2017-01-29, 17:10
Medlem
Svanen1s avatar
Sökte men fann inget som hjälpte mig..

Om man ska bygga staket med en 70x70 stolpe som ska fästas i en Bärlinan med vagnsbult, funkar det att såga ur 45mm ur stolpen så den vilar på linan och sen dra fast den med bult? Eller blir detta för klent? Då har bulten endast ca 25mm att dra fast.
Kan man ta ur halva stolpen alltså 35mm blir detta stabilare?

Staketet blir mellan 90-140cm högt och har vinklar som stärker konstruktionen
Citera
2017-01-29, 17:36
Medlem
Jag skulle gärna hjälpa dig men förstår inte riktigt hur du menar. Staketstolpen ska alltså inte förankras i marken? Är det ett altanräcke du ska göra eller ett staket runt tomten?
Citera
2017-01-29, 17:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanen1
Sökte men fann inget som hjälpte mig..

Om man ska bygga staket med en 70x70 stolpe som ska fästas i en Bärlinan med vagnsbult, funkar det att såga ur 45mm ur stolpen så den vilar på linan och sen dra fast den med bult? Eller blir detta för klent? Då har bulten endast ca 25mm att dra fast.
Kan man ta ur halva stolpen alltså 35mm blir detta stabilare?

Staketet blir mellan 90-140cm högt och har vinklar som stärker konstruktionen

Jag ar gjort precis så, fat jag har 95x95-stolpar och det är definitvt inga problem.

Hur lång blir längsta sträckan mellan två vinklar/hörn? Blir det förlångt känns 25 mm trä som fästs mot 45 mm lite svajigt.
Citera
2017-01-29, 17:49
Medlem
Svanen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Jag skulle gärna hjälpa dig men förstår inte riktigt hur du menar. Staketstolpen ska alltså inte förankras i marken? Är det ett altanräcke du ska göra eller ett staket runt tomten?

ja stolpen ska fästas i altanens bärlina. Den kommer inte förankras i marken
Citera
2017-01-29, 17:50
Medlem
Couplets avatar
Hur långt är ett snöre?

Det fattas lite information för att det ska gå att svara. Hållfasthetslära är en mean bitch, vi behöver någon slags ritning för att kunna hjälpa dig.
Citera
2017-01-29, 17:51
Medlem
Svanen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag ar gjort precis så, fat jag har 95x95-stolpar och det är definitvt inga problem.

Hur lång blir längsta sträckan mellan två vinklar/hörn? Blir det förlångt känns 25 mm trä som fästs mot 45 mm lite svajigt.
1,5-2 meter max
Citera
2017-01-29, 17:53
Medlem
Svanen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Hur långt är ett snöre?

Det fattas lite information för att det ska gå att svara. Hållfasthetslära är en mean bitch, vi behöver någon slags ritning för att kunna hjälpa dig.

Mest nyfiken på om jag kan ta ur 45mm ur en 70mm stolpe och om den då håller för att bygga ett staket på..sorry är ingen byggare
Citera
2017-01-29, 17:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanen1
1,5-2 meter max

Då är det inga problem.
Citera
2017-01-29, 19:30
Medlem
Det känns som att det borde funka. Visserligen beror ju hållfastheten också på om du ska sätta stolparna på insidan eller utsidan om bärlinan. Jag menar, om den går ner på utsidan blir den ju mindre motståndskriftlig mot belastning från insidan. Du kan ju också dra ner ett par skruvar på skrå ner i bärlinan snett uppifrån. Det hjälper litegrann. Men jag tror att det blir hyfsat stadigt. Drar du på med en överliggare som går hela vägen blir det jättestadigt.

Utseendemässigt föredrar jag personligen fetare stolpar så skulle du gå upp i dimension blir det både snyggare och stadigare enligt min mening. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in