2017-01-28, 12:06
Medlem
Jag använder mitt på precis samma sätt, främst för att jag får 1% bonus på allt jag handlar med det. Med mitt vanliga bankkort får jag inget. Kreditkortet är gratis (Preem) och jag betalar alltid tillbaka hela beloppet varje månad, så jag förlorar absolut inget på det. Mitt lönekonto håller jag nära på tomt, och istället går det mesta in i sparandet. Där kan pengarna jobba för mig och växa, istället för att sitta på ett 0%-konto hela månaden. Om jag sätter in så att jag har pengar tillgodo på kreditkortet får jag dessutom 1,45% ränta på dem.

Vad är fel med detta? Lever man lön till lön utan någon marginal håller jag med om att det är en ytterst dålig idé, men det är inte fallet för mig. Jag har en säker anställning och ekonomiska marginaler att röra mig med, så även om jag någon månad skulle tvingas maxa krediten pga någon oväntad utgift kan jag med lätthet täcka det när fakturan kommer (genom att ta ut lite från mina fonder om inte annat).
Senast redigerad av Varmluftsugn 2017-01-28 kl. 12:09.
Citera
2017-01-28, 12:08
Medlem
Merwinnas avatar
Bonus får man ju även på sina vanliga medlemskort i olika affärer. Jag har det t.ex. på Hemköp, Lindex och Claes Ohlson. Behövs ingen kredit för det.
Citera
2017-01-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bonus får man ju även på sina vanliga medlemskort i olika affärer. Jag har det t.ex. på Hemköp, Lindex och Claes Ohlson. Behövs ingen kredit för det.

Och jag får dubbel bonus på t ex Hemköp, genom att mitt kreditkort är kopplat till deras bonussystem. Så jag får tillbaka 2% av allt jag handlar där (1% genom kortet, 1% genom Hemköps bonus).
Citera
2017-01-28, 12:15
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Dra medlemskortet: Bonus. Betala med kreditkortet: Bonus.

Blir dubbel bonus.
Citera
2017-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Dra medlemskortet: Bonus. Betala med kreditkortet: Bonus.

Blir dubbel bonus.

Eller koppla kortet till butikens bonussystem (det kan man åtminstone på Hemköp, säkert de flesta andra också), så behöver man inte ens tänka på att dra något extra kort. Bara att betala med kortet som vanligt, så är den dubbla bonusen hemma.
Citera
2017-01-28, 12:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Och jag får dubbel bonus på t ex Hemköp, genom att mitt kreditkort är kopplat till deras bonussystem. Så jag får tillbaka 2% av allt jag handlar där (1% genom kortet, 1% genom Hemköps bonus).

Jaså? Kan man koppla ett betalkort till det systemet också (Nordea Electron om det har betydelse)?
Citera
2017-01-28, 12:23
Medlem
Citat:
Jaså? Kan man koppla ett betalkort till det systemet också (Nordea Electron om det har betydelse)?

Det gissar jag. Det enda de gör är att spara kortnumret (krypterat), vilket väl borde funka oavsett korttyp.
Citera
2017-01-28, 12:29
Medlem
Anti-WOGs avatar
Själv så använder jag aldrig mitt bankkort utan jag betalar mina räkningar genom autogiro och resten av pengarna tar jag ut i kontanter.
Citera
2017-01-28, 12:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmluftsugn
Det gissar jag. Det enda de gör är att spara kortnumret (krypterat), vilket väl borde funka oavsett korttyp.

Och då får man dubbel bonus? Inte, va?
Citera
2017-01-28, 12:44
Medlem
Citat:
Och då får man dubbel bonus? Inte, va?

Nej. Med dubbel bonus menar jag att jag får 1% bonus från Hemköp och 1% från mitt kreditkort (vilket jag får var jag än handlar med det).
Citera
2017-01-28, 13:06
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Enda gångerna jag inte använder kort är när jag köper horor och när jag köper knark!
Citera
2017-01-28, 13:13
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?

Använde aldrig kreditkort tidigare utan tänkte precis som du. Nu har jag ett avgiftsfritt och 45d räntefritt kreditkort som jag får poäng för att handla på. Ingen negativ skillnad jämfört betalkort, däremot finns det en kredit att utnyttja för något större inköp utan att jag behöver vänta på överföring från annat konto. Går att använda fördelarna utan att luras av nackdelarna. Påverkar inte min budget jämfört med när jag betalade allt via betalkortet från lönekontot. Visst finns det en risk att man får sämre överblick, men inget problem för en normal vuxen och för mig uppväger fördelarna de potentiella nackdelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in