Citat:
Ursprungligen postat av
jeanths
Om det nu faktiskt blir realitet av muren så undrar jag bara hur Mexiko reagerar?
Min högst personliga analys kan reda till två saker:
1. Mexiko tvingas gå med på en kompromiss med en svidande avbetalning av muren och som följd av det; totalt kaos i Mexiko.
Ekonomin klappar ihop drastiskt pga den uttalande skatten som Trump påstår sig införa mot importerade varor från landet, om det sker kan det gå riktigt illa, riktigt snabbt.
2. Mexiko vägrar.
Mexiko står lyckas hitta allierade från olika håll, både väntade och oväntade.
USA isoleras steg för steg och blir tillslut som en svartbjörn, instängd i en fyllecell.
Mycket skall slå in om någon av dessa scenarios slår in och jag tror faktiskt inte det blir verklighet med en mur i slutändan.
Om vi iallafall leker med tanken, är det någon som håller med mig på någon av punkterna?
Det där var en mycket intressant frågetällning som jag har tänkt på ett bra tag innan jag svarade.
Vi har här två alternativ, som du säger. Betala enligt en avbetalningsplan eller inte betala alls. Men du glömmer den tredje - att betala på en gång. Detta är Trumps dröm. Enligt hans plan (som vanligt finns den att läsa på hans hemsida för den som är intresserad: Trump immigration reform).
Hittills reagerar Nieto som förväntat. Trump har redan ställt sina krav - betal eller så stoppar vi alla pengaöverföringar till Mexiko från privatpersoner. Detta låter helt gaaalet i mångas öron, men de föattar fortfarande inte att Trump är en affärsman - inte en politiker.
Detta är förhandling. Trump kör en klassisk bluff.
Trump skrev först: Om inte Nieto är villig att betala för muren, kan han lika gärna stanna hemma.
Nieto stannade hemma.
Vad som kommer hända nu, är att Nieto kommer syna Trumps bluff, i så fall kommer USA plocka ut pengarna enligt en förnedrande avbetalningsplan.
Det hela slutar med att Mexiko tar ett lån på 20 miljarder - det är det mest fördelaktiga. Deras politiker blir av med ett politiskt problem och dessutom lär de få rabatt på priset.
Vad sägs om 15 miljarder? Mexiko kommer nappa.
Det Trump sedan kommer göra är att omförhandla varenda handelsavtal han har, däribland NAFTA och TPP och alla andra avtal. Detta är USA som skickar ut en av sina främsta affärsmän för att styra upp massa uselt skrivna globalistiska avtal som hela världen skulle förlora på. Därför kommer Trump inte isolera sig eller så, utan handel kommer naturligtvis existera mellan Mexiko och USA. Jag tror faktiskt att Mexiko kommer tjäna på denna utveckling.
Det är inte så att alla vägar kommer stängas av. Det handlar inte om att mura in Mexiko. Världen är öppen och Mexiko och Kina kommer säkert närmare varandra. Det kan bli en mycket farlig global utveckling vi står inför där. Ett Kina som stadigt utvecklar djupare relationer med Mexiko. Ett konservativt USA som äntligen försonas med Ryssland och allierar sig. Spännande tider!