2017-01-26, 21:26
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du bara tramsar och rapar fantasisummor från tomma intet. Redan idag finns stängsel och barriärer på strategiska ställen, mindre strategiska ställen att bygga mur på är över vattendrag och i bergskedjor. Behövs för fan ingen mur med dagens teknologi, vad som behövs är geostationära satelliter , nergrävda seismografer och stolpar med värmekameror med jämna mellanrum. Sedan bakom denna linje insatsstyrkor med tillgång till black hawks. Lika infantilt och verkanslöst som kinesiska muren, detta alltså år 2017. Helt sinnessjukt
Teknologi och insatsstyrkor fungerar bättre än en mur mot en militär invasion. En mur har dock sina fördelar mot teknologiskt underlägsna fattiga individer. Se på Berlinmuren. Visst, några entusiaster tog sig över med hemmabyggda luftballonger, flygplan eller via hemliga tunnlar men det rörde sig inte om några större mängder. I början var det däremot rätt många som tog sig över, innan muren kom på plats.

En relativt vanlig taktik idag längs gränsen Mexiko-USA är att en större grupp fattiga knarksmugglare släpps av nära gränsen och sedan helt enkelt springer över samtidigt med varsin låda knark på ryggen. Några av dem blir tagna och binder upp insatsstyrkan men resten tar sig över.
2017-01-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du bara tramsar och rapar fantasisummor från tomma intet. Redan idag finns stängsel och barriärer på strategiska ställen, mindre strategiska ställen att bygga mur på är över vattendrag och i bergskedjor. Behövs för fan ingen mur med dagens teknologi, vad som behövs är geostationära satelliter , nergrävda seismografer och stolpar med värmekameror med jämna mellanrum. Sedan bakom denna linje insatsstyrkor med tillgång till black hawks. Lika infantilt och verkanslöst som kinesiska muren, detta alltså år 2017. Helt sinnessjukt

Det blev ett väldigt snack om den här muren för en engångssumma på 12 miljarder dollar, men när Trump pratar om handelsunderskottet som är 15 miljarder dollar per vecka. Så är det helt plötsligt nemas problemas och "småsummor".

USA beräknas få ett underskott i handel på över 5.000 miljarder dollar kommande 10 åren, men en mur för 12 miljarder ska kollapsa hela Världsekonomin.

Problemen med handelsunderskottet måste lösas, tyvärr kommer det inte gå utan att låta lånebubblan spricka vilket både Trump, Obama och Clinton var medvetna om men sket i att förtälja väljarna.
2017-01-26, 21:39
Medlem
baggebo1s avatar
BREAKING: White House spokesman: Trump calling for 20 percent tax on imports from Mexico to pay for southern border wall - AP

https://twitter.com/Breaking911/status/824716588469415936

Vad säger NAFTA?
2017-01-26, 21:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Allt verkar vara väldigt svart och vitt för dig. Om någon någonsin har lyckats ta sig förbi en mur så innebär det att murar är totalt värdelösa. Om någon någonsin har haft besvär att skaffa ett ID-kort så innebär det att man behöver ta bort alla krav på legitimering. Osv.

Jag menar att murar är värdelösa för det specifika syfte som du framlägger. Om man la samma pengar på drönare eller dylikt hade man säkert gjort större framgångar.
2017-01-26, 21:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
BREAKING: White House spokesman: Trump calling for 20 percent tax on imports from Mexico to pay for southern border wall - AP

Vad säger NAFTA?

Bara 20%?

Flashback räknade ut att han måste ta minst 35% för att kunna göra betalningen realistisk...för övrigt så har Nafta säkert inte möjligheten att säga något utan att riskera straff av Trump, när inte ens hans egna stab vågar lugna honom i vanliga fall!
2017-01-26, 21:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Bron? Men jag förstår vad att du menar muren. Jag länkade och jag citerade vad ledaren för GOP sagt - att muren ska finansieras. Som du kanske känner till är det republikaner som styr kongress och senat. Talesmannen för GOP har alltså sagt att republikanerna går med på att fronta pengarna som muren kommer kosta. Det betyder, i klartext, att beslutet är fattat, om än informelt. Enda som återstår är att republikanerna ska trycka på jaknappen, vilket de gör inom kort.

Det som beslutats är alltså att muren ska finansieras. Klappat och klart.

Sluta nu gnälla och gråta och klaga och kom in i matchen. Det här börjar bli löjligt:

Trump kommer aldrig bli president. Muren kommer aldrig byggas. Det GÅR inte. Trump är gaaaalen. Vi har ju hört samma svada till leda nu. Vakna UPP!!! Verkligheten existerar oavsett hur mycket du vill förneka den. Om jag var rabiat motståndare till murbyggande, inte fan skulle jag sitta och FÖRNEKA muren. jag skulle acceptera att beslutet är fattat och agera efter det. Men ni libtards blundar och tycker händerna mot öronen och skriker NEEEEEJ, DET GÅÅÅÅÅR INTE. DEN KOMMER AAAAALDRRIG BYGGAS. Samtidigt springer världen ifrån er.

