Jag har bättre koll på min ekonomi efter jag började använda kreditkort för allt. Varje gång du måste föra över till kreditkortet så får man en känsla av hur mycket pengar man gjort av med.
När jag handlar med kontokortet som är kopplat till lönskontot så hade jag nästan aldrig koll det var bara en konstant flytande in-ut. Kontot behövde bara en kontroll när man skulle göra större inköp.
edit:
Citat:
Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).
Det här är ju bara korkat. Visst har du åkt utomlands och varit så dum att du snålat in på reseförsäkring och kommer dö om du inte hostar upp pengarna kan kreditkortet komma väl till pass.
Men använda det för stora inköp?! Nej, det är vid stora inköp du ska vara säker på att du har pengarna. "Ett tuggumi på pressbyrån" kan du med enkelhet ta på kreditkortet eftersom du vet att du kommer ha råd att betala igen det.
Köpa resor man inte har råd med på kreditkort...är fruktansvärt oekonomiskt.
Planera att avbetala en resa med kreditkort
Jag tror du ska lyssna mer på dina vänner än tvärt om. Men jag tror också folk är olika ekonomiskt intelligenta. Så samma taktik fungerar inte för alla, jag gissar att du ska hålla dig borta från kreditkort helt och hållet.
Känner bara en som jag vet tagit en resa på kreditkort och som han betalade efter resan, och han är den mest ekonomiskt ointelligenta personen jag känner. Har aldrig pengar och försöker tjäna in pengar på småskit - som tex försöka slippa undan sin runda när man dricker öl på puben och andra dumheter.