2016-07-23, 00:42
Medlem
BWV639s avatar
antihistamin hjälper väl mot klådan?
Citera
2016-07-23, 17:13
Medlem
neco182s avatar
Lider också av soleksem varje år och det är ett jävla handikapp.
Smörjer mig noggrant med hög solskyddsfaktor och käkar betakaroten sedan några månader tillbaks. Ändå så sitter jag här med röda utslag på armar, ben, hals och nacke. Och då har jag knappt vistats i solen.

Har läst om folk som käkat klorokinfosfat (medicin mot malaria) och blivit helt "botade". Funderar på att gå till en hudläkare och se om man kan få det utskrivet.
Trött på att behöva hålla sig inomhus när solen skiner.
Citera
2016-07-26, 18:56
Medlem
Då var det min tur då. Sist jag brände mig var 7 år sen och har endast råkat ut för att det svider ordentligt, men det tog 2 dagar och sen gjorde jag misstaget att cykla mig svettig om ryggen. Tog ca 10 min efter jag slutat cykla för helvetet att braka lös. Började med att det kliade lite medan jag duschade. Sen torkade jag mig och då började det klia uta helvete! Försökte smörja med hudlotion, men gav så lite effekt att jag trodde snarare att det gjorde saken värre så jag torkade av mig den. Fett misstag! När jag gjorde trodde jag att jag skulle hoppa ur skinnet. Står och hoppar, total panik, rusar till frysen tar ut ost och smäller den på ryggen. Efter 1 min är lättnaden är total! Tur för mig att jag hade köpt på mig ost förra veckan och delat upp den i lämpliga storlekar. Perfekta för att täcka det som kliade på ryggen utan att bli för kallt.
Citera
2016-07-28, 07:02
Medlem
Mayahexs avatar
Ett gammalt pålitligt husmorstips stryk på youghurt eller filmjölk, naturell såklart, tills värsta löådan lagt sig skölj av med svalt vatten och smörj på ren aloevera!
Citera
2016-07-29, 00:45
Medlem
Då var det min tur att stämma in i kören, sitter nere i Grekland, sista dagen, kliar något så kopiöst på axlar och ben, tjejen ligger och sover och vaknar titt som tätt av att jag ligger och kliar. Försöker förklara att jag måste fått soleksem men i gensvar får jag bara ett grinigt "ligg still och sov". Önskar att jag kunde skicka över det här eksemet från helvetet på henne och sen bara sitta och skratta åt henne.

Seriöst, aldrig varit så nära på hoppa från en balkong som jag är den här kvällen, HELT JÄVLA SANSLÖST VAD DET KLIAR!!

På riktigt, jag hoppar fan snart för att slippa det här eländet
Citera
2016-07-31, 15:22
Medlem
Hittade denna tråd idag när jag googlade som en idiot på vad jag kunde göra för att lindra denna outhärdliga klåda. Kan väl också dra mitt strå till stacken med min berättelse.

Varit hela veckan och jobbat på tak och i fredags var det soligt som satan under hela dagen. Var ute i drygt 8 timmar i stekande sol. Smörjde in i stort sett överallt med solkräm förutom på nedre delen av ryggen och där brände jag mig givetvis. Är som en rosa fyrkant mitt på ryggen av brännan, haha.

Nåväl, inte känt av någon klåda varken i fredags eller igår och idag skulle jag dra och gymma. Börjar ganska snart svettas ganska mycket på ryggen och känner vid första övningen att det börjar klia lite på ryggen. Jag kliar tillbaka lite smått och kör ett nytt set och märker efter en stund att det börjar klia mer och mer. Går runt lite i cirklar på gymmet och kliar på ryggen i hopp om att det ska sluta snart. Det gör det naturligtvis inte, utan det blir bara värre och värre. Till slut får jag nog och halvspringer till toaletten för att skölja av ryggen med kallt vatten. Något som till en början är otroligt skönt men det fortsätter att klia direkt efter jag tagit bort min hand med vatten från ryggen. Inser ganska snart att detta helvete inte kommer sluta och att jag nog kommer behöva dra hem från gymmet och inte kunna köra klart mitt pass. Tar till slut av mig tröjan och använder den att klia med. Går inte ens en sekund utan att det börjar klia igen och nu känner jag att jag verkligen måste hem. Springer runt i omklädningsrummet och stönar och suckar och kliar ryggen mot allting jag ser i stort sett. Börjar nästan lipa av att det kliar något så överjävligt.

