2017-01-26, 20:50
Medlem
Browngreeneyess avatar
Hellre att han leker med skattepengarna än att dra hit en massa asylsökare.
Citera
2017-01-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag funderar över att det aldrig upptäcks internt det här med korruption. Det är alltid någon stackars visselblåsare som kontaktar valfritt undersökande program. Finns ingen internrevision eller mörkas det där också? De kanske är med på allt?

Min poäng är att detta eventuellt försiggår i högre grad alternativt mycket högre grad än vad de granskande programmen hinner med att avslöja. Jag har själv jobbat vid ett statligt verk och haft med internrevisionen där att göra. När de kom på besök hade det fejats i hörnen ett tag kan jag ju säga.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Min fetning. Jag har tidigare utgått från att revisioner görs med ingen - eller väldigt kort - varsel, just för att hörn inte ska kunna fejas. Så är alltså inte fallet?
Jag kan bara svara för där jag arbetade, rättsvårdande myndighet. Där skedde det inte med särskilt kort varsel. Sen är såklart inte besöket allting utan skall kompletteras med dokumentation.
Det som är absolut säkert är att internrevision inom det privata näringslivet sker betydligt noggrannare eftersom man ofta hyr in konsulter. Inom statliga myndigheter är man ofta en enhet tillhörande myndigheten som är direkt underställda generaldirektören.
Citera
2017-01-26, 21:08
Medlem
Han åker inte dit vore osannolikt, det finns solklara fall förr och de har inte heller åkt dit ?
Varför skulle han åka dit, ser ingen logik ?
Korruptionen är utbredd betalar man och har kontakter i Rotary är det löst och det lär han ha !
Citera
2017-01-26, 21:18
Avslutad
Sverige är ett mycket korrumperat land.Svartjobb och fiffel till höger o vänster.
Undrar vad den där fetknoppen och Co åker på.Vore det rättvist skulle dom tvingas betala tillbaka allt till skattebetalarna..
Citera
2017-01-26, 21:24
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -THH-Wasted
Sverige är ett mycket korrumperat land.Svartjobb och fiffel till höger o vänster.
Undrar vad den där fetknoppen och Co åker på.Vore det rättvist skulle dom tvingas betala tillbaka allt till skattebetalarna..

Då blir det mera flyktingar...
Citera
2017-01-26, 21:44
Avslutad
Frågan är nu vilka prominenta namn som drar in i denna skandal? Kan det vara så att Göran Persson med sitt boende, har dragit fördel av SVF? Vilka mer kommer åka dit?
Citera
2017-01-26, 21:55
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Vad har man Fastighetsverket till? Förslagsvis lägg ned verksamheten helt och plocka bort de lagar och regler som ger deras existensberättigande. Sälj ut deras fastighetsbestånd till högstbjudande.

Sverige skulle må bra av att kapa bort åtminstone 30% av det offentliga.

Ska vi sälja ut alla slott och kyrkor till privatpersoner?
Blir inte det lite tråkigt ändå.

På ett sätt är det ju bra att vi har en myndighet med insyn som tar hand om de, istället för att hovet gör det, så man har 0 insyn.
Citera
2017-01-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggen
Varit känt sen i november.
Snygg regering.
Annat kommer fram innan det hänt.

Sen 2011 faktiskt.
Bolaget som är inblandat är visst satt i konkurs nyligen.
Senast redigerad av glendale 2017-01-26 kl. 22:11.
Citera
2017-01-26, 22:37
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%A4nstefel
Återinför den ursprungliga innebörden i ordet tjänstefel!

Viss ser vi hur mygel och tjuvsamhället sprider ut sig även inom statliga och kommunala verksamheter och detta ska inte få fortsätta.

Det är väl just inom offentlig verksamhet sånt är dömt att ske. Väldigt lätt att vara generös mot sig själv och andra när det alltid är nån annan, typ skattebetalarna, som tar notan. Privata verksamheter har åtminstone incitament för att inte slösa sina pengar. Om aktieägarna ledsnar rullar huvuden i verksamheten.

Vad händer vid grav misskötsel i offentlig verksamhet? Omplacering till annan myndighet? Att man utan väsen köps ut av arbetsgivaren och lämnar över p g a "privata skäl"?
Citera
2017-01-26, 23:00
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Sen 2011 faktiskt.
Bolaget som är inblandat är visst satt i konkurs nyligen.
Eller 2008 då Riksrevisionen inte var nöjda.

Mest graverande är väl att den numera entledigade generaldirektören Björn Andersson arbetade som chefsjurist på SFV innan han blev generaldirektör. Med en bakgrund som jurist med den befattningen, så är han så klart fullt medveten om att det handlat om brott som han underlåtit att anmäla.

Han har varit anställd på SFV sedan 1995, så jag funderar över vad han själv har åtnjutit för förmåner som kan kallas klandervärda eller brottsliga.
Citera
2017-01-26, 23:07
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FX5000
Kan ni ens tänka er mörkertalet vad gäller korruption i Sverige?
Nej och om jag hade gjort det så hade jag blivit mörkrädd. Tänk om det magiskt gick att få reda på det faktiska antalet fall och hur många miljarder kronor vi snackar. Allt från den här typen av brott till svågerpolitik och onödiga tjänster/pappersvändare.
Citera
2017-01-26, 23:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Vad har man Fastighetsverket till? Förslagsvis lägg ned verksamheten helt och plocka bort de lagar och regler som ger deras existensberättigande. Sälj ut deras fastighetsbestånd till högstbjudande.

Sverige skulle må bra av att kapa bort åtminstone 30% av det offentliga.
Nja! Det räcker möjligen att se över hur statliga myndigheter rekryterar personal.
GD behöver kanske inte utses av partivänner och politruker, en normal rekryteringsprocess kanske vore bättre. Verket och GD måste ändå följa regleringsbrevets ramverk och föreskrifter.

Staten har rimligen behov att drifta och förvalta kulturhistoriska fastigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in