2017-01-27, 17:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Bilen i fråga är en V70 -02 eller -03. Kanske borde intressera mig mer för vad jag köper
Motorn är den lille turbon jag inte heller har koll på vad den heter.
Ja, jag inser att mina "expertråd" här nu föll i trovärdighet

Hur som helst så gick bilen bra o jag hittade inga fel de 500m jag hade hem o det inkluderade turbon.

Jag kom körandes mot en refug vid ett övergångsställe där det står en person på andra sidan. Jag har koll på honom vilket innebär att jag slagit av på gasen samt kan utesluta att han kastade något.

Rätt var det är så smäller det till samt att något pyser. För att beskriva ljudet så trodde jag att jag antingen fått en rejäl punka eller kört på en trycksatt behållare. Ljudet var lika en sprejburk som det går hål på. När jag sedan kört 15 för att kunna stanna säkert så luktar det i kupén som om det faktiskt var drivgas till en trycksatt behållare.
Jag kollade av påde vägen o lite vid sidan om om jag kunde hitta någon sprejflaska utan att hitta något.
Däcken är hela o bilen gick precis som vanligt efteråt.

Nu är det för mörkt för att gräva i bilen så det får vänta till i morgon.
Men det kan vara bra att få lite inputt på vart jag ska kika innan jag ger mig ut o provkör den igen.
Egentligen är jag inte rädd för att köra den. Däremot har sambon fått körförbud i helgen på den.
Jag vet även att en sprajflaska kan flyga långt o om jag inte fått lukten inne i bilen så hade jag inte ens brytt mig om att kolla under huven innan provkörning.

Så. Är det någon som ens kan ha en bra gissning? För själv har jag aldrig hört från någon om samma fenomen o då är ju inte denna modell något som är ovanligt att äga i detta land.

Ps. Jag känner till Volvoforum men har märkt att detta forum är bättre när det gäller generella frågor.
Citera
2017-01-27, 18:14
Medlem
DyslexiKungens avatar
Det kanske är slavcylindern till bromsservon som pyser?
Citera
2017-01-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Bilen i fråga är en V70 -02 eller -03. Kanske borde intressera mig mer för vad jag köper
Motorn är den lille turbon jag inte heller har koll på vad den heter.
Ja, jag inser att mina "expertråd" här nu föll i trovärdighet

Hur som helst så gick bilen bra o jag hittade inga fel de 500m jag hade hem o det inkluderade turbon.

Jag kom körandes mot en refug vid ett övergångsställe där det står en person på andra sidan. Jag har koll på honom vilket innebär att jag slagit av på gasen samt kan utesluta att han kastade något.

Rätt var det är så smäller det till samt att något pyser. För att beskriva ljudet så trodde jag att jag antingen fått en rejäl punka eller kört på en trycksatt behållare. Ljudet var lika en sprejburk som det går hål på. När jag sedan kört 15 för att kunna stanna säkert så luktar det i kupén som om det faktiskt var drivgas till en trycksatt behållare.
Jag kollade av påde vägen o lite vid sidan om om jag kunde hitta någon sprejflaska utan att hitta något.
Däcken är hela o bilen gick precis som vanligt efteråt.

Nu är det för mörkt för att gräva i bilen så det får vänta till i morgon.
Men det kan vara bra att få lite inputt på vart jag ska kika innan jag ger mig ut o provkör den igen.
Egentligen är jag inte rädd för att köra den. Däremot har sambon fått körförbud i helgen på den.
Jag vet även att en sprajflaska kan flyga långt o om jag inte fått lukten inne i bilen så hade jag inte ens brytt mig om att kolla under huven innan provkörning.

Så. Är det någon som ens kan ha en bra gissning? För själv har jag aldrig hört från någon om samma fenomen o då är ju inte denna modell något som är ovanligt att äga i detta land.

Ps. Jag känner till Volvoforum men har märkt att detta forum är bättre när det gäller generella frågor.
Något rör/slang som har gått till AC,n kanske.
Citera
2017-01-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Ja de brukar ju göra det ibland men det brukar ju inte lukta av det.
Citera
2017-01-27, 18:24
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Ja de brukar ju göra det ibland men det brukar ju inte lukta av det.