Som tur är har jag en 5-minuters promenad hem så jag beger mig till slut hem samtidigt som jag kliar hela vägen hem. Rusar in i lägenheten och skriker åt min bror att smörja in min rygg med hudlotion. Det hjälper inte ett skit utan jag får tokspel och springer som en galning fram och tillbaka, tar en handduk som jag intensivt kliar mig med. Till slut kommer morsan och smörjer in med både kvarg och zinkpasta och kliandet går äntligen över. Nu sitter jag här med en rygg befriad från kliandet, även om det sticker till lite då och då.
Känner verkligen igen mig i andras berättelser om detta. Har iallafall lärt mig att alltid smörja in med yoghurt eller liknande för att ta bort det allra värsta och sedan köra på med någon form av kylbalsam. Det funkade även en tidigare gång jag hade samma problem.

Det är verkligen en outhärdlig plåga man utsätts för. Fy fan.
Citera
2017-01-28, 03:24
Medlem
Ligger just nu i Thailand och fick världens klåda, tänkte direkt på att hitta något på flashback som kunde hjälpa.
Tog en dusch och sen låg jag och klia mig med handduken och nu så börjar de avta, kändes verkligen innan som att något kröp under huden.

Haft de en gång förut och som många andra så fick man självmordstankar och frågade morsan om hon kunde hämta en kniv så jag kunde hugga mig själv.
Citera
2018-06-04, 20:21
Medlem
toalet031s avatar
Fick skiten idag, haft fått det 1 gång för några år sen så visste direkt var det var. Ville ta självmord men jag tog mig igenom det efter 3,5 timme. Varmvattnet i duschen tog slut så fick duscha i iskallt vatten så jag nästan svimmade. Ett varmt bad löste det för mig boys!
Citera
2018-07-06, 15:29
Medlem
helt sjukt.... jag hade samma problem idag och allt började med att två dagar sedan så var jag ute och badade i poolen i ca 3 timmar och man känner verkligen när man har fått en rejäl bränna och det var det det blev. första två nätterna gör bara ont att ligga ner men kan genomlida smärtan för har bränt mig på ryggen axlar armarna och bröstet och idag så låg jag och kollade på film och åt ostbollar, och som troligen alla vet så smular dem ganska rejält så jag får massa smulor på bröstet rakt på där jag bränt mig och börjar skjuta bort dem med långfingret från tummen och det gör ont men börjar klia lite så jag går till duschen och då eskalerar det för då börjar det klia så in i och det känns som myror biter en över hela bröstet och då börjar jag få panik och börjar tvåla in bröstet med allt möjligt skit som handtvål, schampo raklödder asså verkligen allt, men ingenting hjälper så jag börjar dra en handuk över bröstet och det skaver så in i helsike men vill få bort kliandet och i samma veva så träffar jag amarna så de också börjar klia och jag får riktig panik och jag springer runt i hela huset och hoppar och skriker tom springer runt trädäcket tom hoppar i poolen upp och ner sätter på vattenslangen som är iskallt vatten men man skiter verkligen i och bara sprutar över hela bröstet och armarna springer in igen och andas djupt ut och in och tänker att det ända som kan förbättra är att man inte kliar så jag lägger mig ner på mattan på golvet på mitt rum och det sticker överallt i säkert 20 min, och jag kan säga det var det värsta som jag någonsin har upplevt att ligga där man ville bara ta sitt liv, jag hade hellre ätit surströmming i resten av mitt liv men jag övervinner kliandet och det börjar lugna ner sig sen så lägger jag på kylbalsam och nu är allting lugnt som tur väl är!
Citera
2018-07-07, 13:58
Medlem
Jag var i Grekland för ca 3 veckor sen, brände mig inte speciellt mkt på varken ben eller armar. Nu idag skulle jag duscha och klev ur duschen, torkade mig med handduken och upptäckte att jag fjällade nåt förbannat på både ben och armar, sen satte det igång. Tjejen ringde och jag kommer inte ihåg vad jag sa till henne, tydligen sa jag dra åt helvete och la på luren. Asså vilken jävla panik jag fick, jag skrek mig hes och önskade livet ur mig själv ha ha. Sitter här nu stilla och tror det har gått bort, benen är värst. Hjälper inte att smörja sig med lotion, däremot hjälper det lite med varmvatten som någon tidigare nämnt. Jag hoppas jag aldrig mer kommer få uppleva detta. I mitt fall handla det nog om att min hud är ”skadad” efter 1 vecka i Grekland, och nu var den väldigt torr, och när jag duschade blev det någon slags irriterande reaktion i huden som satte igång kliandet. Händer det igen så skjuter jag mig själv, ha ha
Citera
2018-07-20, 19:21
Medlem
norrlandsiestas avatar
Skjut mig olidlig intensiv klåda på hela ryggen kan vara det värsta jag upplevt

Gått fram o tillbaka i lägenheten i 3 tim

Uppdatering kommer
Senast redigerad av norrlandsiesta 2018-07-20 kl. 19:23.
Citera
2018-07-20, 20:29
Medlem
Mr.Sounds avatar
https://sv.stories.newsner.com/knep/...veta-i-sommar/

Har testat på min brända rygg/nacke och det lindrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in