2017-01-26, 18:00
Medlem
Programmet (Kalla fakta) finns att kolla på här (utan alltför mycket störande reklam):

https://www.youtube.com/watch?v=OA1ozXU6CyQ
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-01-26 kl. 18:03.
Citera
2017-01-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
En sak till.

I det här klippet säger man att Riksrevisionen klagat på Fastighetsverket sedan 2008 och det görs även live i sändningen.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fastighetsverket-ignorerade-varningar-om-omfattande-korruption-3754312

Men på Fastighetsverkets hemsida (som jag länkade till förut) påstår man idag att:

"Riksrevisionen och SFV:s internrevisor, som kontinuerligt granskar oss, bedömer att SFV har en god intern styrning och kontroll. Självklart kan vi inte luta oss emot detta utan måste ständigt ifrågasätta om vi har rätt rutiner och om vi följer dem, liksom om vi har rätt kontrollåtgärder."

Fastighetsverket verkar ha en egen Bagdad Bob som kör damage control på hemsidan och hoppas att folk är dumma i huvudet.

Allt verkar inte helt friskt på det verket.

Men det har det inte heller varit hos riksrevisionen där massa toppar också avgick.
Citera
2017-01-26, 18:49
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Det ska finnas en Lena som också jobbade på SFV, hon har förmodligen också stoppat fingrarna i syltburken, tror hon jobbar för HSB nu.
Innan dess kliade nog Sackleen och Lena varandra under hakan, någonting är iallafall fel.

Hon har en tomt i Blekinge, vet inte om den är bebyggd med våra skattepengar, är det någon som har mer information om den, hur som helst borde åklagaren undersöka detta.

Är det någon som vet vad Lena heter i efternamn?
Citera
2017-01-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylvmat
"Chefer på Statens fastighetsverk misstänks för korruptionsbrott
to, jan 26, 2017 Generaldirektören och fastighetsdirektören på Statens fastighetsverk anhölls i går onsdag 25 januari misstänkta för trolöshet mot huvudman, grovt brott."
Åklagarmyndigheten http://news.cision.com/se/aklagarmyndigheten/r/chefer-pa-statens-fastighetsverk-misstanks-for-korruptionsbrott,c2174675

Generaldirektören, Fastighetsdirektören, Fastighetschefen Mikael Sackleen och frun, alla anhållna.

Hoppas de får hem möblerna och årgångsvinerna och annat man plockat på sig!
Citera
2017-01-26, 19:11
Medlem
kato85s avatar
Det ska vara flott att arbeta statligt som chef
Citera
2017-01-26, 19:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggen
Varit känt sen i november.
Snygg regering.
Annat kommer fram innan det hänt.

Regeringen är nog så van vid normalt "sossemygel" att inte ett ögonbryn höjs när sånt här inträffar!

EDIT: Man måste ändå beundra Sackleens driftighet och totala avsaknad av moral!
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-01-26 kl. 19:32.
Citera
2017-01-26, 19:34
Medlem
Kontokurts avatar
Uppgår straffet till mer än 30% av vinsten så blir jag väldigt förvånad.
Jag tror att det blir betydligt mindre än så.
Det kommer till slut handla om att "reglerna var otydliga" precis som alltid.
Citera
2017-01-26, 19:35
Medlem
Trodde att denna historia skulle återfinnas under rubriken "kultur" då mygel av olika slag verkar kunna hänföras till just kultur.
Citera
2017-01-26, 19:39
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag funderar över att det aldrig upptäcks internt det här med korruption. Det är alltid någon stackars visselblåsare som kontaktar valfritt undersökande program. Finns ingen internrevision eller mörkas det där också? De kanske är med på allt?

Min poäng är att detta eventuellt försiggår i högre grad alternativt mycket högre grad än vad de granskande programmen hinner med att avslöja. Jag har själv jobbat vid ett statligt verk och haft med internrevisionen där att göra. När de kom på besök hade det fejats i hörnen ett tag kan jag ju säga.
Min fetning. Jag har tidigare utgått från att revisioner görs med ingen - eller väldigt kort - varsel, just för att hörn inte ska kunna fejas. Så är alltså inte fallet?
Citera
2017-01-26, 19:40
Medlem
Vad har man Fastighetsverket till? Förslagsvis lägg ned verksamheten helt och plocka bort de lagar och regler som ger deras existensberättigande. Sälj ut deras fastighetsbestånd till högstbjudande.

Sverige skulle må bra av att kapa bort åtminstone 30% av det offentliga.
Citera
2017-01-26, 19:49
Medlem
StigAllans avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%A4nstefel
Återinför den ursprungliga innebörden i ordet tjänstefel!

Viss ser vi hur mygel och tjuvsamhället sprider ut sig även inom statliga och kommunala verksamheter och detta ska inte få fortsätta.
Citera
2017-01-26, 20:08
Bannlyst
4 anhållna. Det här verket behöver upplösas pronto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in