AC slang kanske är ett bättre alternativ då om det luktar, precis som du beskriver.
Citera
2017-01-27, 18:48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Ett förtyligande. Ljudet kom framifrån. Så att något brustit i kupén är uteslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Något rör/slang som har gått till AC,n kanske.
Tanken har slagit mig med. Tyckte själv det var långsökt.
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Nja. Inte på en raksträcka i uppförslut utan bromspåverkan?
Citera
2017-01-27, 20:42
Medlem
franges avatar
Du har inte varit ute i 'Skägget' och härjat runt med bilen nu ikväll, eller?

Lämpligast är ju att först och främst undersöka utsidan på bilen - om någon kastat något på bilen så borde det ju iallafall blivit någon synlig skada på huv/front/skärmar osv, tycker man.

Är du orolig, så åk till närmsta bensinstation med GDS-hall - lämpligen en med lyft (Shell vid Vallarondellen?)- och inspektera så mycket du kan på, runt, och under bilen, och i hjulhusen för att se om något tagit skada. Annars får du väl svänga ner till Rejmes och be dem undersöka bilen (och plånboken) på måndag? Eller - de kanske har lördagsöppet också, om du har tur?

Hur ser kylare och kylsystem ut? i värsta fall har någonting punkterat kylaren och/eller någon kylarslang och det var det som pyste ut!
Senast redigerad av frange 2017-01-27 kl. 20:49.
Citera
2017-01-27, 21:24
Medlem
pollenpers avatar
Om det är AC som pajat lär du märka i vår, inget annat borde gå sönder av det.
Men det pyser friskt om en acslang brister. Men jag trodde inte sånt händer. Utan det borde bara pysa utan att man märker det inte det förrens AC slutar funka.
Citera
2017-01-27, 23:26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du har inte varit ute i 'Skägget' och härjat runt med bilen nu ikväll, eller?

Lämpligast är ju att först och främst undersöka utsidan på bilen - om någon kastat något på bilen så borde det ju iallafall blivit någon synlig skada på huv/front/skärmar osv, tycker man.

Är du orolig, så åk till närmsta bensinstation med GDS-hall - lämpligen en med lyft (Shell vid Vallarondellen?)- och inspektera så mycket du kan på, runt, och under bilen, och i hjulhusen för att se om något tagit skada. Annars får du väl svänga ner till Rejmes och be dem undersöka bilen (och plånboken) på måndag? Eller - de kanske har lördagsöppet också, om du har tur?

Hur ser kylare och kylsystem ut? i värsta fall har någonting punkterat kylaren och/eller någon kylarslang och det var det som pyste ut!
Finns inget synligt på bilen o den är så där lagom skitig att mer skit gör den renare så lång han jag kolla.
Men har Shell i Valla lyft? Trodde Ok, Braskensbro var de enda.
Men jag bor inte i Lkpg så det får bli om jag ändå ska in. Jag tror knappast det är ett allvarligt fel som inte upptäcks om jag plågar den lite. Vill inte göra det innan jag kollat under huven samt ev fläckar.
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Om det är AC som pajat lär du märka i vår, inget annat borde gå sönder av det.
Men det pyser friskt om en acslang brister. Men jag trodde inte sånt händer. Utan det borde bara pysa utan att man märker det inte det förrens AC slutar funka.
Jag kan tvätta bilen o testa AC i hallen
Den behöver lite omvårdnad.
Citera
2017-01-28, 00:48
Medlem
Låter helt klart som att AC-systemet inte längre är tätt och du hörde läckaget när det började (AC-system är trycksatta därav pysande ljudet)
Citera
2017-01-28, 00:57
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Finns inget synligt på bilen o den är så där lagom skitig att mer skit gör den renare så lång han jag kolla.
Men har Shell i Valla lyft? Trodde Ok, Braskensbro var de enda.
Men jag bor inte i Lkpg så det får bli om jag ändå ska in. Jag tror knappast det är ett allvarligt fel som inte upptäcks om jag plågar den lite. Vill inte göra det innan jag kollat under huven samt ev fläckar.

Nja, jag är osäker på om Valla har lyftar, hade iallafall för mig att de har/hade en GDS-hall. Men, att ta den på lyft är nog det bästa, så det inte är ett stort hål under, eller något som tydligt fattas undertill, if you see my point...
Citera
2017-01-28, 07:05
Medlem
PeterNosters avatar
Expansionskärlet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto