2017-01-28, 18:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
I idrottens domstolar gäller "bara" idrottens regler och om proportionalitetsprincipen används i dopingfall så är det enbart för att idrotten har bestämt att den ska det.

Du har helt rätt i detta och det understryker ytterligare att de borde ha med det synsättet i det dokument som stadgar vad som gäller. Nu tror jag förvisso att de väljer att använda proportionalitetsprincipen när det passar sig.
Citera
2017-01-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Proportionalitetsprincipen finns i rättegångsbalken och i några artiklar i europakonventionen. Den egentliga grunden för proportionalitetsprincipen handlar om mänskliga rättigheter och statsmaktens maktutövning gentemot individen. Det handlar egentligen om en grundsyn i ett större perspektiv om att makt inte ska missbrukas.

Det är ganska typiskt för »kalkonorganisationer«, som idrottsrörelsen visat sig vara, att bygga upp sin rättsskipning på en massa otydliga undantag och märkliga tillämpningar. Fallet Sjarapova är ett typexempel på hur uselt skrivna de grunddokument som de utgår ifrån är. Dessa dokument slår, i rörig form, fast att det gäller vissa påföljder för vissa brott. När det gäller anabola substanser finns enligt dokumentet endast möjlighet att förkorta påföljden om det visar sig att utövaren helt utan skuld fått i sig substansen.

Det hade väl varit okej om det hade stannat där, men nej. Ovanpå detta har man alltså vävt in att i den direkta påföljdsbedömningen kunna använda den övergripande proportionalitetsprincipen som »princip« för att anpassa strafflängden till brottet. Det innebär i realiteten att man skuggboxas. Man skriver ett väldigt skarpt dokument som ska stävja ett brott man säger sig vilja eliminera. Samtidigt har man lättat upp detta till att brottet i slutändan ska bedömas efter något helt annat än de straffsatser som sägs gälla.

Allt kokar ner till att de som är satta att reglera detta med dopning egentligen vill ha en massa kryphål och på så sätt inte är intresserade att göra allt som går för att stävja dopning. De är mer intresserade att hitta »räddningsplankor« för att inte de »egna« idrottarna ska drabbas så hårt.

Kryphål och utvidgad navigation i lagboken gör juridiken sin egen tjänst. Hur skulle denna verksamhet annars vara så gedigen om den inte var beroende av dess flexibilitet, och denna flexibilitet anser jag även gör bedömningarna rättvis både om man väger in möjligheter att vrida och vända lagen till sin fördel men även nackdel att mer kapital ger bättre juridisk kompetens. Det är väl därför man ser vissa länder förekomma med doping mer än andra, de största organisationerna kan köpa sig ur skuld.

Proportionalitetsprincipen förekommer, vad jag sett en hel del sedan 2000-talet i alla fall. I Johaugs fall anser jag den skulle leda till att hon får längre straff för samma regelbrott som en annan utövare med annan privat situation med sämre förutsättningar med pengar, förbund m.m. Med tanke på att hennes förbund backar upp henne så mycket, hon är inte i ekonomiskt behov att tävla, hennes medicin innehöll en substans som var helt irrelevant för ändamålet hon påstod samt att förbund och ledare tar för lätt på dopingreglerna så finns det inget som inskränker i hennes "mänskliga rättigheter" utan snarare tvärtom och enligt proportionalitetsprincipen bör hon ha extremt långt straff som avskräcker, som det betonas i inom proportionalitetsprincipen.
Citera
2017-01-28, 22:13
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kanske bäst att lägga till att den vikt man lagt vid testosteronnivåer de senaste åren togs bort förra året. Caster Semenya fick delta i OS och vann. En indisk idrottsperson hade startat ett överklagande av testning av testosteronnivåer. Jag tror Caster Semenya och vissa andra tidigare var tvungna att ta testosterondämpande medicinering för att tävla som kvinnor, fram till förra året. Men nu får de delta med förhöjd testosteron.

