2017-01-28, 10:33
Medlem
adressandrings avatar
Alla mina vänner har kreditkort. Och de använder kreditkortet för varenda inköp. De köper t o m tuggummi och tändstickor för 2 kr med kreditkortet på Pressbyrån. Sen betalar de en stor monsterskuld varje månad den 25:e och har några tusenlappar kvar på lönen som de sparar eller reser bort.

Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).

Vad håller ni på med, ni som valt att leva 30 dagar före lönen livet ut? På vilket sätt hjälper det er att betala småutgifter (mindre än 500) med kreditkort?

Gillar ni att se ett högt saldo på kontot tills räkningen dras? Gillar ni inte att budgetera era pengar? Skönare att glömma bort hur lite pengar man faktiskt har att röra sig med?
Citera
2017-01-28, 10:48
Medlem
Vad är det för skillnad att använda kreditkort och vanligt kontokort? Priset är ju detsamma. Jag har räntefri kortkredit i 50 dagar, inte för jag nyttjar det. Men använder kreditkortet för jag får en bättre bonus.

Sen behöver man väl inte betala allt genom en månadsfaktura. Jag för över emellanåt precis likadant som andra gör med pengar på kortkontot.
Citera
2017-01-28, 10:56
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Vad är det för skillnad att använda kreditkort och vanligt kontokort? Priset är ju detsamma. Jag har räntefri kortkredit i 50 dagar, inte för jag nyttjar det. Men använder kreditkortet för jag får en bättre bonus.

Sen behöver man väl inte betala allt genom en månadsfaktura. Jag för över emellanåt precis likadant som andra gör med pengar på kortkontot.

2% rabatt på Statoils bensin/SAS flygbiljetter/COOP:s mat när de har 4% högre priser än konkurrenten?

Det är nog du som privatperson som är 2% bonus för företaget, som inte ifrågasätter ett konstigt köpbeteende.
Citera
2017-01-28, 11:20
Medlem
MrChows avatar
TS: Varför skulle jag bara använda det till större inköp och använda bankkortet till mindre inköp? Jag förstår inte alls hur du resonerar.

Jag använder inte kreditkort för att jag inte har pengar på mitt transaktionskonto (dit jag har ett bankkort kopplat) utan uteslutande för bonusen. Räkningen betalas i 10 fall av 10 i slutet av månaden och tanken att "delbetala" har aldrig ens slagit mig med tanke på räntan.

De senaste tio åren har jag betalat allt med kreditkort, allt från en burkläsk till resor och smycken/klockor. Mitt hushåll spenderar ungefär 250-300k om året på kreditkortet och vi får flera tusen i bonus varje år. Hade jag rest mer än jag gör hade jag valt att samla Eurobonus istället.

Jag tror att det är TS som missuppfattat hur man "ska" använda ett kreditkort..
Citera
2017-01-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
2% rabatt på Statoils bensin/SAS flygbiljetter/COOP:s mat när de har 4% högre priser än konkurrenten?

Det är nog du som privatperson som är 2% bonus för företaget, som inte ifrågasätter ett konstigt köpbeteende.
Mer fördelar med att använda kreditkortet än kontokortet, blir väl en 50 lapp drygt mer i månaden som jag kammar hem i bonus som jag inte hade fått om jag användt kontokortet.

Vad är det konstiga med mitt köpbeteende menar du?
Citera
2017-01-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag tror att det är TS som missuppfattat hur man "ska" använda ett kreditkort..
Ungefär så ja. Att TS dessutom ger sken av att inte klara en oförutsedd utgift på motsvarande två-tre månadslöner säger ju en del.
Citera
2017-01-28, 11:37
Medlem
Ser inget fel med att handla allt med kreditkortet och sedan få en faktura som man kan stämma av innan man godkänner och betalar, speciellt då det inte kostar mig något extra då krediten är räntefri i 60 dagar samt att man får bonus på det man köper, får tillbaka flera tusen varje år.
Citera
2017-01-28, 11:44
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har aldrig haft ett kreditkort, just för att jag inte vill hamna i den där kreditfällan. Mycket bättre att använda ett betalkort utan kredit, då KAN man inte handla för pengar som man inte har.
Citera
2017-01-28, 11:52
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Jag har bättre koll på min ekonomi efter jag började använda kreditkort för allt. Varje gång du måste föra över till kreditkortet så får man en känsla av hur mycket pengar man gjort av med.

När jag handlar med kontokortet som är kopplat till lönskontot så hade jag nästan aldrig koll det var bara en konstant flytande in-ut. Kontot behövde bara en kontroll när man skulle göra större inköp.

edit:
Citat:
Det är ju fullständigt idiotiskt att göra såhär. Kreditkort är ju till för stora inköp så som resor, möbler, dyra mekanikerräkningar, sjukhusräkningar utomlands et.c. Saker som man eventuellt vill avbetala på 1-2 månader (eller 3-4 månader om man verkligen inte vill ta ett lån / är i en desperat situation).
Det här är ju bara korkat. Visst har du åkt utomlands och varit så dum att du snålat in på reseförsäkring och kommer dö om du inte hostar upp pengarna kan kreditkortet komma väl till pass.
Men använda det för stora inköp?! Nej, det är vid stora inköp du ska vara säker på att du har pengarna. "Ett tuggumi på pressbyrån" kan du med enkelhet ta på kreditkortet eftersom du vet att du kommer ha råd att betala igen det.
Köpa resor man inte har råd med på kreditkort...är fruktansvärt oekonomiskt. Planera att avbetala en resa med kreditkort

Jag tror du ska lyssna mer på dina vänner än tvärt om. Men jag tror också folk är olika ekonomiskt intelligenta. Så samma taktik fungerar inte för alla, jag gissar att du ska hålla dig borta från kreditkort helt och hållet.
Känner bara en som jag vet tagit en resa på kreditkort och som han betalade efter resan, och han är den mest ekonomiskt ointelligenta personen jag känner. Har aldrig pengar och försöker tjäna in pengar på småskit - som tex försöka slippa undan sin runda när man dricker öl på puben och andra dumheter.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2017-01-28 kl. 12:09.
Citera
2017-01-28, 11:59
Medlem
glemmys avatar
Frugan och jag använder kreditkortet till varje inköp (bortsett från i de butiker vi har andra kort, t.ex. ICA). Den lilla bonus man får (omvandlat poäng till presentkort, biobiljetter m.m.) är bättre än att inte få något alls.

Räkningen kommer ett tag i förväg så det blir lättare att föra över rätt summa till transaktionskontot, istället för att fundera på om man har tillräckligt på kontot under månaden.

Enligt mig har du missuppfattat fördelen med kreditkort, man måste inte handla på t.ex. Statoil/Coop om man har deras kreditkort. Man handlar där det är billigast.

För stora, oväntade utgifter har jag två andra kreditkort som normalt aldrig används
Citera
2017-01-28, 12:01
Medlem
666000999s avatar
Kör inte folk med SMS lån när de inte har pengar?

Jag använder kreditkort om jag inte har några pengar på kontot. Det är ju mycket smidigare om man regelbundet går minus. SMS lån är för amatörer.
Citera
2017-01-28, 12:02
Bannlyst
Ligger alltid på plus på mitt kreditkort. Sätter in 10k varje månad när lönen kommer. Funkar skitbra. Sen får man ju smaskiga bonusar och rabatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in