väl kunnat vara så att också övriga medier hade toppat med Quebec, men nu kom en gasledning emellan, plus förstås Trump och inreseförbudet. Allt i världen kretsar inte kring Quebec.

Vad man toppar beror på vilken redaktionell bedömning som görs, och har väldigt lite att göra med MGM:s ursprung.

Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Det lär vi ju tyvärr aldrig få veta denna gången, då det inte verkar vara en muslim som gått bananas på andra muslimer för en gångs skull. Men nu kan man garanterat se fram emot massor med uppmärksamhet om attacken, kopplingar till Trump, nya Breiviks och allt vet vad för att riktigt spä på hatet och öka splittringarna ännu mer mot den demokratiskt folkvalde Trump som garanterat aldrig hade behövt bli president om media varit objektiva och politiker tänkt på folkets bästa framför eget makt och penningbegär sedan decennier tillbaks.

En negativ sidoeffekt av detta blir då att någon galning kan göra på detta viset, men som sagt det är aldrig och kommer aldrig att kunna vara Trumps fel utan enbart de politiker och media som med sina lögner och manipulationer över lång tid tillslut lyckats släppa lös folkets ilska och längtan efter en radikal positiv förändring, som nu har blivit verklighet med Trump.

Mer eller minst lika troligt det handlar om mind control eller något ifrån onda krafter, än att det skulle finnas en koppling till Trump imo.

Vi vet inte vad som ligger bakom, men jag tror absolut att Trumps retorik kan påverka extremister – både islamister och rasister.

Citat:

Here we go again...

Källa: (FB) Flera döda i moskéskjutning i Kanada

Citat:
Det är fullt möjligt att de skrivit något mer om detta, men en vit gärningsman med "kopplingar" till Donald Trump är en frestelse som de inte kan motstå.

Nu har de fått precis det de ville ha.

Men seriöst så är det väl så att hans Facebooksida delvis kan användas för att skapa sig en bild av MGM.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jo det har jag förstått sedan länge om du förstår..

Skulden ska ju läggas på någon och denna någon lär bli Trump och hans väljare, kör ni den redan ikväll?

Jag diskuterar för att jag är intresserad av vem, vilka, eller kanske framför allt vad som ligger bakom. Ansvaret för dådet ligger hos GM, men det kan mycket väl vara så att han är inspirerad av hatretorik – det må vara av IS, Trump eller någon annan kraft. Det är för mig uppenbart att GM har skulden. Jag är inte så intresserad av att lägga skulden på någon annan person.
Citera
2017-01-30, 20:05
Medlem
okok1s avatar
Jag förväntar mig att journalister och politiker kommer ut och säger att detta inte har något med nationalism att göra, och att nationalismen är fredens ideologi.
Citera
2017-01-30, 20:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag förväntar mig att journalister och politiker kommer ut och säger att detta inte har något med nationalism att göra, och att nationalismen är fredens ideologi.

Varför tror du det?
Citera
2017-01-30, 20:13
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det var en jättenyhet först, sedan visade allt på islamdåd och då var det knäpptyst. Nu kanske det dock är en ensam vit man som ligger bakom så nu är det stora trumman på i media igen.

Sedan detta med skyttar är intressant. I detta fall var det första tre nu verkar det vara en ensam skytt.
Tusen tack för update, (detta var väldigt rörigt men nu är jag med)
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det hade nog varit korrekt uppfattat för ca. 15 min sedan, men nu lutar det åt en ensam infödd GM istället. De svenska artiklarna lär få nytt liv.
Säg inte att de hittat en nåns ID/Passport bara?

Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
De gick ut med att det var tre misstänkta GM, två gripna och en på fri fot. Två var gripna men den ena släpptes. Det finns nu en misstänkt och han är gripen.

Skönt hur du inte vill ta till dig av hur nyhetsflödet har gått till utan väntar på att någon ska hålla med dig om din helt infantila analys.
Det är inte att "inte vill ta till med utav nyhetsflödet" - snarare tvärtom, men jag har varit bortkloppad från det här verkade vara en rörig historia. Det var inte heller en "analys" utan en fråga om en update, haha wtf?
Citera
2017-01-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Den misstänkte har gillat Trump på Facebook, det fann åtminstone Expressen intressant och relevant.

Ja det säger väl en del om den misstänkte. Ungefär som om den misstänkte hade uttryckt sig positivt om IS. Känns i båda fallen intressant och relevant för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in