Vad blir nästa gnäll? Att den aldrig kommer bli färdigställd? Och därefter? Att den är dålgit byggd och kommer rasa? Sedan? Att den bara är en illusion - there IS no wall?

Mitt förakt för er växer för var dag som går. Maken till förklenade nejsägare har jag aldrig skådat. Lika lite som det går att diskutera vädret med en galning som inte tror att solen är varm, kan man diskutera politik med någon som inte förstår den nya politiska verkligheten.

För övrigt har muren REDAN BÖRJAT BYGGAS! Projektet startades runt 2008. 100 mil står redan färdigt. Men det är nog bara en ondskefull dröm som du snart kommer vakna upp ifrån, bara du förnekar att den existerar riktigt många gånger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mexico%E2%80%93United_States_barrier

Jösses amalia vilken sorglig uppenbarelse du och resten av fårskocken är. Sancho de la Pancha har ingenting att komma med när det gäller er "kamp".

Du har fel. "Muren" började inte byggas 2008 utan långt tidigare. T ex under president Clinton tillkom en lång sträcka. Tongångarna var liknande då som nu.
http://connection.ebscohost.com/world/border-walls/history-border-walls-us-and-around-world 2008

Resten av ditt inlägg består av tandagnisslan och avledningsförsök, men du har fortfarande inte talat om vad som står i den exekutiva order presidenten skrev under.
Vad står det om finansieringen?
Är du helt säker på att allt är klappat och klart?
Det hela är mycket enkelt: bevisa att finansiering är beslutad/klar och t ex alla privata landägare längs gränsen sagt ja så ger jag mig. Du hänvisar till lösa citat hit och dit. Det bevisar ingenting.
2017-01-26, 21:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Teknologi och insatsstyrkor fungerar bättre än en mur mot en militär invasion. En mur har dock sina fördelar mot teknologiskt underlägsna fattiga individer. Se på Berlinmuren. Visst, några entusiaster tog sig över med hemmabyggda luftballonger, flygplan eller via hemliga tunnlar men det rörde sig inte om några större mängder. I början var det däremot rätt många som tog sig över, innan muren kom på plats.

En relativt vanlig taktik idag längs gränsen Mexiko-USA är att en större grupp fattiga knarksmugglare släpps av nära gränsen och sedan helt enkelt springer över samtidigt med varsin låda knark på ryggen. Några av dem blir tagna och binder upp insatsstyrkan men resten tar sig över.

Majoriteten av de som tar sig in i landet gör det via luften, landsgränsen kommer på andra plats och sen till havs, mycket av drogerna tillverkas även i USA.
2017-01-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Vad säger NAFTA?
Nafta är off inom några dagar eller veckor.
2017-01-26, 21:58
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanths
Om det nu faktiskt blir realitet av muren så undrar jag bara hur Mexiko reagerar?

Min högst personliga analys kan reda till två saker:

1. Mexiko tvingas gå med på en kompromiss med en svidande avbetalning av muren och som följd av det; totalt kaos i Mexiko.
Ekonomin klappar ihop drastiskt pga den uttalande skatten som Trump påstår sig införa mot importerade varor från landet, om det sker kan det gå riktigt illa, riktigt snabbt.

2. Mexiko vägrar.
Mexiko står lyckas hitta allierade från olika håll, både väntade och oväntade.
USA isoleras steg för steg och blir tillslut som en svartbjörn, instängd i en fyllecell.

Mycket skall slå in om någon av dessa scenarios slår in och jag tror faktiskt inte det blir verklighet med en mur i slutändan.

Om vi iallafall leker med tanken, är det någon som håller med mig på någon av punkterna?
Det där var en mycket intressant frågetällning som jag har tänkt på ett bra tag innan jag svarade.

Vi har här två alternativ, som du säger. Betala enligt en avbetalningsplan eller inte betala alls. Men du glömmer den tredje - att betala på en gång. Detta är Trumps dröm. Enligt hans plan (som vanligt finns den att läsa på hans hemsida för den som är intresserad: Trump immigration reform).
Hittills reagerar Nieto som förväntat. Trump har redan ställt sina krav - betal eller så stoppar vi alla pengaöverföringar till Mexiko från privatpersoner. Detta låter helt gaaalet i mångas öron, men de föattar fortfarande inte att Trump är en affärsman - inte en politiker.

Detta är förhandling. Trump kör en klassisk bluff.

Trump skrev först: Om inte Nieto är villig att betala för muren, kan han lika gärna stanna hemma.
Nieto stannade hemma.
Vad som kommer hända nu, är att Nieto kommer syna Trumps bluff, i så fall kommer USA plocka ut pengarna enligt en förnedrande avbetalningsplan.

Det hela slutar med att Mexiko tar ett lån på 20 miljarder - det är det mest fördelaktiga. Deras politiker blir av med ett politiskt problem och dessutom lär de få rabatt på priset.
Vad sägs om 15 miljarder? Mexiko kommer nappa.

