2017-01-30, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsapa
Det är inte jag som insinuerar detta. Allt jag säger är att huset inte hade rinnande vatten innan renoveringen och att andra hus i området inte har el ens en gång. Men som sagt, dessa el-lösa hus tillhör inte SFV längre.

Edit: klart vänner hjälper varandra. Kan förlåta överlåtning av bostäder utan kö, kan förlåta att någon tagit beslag på alkohol utan ägare. Hade det stannat där hade jag inte orkat bry mig mer, men hur djupt går den här skandalen egentligen? Exakt hur mycket av våra skattemedel har blivit använda av chefer på SFV??? Vill vi att det ska fortsätta så?

Vad säger du? Vilka hus, på slottsområdet antar jag, förvaltar inte SFV längre? Vem är ägare?
Citera
2017-01-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad säger du? Vilka hus, på slottsområdet antar jag, förvaltar inte SFV längre? Vem är ägare?

Finns villor ute vid det som kallas "Djurgården", samt en bostad mittemot SFVs lokaler. Vet inte den exakta adressen då dessa gatunamn är nya för mig. Dessa tillför fortifikationsverket. Vad jag har kunnat avgöra är dessa obebodda. Kan dock inte svära vid det. En av dessa är renoverade efter boendes utträde, men vad jag vet finns ingen ny boende.
Citera
2017-01-30, 14:26
Medlem
[quote=Hetsapa|59759245]Finns villor ute vid det som kallas "Djurgården", samt en bostad mittemot SFVs lokaler. Vet inte den exakta adressen då dessa gatunamn är nya för mig. Dessa tillför fortifikationsverket. Vad jag har kunnat avgöra är dessa obebodda. Kan dock inte svära vid det. En av dessa är renoverade efter boendes utträde, men vad jag vet finns ingen ny boende.[/QUOTE

Mao så talar du inte om Rosersbergs slottsområde. My mistake. Forget that I even spoke to you.
Citera
2017-01-30, 14:35
Medlem
Citat:
Citat:
Finns villor ute vid det som kallas "Djurgården", samt en bostad mittemot SFVs lokaler. Vet inte den exakta adressen då dessa gatunamn är nya för mig. Dessa tillför fortifikationsverket. Vad jag har kunnat avgöra är dessa obebodda. Kan dock inte svära vid det. En av dessa är renoverade efter boendes utträde, men vad jag vet finns ingen ny boende.

Mao så talar du inte om Rosersbergs slottsområde. My mistake. Forget that I even spoke to you.

Vet inte om villorna vid djurgårdsgången räknas till slottsområdet (de ligger trots allt i slottsparken), men fastigheten mittemot deras lokaler borde definitivt räknas dit (nära Oxstallet). Innan renovationen bodde det en hyresgäst där som hyrt under många år. Vet inte exakt hur det gick till när denne flyttade, men plötsligt var han borta, fastigheten renoverad och överförd till fortifikationsverket.

Edit: Det är Rosersberg jag talar om, inget annat slottsområde.
Senast redigerad av Hetsapa 2017-01-30 kl. 14:46.
Citera
2017-01-30, 14:51
Medlem
Citat:
Vet inte om villorna vid djurgårdsgången räknas till slottsområdet (de ligger trots allt i slottsparken), men fastigheten mittemot deras lokaler borde definitivt räknas dit (nära Oxstallet). Innan renovationen bodde det en hyresgäst där som hyrt under många år. Vet inte exakt hur det gick till när denne flyttade, men plötsligt var han borta, fastigheten renoverad och överförd till fortifikationsverket.

Edit: Det är Rosersberg jag talar om, inget annat slottsområde.

