• 1
  • 2
2010-06-07, 04:08
Medlem
Hej ska försöka sammanfatta mig kort:

Solade på bra i fredes och använde inte solskyddsfator, det är för amatörer tänkte jag, smörjde dock in med after sun på kvällen. Duschade då inte i fredes men gjorde de i lördes och allt kändes bra.
Sen jobbade jag natt i lördes och kom hem vid halv åtta tiden, gick och la mig direkt.
Har otroliga mardrömmar och att det kliar svider på bröstet mellan halsen och bröstvårtorna, vaknar upp vid tio och fluger upp ur sängen och det kliar verkligen fan måste klia hela tiden för att jag inte ska krypa ur skinnet. Märk dock att det inte syns någonting på kroppen att det kliar, är bara lite röd från solbrännan.

Springer runt i hela huset och kan inte vara still för det kliar så in i helvete, morsan säger att jag ska gå in och duscha. De ljuma vattnet är otroligt skönt mot huden och det slutar klia efter ungefär en halvtimme. Går då upp och torkar mig och klär på mig sen känner jag inte av att det kliar mer.

Sen vid åtta - nio tiden börjar det då igen men denna gången har det spridit sig till övrehalvan av ryggen också! Nu är det ännu värre och överväger att åka in till akuten.
Kör på med samma melodi fast denna gången slutar det inte att klia, sitter i duschen i säkert en timme.
Morsan ringer mormor som säger att det kan vara en allergichock av något slag. Men jag har aldrig varit allergisk mot något innan. Är 22 år förövrigt.
Morsan skjutar mig hem till henne för inte en chans att jag kan köra själv.
Hon ger mig några allergi tabletter. Slukar dom och sticker in i duschen en halvtimme och det har lättat.

Men nu när jag sitter här på jobb kliar det faktiskt lite men inte så farligt att man behöver klia tillbaka.

Samma sak hände för 4 år sedan efter en solbränna men var inte alls lika farligt, duschade bort de på en kvart - tio minuter.

Nu undrar jag om ni någonsinn har upplevt något i stil med detta eller känner någon som har och hur fan gör för att bota helvete?
Det är så jävligt att man överväger självmord när det sätter igång.
Hoppas ni kan läsa.
Citera
2010-06-07, 09:36
Medlem
Är det soleksem du hade? http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...articleID=6476

Jag brukar få det ibland, brukar ta någon dag innan det går över.
Citera
2010-06-07, 09:46
Medlem
Helt klart soleksem. Grattis, du har nu upplevt den värsta vardagsplågan du kan hitta
Citera
2010-06-07, 12:46
Medlem
Nej soleksem tror jag inte det är eftersom jag inte får några utslag eller knotter av varje slag, utan det ser ut som helt vanlig solbränna.

Jaja jag får forska vidare i detta.

Tack för svaren.
Citera
2010-06-12, 01:22
Medlem
Man behöver inte få utslag eller knottror...
Citera
2011-06-08, 23:06
Avstängd
Det är helt klart soleksem, trist för dig för det kommer säkert hända fler gånger...
Citera
2011-07-01, 20:02
Medlem
herrgurkas avatar
Hittade den här tråden då denna åkomma drabbade mig i natt. Här är min story. :-)

I måndags var jag ute och badade och solade. Var första badet för i år och solen var ju ganska extrem. Råkade vara ute i solen i typ 2 timmar vilket gjorde att jag brände upp mig rätt rejält på axlar och rygg. Var väl inte mycket mer med det mer än att få en rejäl solbränna.

Dagarna går och solbrännan blir bättre. Igår tog jag en dusch vid 23:40. Allt är frid och fröjd. Sätter mig några minuter vid datorn och börjar då känna att solbrännan börjar klia. Går och smörjer in mig med nån vanlig hudkräm. Klådan avtar inte utan eskalerar något fruktansvärt. Ryggen kliar något fruktansvärt så att jag kan inte så still en sekund utan börjar springa runt och hoppa i lägenheten. Kastar mig in i duschen igen och spolar kallt vatten på ryggen. Det hjälper nån halvminut men sen jag kan inte stå still ens i duschen. Börjar få lite smått panik och försöker ringa mina föräldrar för att rådfråga. Kan knappt hålla telefonen till örat utan springer omkring i lägenheten och flaxar med armarna för att ryggen kliar något så in i helvete.

Far och mor beslutar sig för att komma med allergichockmedicin och eventuellt köra upp mig till akuten. Tar väl en kvart eller nåt och jag underhåller mig med att springa fram och tillbaka i lägenheten, hoppa upp och ner och tokklia på ryggen.

De dyker upp och blandar till en drink med 12 st Betapred som jag knappt kan få i mig p.g.a. att jag inte kan vara still tillräckligt länge för att dricka upp glaset. Fortsätter att springa omkring i väntan på att de ska verka. Inget händer. Får kalla våta handdukar på ryggen vilket lättar klådan i 10-20 sekunder. Det håller ju inte i längden så jag kutar runt lägenheten istället. Kroppsrörelsen gör att skulderbladen och rygghuden rör lite på sig och det lindrar klådan något.