Ja, Caster Semenya hade ju ett par riktigt torftiga säsonger som KAN ha berott på att han var tvungen att äta testosterondämpande mediciner. Tyvärr har ju IAAF m.fl. organisationer varit extremt otydliga och ovilliga att prata om detta ärende, vilket bara leder till rykten och spekulationer. 2016 var Semenya åter sitt forna jag och var ju helt överlägsen i OS. Inte så konstigt, då han tävlade mot kvinnor. Ren tur att hans talang är begränsad, för annars hade han satt rekord som ingen kvinna någonsin hade kunnat slå.

Även med tanke på att det blir vanligare att "byta kön" så är ju den här ultraliberala synen på könstillhörighet fullständigt förödande för kvinnors idrottande om inte regelverket stramas åt betydligt, och då får man faktiskt sätta ned foten och offra en och annan könsöverskridare. Vill vi t.ex. se "könskorrigerade" män mot kvinnor i en boxningsring? Det skulle sluta väldigt illa.
Citera
2017-01-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det var inte proportionalitetsprincipen jag pratade om utan europakonventionen. I idrottens domstolar gäller "bara" idrottens regler och om proportionalitetsprincipen används i dopingfall så är det enbart för att idrotten har bestämt att den ska det.

Johaug skulle vinna eftersom det i civil domstol skulle fungera att skylla på läkaren. I vanliga livet är det inte lekmännen som står till ansvar för läkares felbeslut. Dessutom så skulle det alltid vara åklagarens jobb att bevisa brottet, inte den anklagades att bevisa sin oskuld vilket det är idag.

Det är dock "sagt" att även privata organisationer ska förhålla sig till konventionen även om det inte är lag. Förbunden själva har väl makt att hänvisa till europakonventionen i syfte att "skydda" utövarens rättigheter vad gäller frihet och intrång. Kan tänka mig att Johaug skyddas en hel del av konventionen då det är bristfällig information och säkert mycket som tystas ned till förmån för hennes "mänskliga rättigheter".

Man ska väl hålla isär konventionen och proportionalitetsprincipen. Konventionen är till hennes fördel innan rättegång och i rättegången försöker de få principen till hennes fördel och minska ner deras skuld i brottet, men det borde bli tvärtom, principen borde ge ett långt straff.
Citera
2017-01-28, 22:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Proportionalitetsprincipen förekommer, vad jag sett en hel del sedan 2000-talet i alla fall. I Johaugs fall anser jag den skulle leda till att hon får längre straff för samma regelbrott som en annan utövare med annan privat situation med sämre förutsättningar med pengar, förbund m.m. Med tanke på att hennes förbund backar upp henne så mycket, hon är inte i ekonomiskt behov att tävla, hennes medicin innehöll en substans som var helt irrelevant för ändamålet hon påstod samt att förbund och ledare tar för lätt på dopingreglerna så finns det inget som inskränker i hennes "mänskliga rättigheter" utan snarare tvärtom och enligt proportionalitetsprincipen bör hon ha extremt långt straff som avskräcker, som det betonas i inom proportionalitetsprincipen.

Din inställning är att utövarna ska dömas hårdare om du ogillar dem.

Proportionalitetsprincipen när det gäller dopningsfall fungerar i praktiken som ett »godtycklighetstillägg« som gör det svårare för utomstående att förstå vad som egentligen gäller. Ena gången är det si och andra gången är det så. En samling »halvlallare« yrar omkring utan att hitta en röd tråd att följa.

Jag tycker att proportionalitetsprincipen borde hållas så långt borta som möjligt från påföljdsbedömningen. Formulera i stället ett distinkt reglemente som tydliggör vilka intervall i påföljdsbedömningen som gäller. Försök sedan ta fram prejudikat och undvik specialfall och undantag. Ha alltid internationell representation även i första instans, en neutral och objektiv huvuddomare. I nuläget är det inget annat än en cirkus med många clowner. Det är bara tårtan som saknas, men den får väl Johaug efter att straffet har lagts på en miniminivå.
Citera
2017-01-28, 22:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, Caster Semenya hade ju ett par riktigt torftiga säsonger som KAN ha berott på att han var tvungen att äta testosterondämpande mediciner. Tyvärr har ju IAAF m.fl. organisationer varit extremt otydliga och ovilliga att prata om detta ärende, vilket bara leder till rykten och spekulationer.