Det Trump sedan kommer göra är att omförhandla varenda handelsavtal han har, däribland NAFTA och TPP och alla andra avtal. Detta är USA som skickar ut en av sina främsta affärsmän för att styra upp massa uselt skrivna globalistiska avtal som hela världen skulle förlora på. Därför kommer Trump inte isolera sig eller så, utan handel kommer naturligtvis existera mellan Mexiko och USA. Jag tror faktiskt att Mexiko kommer tjäna på denna utveckling.

Det är inte så att alla vägar kommer stängas av. Det handlar inte om att mura in Mexiko. Världen är öppen och Mexiko och Kina kommer säkert närmare varandra. Det kan bli en mycket farlig global utveckling vi står inför där. Ett Kina som stadigt utvecklar djupare relationer med Mexiko. Ett konservativt USA som äntligen försonas med Ryssland och allierar sig. Spännande tider!
2017-01-26, 22:01
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
När Trump har gjort de viktigaste politiska förändringarna vad gäller invandring, muren, ekonomi och omstruktureringar i regeringen så kan han ta till med hårdhandskarna och fängsla Hillary Clinton och fängsla George Soros och andra globalister som konspirerat mot det amerikanska folket. Sen så kan man också passa på att dra sig ur FN, IMF, Världsbanken och inte minst FEDERAL RESERVE och skapa en egen centralbank som är ägd av skattebetalarna och inte privata finansiärer som behandlar medelklassen som djur.

Till slut så kan vi äntligen få en riktig fri kapitalistisk marknadsekonomi som inte är reglerad av kommunister och nazist familjer som Rockefeller och Rothchild.
2017-01-26, 22:03
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Majoriteten av de som tar sig in i landet gör det via luften, landsgränsen kommer på andra plats och sen till havs, mycket av drogerna tillverkas även i USA.
Du tänker på de ca 500000 per år som stannar trots att deras visa har gått ut? Det är kanske ett problem ja, men då ska man ha i åtanke att dessa personer är kollade och har godkänts för att få komma in i landet.

Inte samma sak som en läckande gräns. Trump har ju pratat om att hindra inflödet av våldtäktsmän, brottslingar och knark. Det kan man i ganska hög grad stoppa vid flygplatsen med nuvarande system.

Edit: Och angående inhemsk knarkproduktion. Stoppar man inflödet av knark till USA så kommer det att leda till ökade priser på knark i USA och fler arbetstillfällen för amerikaner sysselsatta inom knarkindustrin. Bring back our jobs.
Senast redigerad av Schering 2017-01-26 kl. 22:27.
2017-01-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det där var en mycket intressant frågetällning som jag har tänkt på ett bra tag innan jag svarade.

Vi har här två alternativ, som du säger. Betala enligt en avbetalningsplan eller inte betala alls. Men du glömmer den tredje - att betala på en gång. Detta är Trumps dröm. Enligt hans plan (som vanligt finns den att läsa på hans hemsida för den som är intresserad: Trump immigration reform).
Hittills reagerar Nieto som förväntat. Trump har redan ställt sina krav - betal eller så stoppar vi alla pengaöverföringar till Mexiko från privatpersoner. Detta låter helt gaaalet i mångas öron, men de föattar fortfarande inte att Trump är en affärsman - inte en politiker.

Detta är förhandling. Trump kör en klassisk bluff.

Trump skrev först: Om inte Nieto är villig att betala för muren, kan han lika gärna stanna hemma.
Nieto stannade hemma.
Vad som kommer hända nu, är att Nieto kommer syna Trumps bluff, i så fall kommer USA plocka ut pengarna enligt en förnedrande avbetalningsplan.

Det hela slutar med att Mexiko tar ett lån på 20 miljarder - det är det mest fördelaktiga. Deras politiker blir av med ett politiskt problem och dessutom lär de få rabatt på priset.
Vad sägs om 15 miljarder? Mexiko kommer nappa.

Det Trump sedan kommer göra är att omförhandla varenda handelsavtal han har, däribland NAFTA och TPP och alla andra avtal. Detta är USA som skickar ut en av sina främsta affärsmän för att styra upp massa uselt skrivna globalistiska avtal som hela världen skulle förlora på. Därför kommer Trump inte isolera sig eller så, utan handel kommer naturligtvis existera mellan Mexiko och USA. Jag tror faktiskt att Mexiko kommer tjäna på denna utveckling.

Det är inte så att alla vägar kommer stängas av. Det handlar inte om att mura in Mexiko. Världen är öppen och Mexiko och Kina kommer säkert närmare varandra. Det kan bli en mycket farlig global utveckling vi står inför där. Ett Kina som stadigt utvecklar djupare relationer med Mexiko. Ett konservativt USA som äntligen försonas med Ryssland och allierar sig. Spännande tider!

Så ditt råd är att de ska ta ett lån? Du tror det är där skon klämmer? Är ni möjligtvis idiot?

Rond ett till Mexico är en mer nykter analys.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in