Okej, det var inte Djurgården i Stockholm du talade om. Hmm, det låter som om ägaren avhyser oönskade hyresgäster. Jag har lite svårt att tänka Ståthåĺlarämbetet övertagit förvaltningen. Hade varit kul att se kungen attestera fakturor. I så fall kunde jag tänka mig att ställa upp och granska dom enligt god redovisningssed. Jag är inte helt okunnig inom området.
Senast redigerad av Utredaren 2017-01-30 kl. 14:53.
Citera
2017-01-30, 15:04
Medlem
Citat:
Okej, det var inte Djurgården i Stockholm du talade om. Hmm, det låter som om ägaren avhyser oönskade hyresgäster. Jag har lite svårt att tänka Ståthåĺlarämbetet övertagit förvaltningen. Hade varit kul att se kungen attestera fakturor. I så fall kunde jag tänka mig att ställa upp och granska dom enligt god redovisningssed. Jag är inte helt okunnig inom området.

De kan ha blivit avhysta helt regelrätt, jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra det. Men med tanke på att i princip alla andra trådar leder till regelvidriga ändar så kan man ju inte vara säker på att allt gått rätt till.
Citera
2017-01-30, 15:27
Medlem
Citat:
De kan ha blivit avhysta helt regelrätt, jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra det. Men med tanke på att i princip alla andra trådar leder till regelvidriga ändar så kan man ju inte vara säker på att allt gått rätt till.

Ja, mysteriet tätnar och ingen vill tydligen tala sanningen. Tom. Kalla fakta torde sitta på mer fakta. Det kan inte vara svårt för Kalla fakta att kolla vem som är registrerad som ägare enligt
Fastighetsregistret och börja nysta i den ändan. Någon står som ansvarig och skall kunna svara på alla varförfrågor som finns. Intill dess kvarstår den osäkerhet du pekar på. Vem är rättmätig ägare till Rosenbergs slott med tillhörande fastigheter? Det är i alla fall inte kungen.
Citera
2017-01-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ja, mysteriet tätnar och ingen vill tydligen tala sanningen. Tom. Kalla fakta torde sitta på mer fakta. Det kan inte vara svårt för Kalla fakta att kolla vem som är registrerad som ägare enligt
Fastighetsregistret och börja nysta i den ändan. Någon står som ansvarig och skall kunna svara på alla varförfrågor som finns. Intill dess kvarstår den osäkerhet du pekar på. Vem är rättmätig ägare till Rosenbergs slott med tillhörande fastigheter? Det är i alla fall inte kungen.

En bra journalist går inte ut med något utan konkreta bevis. Kanske är de bra journalister?

Vad jag vet faller Rosersbergs Slott under den kungliga dispositionsrätten, men ägs av staten. Kan ha fel.
Citera
2017-01-30, 15:57
Medlem
Citat:
En bra journalist går inte ut med något utan konkreta bevis. Kanske är de bra journalister?

Vad jag vet faller Rosersbergs Slott under den kungliga dispositionsrätten, men ägs av staten. Kan ha fel.

Du har rätt när det gäller att kungen inte äger Rosersberg slott. Om det inte är Ståthåĺlarämbetet som avhyst hyresgästen så är det ägaren. Resten låter jag vara osagt tills äganderättsfrågan är klarlagt. En registrering i ett register är inte bevis på äganderätt. Låt dom bra journalisterna rota i det så du inte råkar illa ut. Det finns ingen anledning att leka James Bond. Det ordnar sig till slut skall du se.
Senast redigerad av Utredaren 2017-01-30 kl. 16:00.
Citera
2017-01-30, 22:06
Medlem
stokkes avatar
Hovet skrev rekommendationsbrev att just Sackleen skulle bo på slottet.
http://www.expressen.se/nyheter/hovets-brev-gav-gront-ljus-till-skandalchefen/
Citera
2017-01-30, 23:15
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stokke

Det här blir mer och mer intressant. Jag undrar hur mycket som kommer upp till ytan innan detta är klart.
Citera
2017-01-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stokke

Intressant utveckling.

Motiveringen är logisk, dvs att man vill ha lite koll på området. Men....

....När man läser rekommendationsbrevet går det att tolka in att man tidigare gjort undantag från reglerna.

"Jag vet att SFV har som policy att inte hyra ut till anställda i verket men väl motiverade undantag har ju gjorts och bör naturligtvis kunna göras och detta tycker jag personligen känns som ett motiverat undantag"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in