Det understrukna är verklighet när det gäller idrottsrörelsen överlag. Det finns en oförmåga hos idrottsfolk att vilja göra upp med saker och ting. Det finns en märklig kultur [förmodligen grundad på feghet i botten] som hellre bygger på att förtiga än att förtydliga.
Citera
2017-01-28, 23:05
Medlem
Jofs avatar
Johaug är skyldig och rätten kommer högst troligt att finna henne vara det.
Inget att bråka om.

Enda vi med säkerhet INTE vet är om hon nu är en bättre skidåkare p gr a detta eller inte.
Citera
2017-01-28, 23:07
Medlem
Citat:
Det understrukna är verklighet när det gäller idrottsrörelsen överlag. Det finns en oförmåga hos idrottsfolk att vilja göra upp med saker och ting. Det finns en märklig kultur [förmodligen grundad på feghet i botten] som hellre bygger på att förtiga än att förtydliga.

I hens fall handlar det väl i alla högsta grad om mänskliga rättigheter och integritetskränkande intrång som idrottsrörelsen inte kan göra något åt.
Citera
2017-01-28, 23:12
Medlem
Citat:
Din inställning är att utövarna ska dömas hårdare om du ogillar dem.

Proportionalitetsprincipen när det gäller dopningsfall fungerar i praktiken som ett »godtycklighetstillägg« som gör det svårare för utomstående att förstå vad som egentligen gäller. Ena gången är det si och andra gången är det så. En samling »halvlallare« yrar omkring utan att hitta en röd tråd att följa.

Jag tycker att proportionalitetsprincipen borde hållas så långt borta som möjligt från påföljdsbedömningen. Formulera i stället ett distinkt reglemente som tydliggör vilka intervall i påföljdsbedömningen som gäller. Försök sedan ta fram prejudikat och undvik specialfall och undantag. Ha alltid internationell representation även i första instans, en neutral och objektiv huvuddomare. I nuläget är det inget annat än en cirkus med många clowner. Det är bara tårtan som saknas, men den får väl Johaug efter att straffet har lagts på en miniminivå.

Jag avskyr henne ja, men det är inte därför hon ska ha ett tvesovlat straff utan för att det ska vara i proportion till hennes situation, felsteg och att det bör vara avskräckande i förebyggande syfte för övriga utövare och mer press på att förbundet att ta sig i kragen.

Jag tycker p-principen fyller ett gott och logiskt syfte. En strikt mall och straff-stege vore orättvist för en del utövare. Straffet ska ju inte bara vara en effekt av brottet utan även vara kommande förebyggande samt avskräckande, vissa utövare kan få dubbel bestraffning jämfört med andra, även om de får samma längd på straffet, ex ekonomiskt straff.
Citera
2017-01-28, 23:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I hens fall handlar det väl i alla högsta grad om mänskliga rättigheter och integritetskränkande intrång som idrottsrörelsen inte kan göra något åt.

I vems fall?

Ett tips, skriv i klartext och släng det fåniga »hen« överbord.
Citera
2017-01-28, 23:16
Medlem
Citat:
I vems fall?

Ett tips, skriv i klartext och släng det fåniga »hen« överbord.

Ja vem diskuterade ni? Hen från Sydafrika kanske.
Citera
2017-01-28, 23:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja vem diskuterade ni? Hen från Sydafrika kanske.

Nej, jag diskuterade inte alls det. Jag diskuterade bara den odugliga och korrumperade idrottsrörelsen som inte förmår upprätta regler värda namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in