Har hittills kutat runt i bara kallingarna så jag beslutar att dra på mig en tröja och springa ett varv runt bostadsområdet. Kör varvet barfota och råkar möta en polisbil halvväga runt. De lämnar mig dock i fred.

När jag kommit hem igen är klådan precis som förut. Vet inte vad jag ska ta mig till och springer omkring som en galning i lägenheten. Farsan tipsar om att jag ska försöka testa meditera. Med hjälp av våt handduk och de 10-20 sekunder av stillhet som detta ger lyckas jag ta mig till tredje Jhana-stadiet (Tack Buddha!). Sitter där i typ 10 minuter tills farsan smörjer in ryggan med hydrokortison. Klådan blir nu ännu värre och jag kan inte vara kvar i Jhana-3. Springer omkring och beslutar mig för att kasta mig in i duschen och duscha av mig hydrokortisonen.

Farsan har lite andra saker hemma hos dom så vi beslutar om att dra dit. Bilresan var en extrem plåga och jag kan inte vara still en sekund. Nämner till mor och far att om jag hade en pistol så skulle jag skjuta mig (Tror ni jag garvade när jag läste att TS funderade på samma sak!). Väl där får jag nån skapligt stark smärtstillande. Springer omkring till den ska verka men inget händer. Kan inte ligga ner så jag beslutar mig för att hoppas på jahna-3 igen och meditera till morgonen för att se vad som händer. Klockan är nog strax efter 02. Mediterar konstant till kl 05 då klådan släppt så pass mycket att jag kan ligga ner i längre perioder. Somnar och vaknar vid 10-snåret utan nämnvärd klåda men
upptäcker att ryggen och axlar är helt sönderfjällade.

Det här är lätt det värsta kroppsupplevelsen jag varit med om. :-)

Symptomen verkar inte riktigt stämma in på soleksem enligt FASS. Googlade lite och där var det en person med liknande problem som fått salvan Emovat utskriven. Det är ett kortisonpreparat men jag testade ju hydrokortison på mig och det gjorde saken bara värre. Emovat är dock starkare.
Citera
2011-07-01, 22:46
Medlem
Som du säkert förstår har du fått soleksem. Jag kan bara säga även om man inte är känslig för solen ska man endå alltid använda solkräm. Om solkrämen har ett märke där det står UVA med en ring runt om så betyder det att UVA skyddet i krämen är minst en tredjedel av UVB skyddet. Det är bra eftersom det är UVA strålarna som går djupast ner i vår hud och t.ex. påverkar "kollagen och elastin" det är fibrer som håller huden spänstig).Alltså UVA strålning är det som ger oss rynkor vid just solning. Det är förmodligen det som har gjort så du fått soleksem också. Skydda alltid med solkrämer! Man blir brun ändå, tar lite längre tid men du får ett skydd från de farliga uv strålningar som kan skapa problem.

För övrigt så kan du smörja på lite med hydrokortison på eksemet. Det är antiinflammatoriskt och därmed minskar det även klådan. Eller också Xylocain salva som har ett lokalbedövande ämne (lidokain) om du har ställen där det gör ont/kliar mycket.

Lycka till!
Citera
2011-07-10, 23:20
Medlem
Fick samma problem själv. Det går inte beskriva hur jävligt det kliar. Sitter man helt stilla så kliar det inte enormt mycket. Men så snart man rör sig så triggar man igång nåt som är 100 ggr värre. Som tur är så går det över på en dag.
Citera
2012-05-06, 12:00
Medlem
ViperVens avatar
Fick precis detta själv och det kliar just nu så kopiöst mycket på ryggen, tog en dusch för ett tag sedan och det gjorde saken bättre tillfälligt, men nu sitter jag med handduken över ryggen o känner att det börjar klia som fan igen.. Olidligt skit detta.. Tänkte knapra i mig några värktabletter och se om det lidrar klådan! Lär säga att det känns skönt att veta vad det rör sig om (tack vare denna tråd)!

Så stort tack till TS
Citera
2012-06-22, 18:43
Medlem
Själv har jag haft detta för länge sen, och sitter faktiskt i detta nu och samma jävla skit hänt mig igen, just nu har klådan precis gått över. Min morgon började med att ligga i badet 1timme typ, sen kommer sambon hem efter att ha handlat någon form av kylbalsam och något annat som ska lindra skiten, men i samband med att jag smetar på mig allt skit hon köpt så kommer klådan tillbaka och jag ville bara krypa ur skinnet. nu sitter jag blixt stilla i soffan och glor på tv och vågar knappt röra mig för att skiten inte skall komma tillbaka!
Citera
2013-06-13, 14:20
Medlem
Då var det min tur.

Hur fan har ni gjort för att lindra detta? Solade i söndags alltså gått 4 dagar och det kliar som fan över hela bröstet. Inga utslag eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback