2017-01-26, 22:05
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du har fel. "Muren" började inte byggas 2008 utan långt tidigare. T ex under president Clinton tillkom en lång sträcka. Tongångarna var liknande då som nu.
http://connection.ebscohost.com/world/border-walls/history-border-walls-us-and-around-world 2008
Jag måste hamna på fel länk för där står det bara om Kinas mur. Kanske postat fel? Lägg gärna in den rätta för jag skulle gärna vilja veta.
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Resten av ditt inlägg består av tandagnisslan och avledningsförsök, men du har fortfarande inte talat om vad som står i den exekutiva order presidenten skrev under.
Vad står det om finansieringen?
Är du helt säker på att allt är klappat och klart?
Det hela är mycket enkelt: bevisa att finansiering är beslutad/klar och t ex alla privata landägare längs gränsen sagt ja så ger jag mig. Du hänvisar till lösa citat hit och dit. Det bevisar ingenting.

Okej, jag börjar förstå nu. Det du och många är ute efter hela tiden är olika former av bevis, precis som om detta vore en rättegång. Det är inte en rättegång, det är realpolitik och en händelsernas utveckling som breder ut sig. Det här är förändring.

Vi har en antiglobalsit som står inför ett projekt som har och har haft politiskt stöd sedan länge. Det har ju planerats under Clinton för bövelen. Det är som om du har en låsning och helt enkelt vägrar inse att muren kommer byggas och att allt är klappat och klart. Jag kan inte, för allt jag försöker, sätta mig in i hur du tänker här. Kanske förstår du helt enkelt inte hur politik och relationer och sånt fungerar.
2017-01-26, 22:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Du vet nog inte hur man bygger en mur. Murens stomme måste vara flera meter ner i marken, så om smugglarna ska gräva en tunnel måste de långt ner i jorden.

Med tanke på hur mycket de tjänar per dag per tunnel så tror jag inte att det är så svårt. Sen blir ju muren dyrare ju djupare man placerar den också.

Jag fattar om man tänker att en mur hindrar folk från att spatsera över gränsen men att tro att den hindrar organiserad brottslighet är skrattretande och att folk här på riktigt argumenterar för det är intelligensbefriande.
2017-01-26, 22:09
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag tror att de bygger sin mur men betalar för den själva.

Jag tror att Trump är mer intresserad av och vill starta handelskrig för att "bring jobs back". Han ska använda muren för att försvara det. Precis som han använder "safe zones" i Syrien för att stoppa all mottagning av flyktingar.
2017-01-26, 22:10
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Så ditt råd är att de ska ta ett lån? Du tror det är där skon klämmer? Är ni möjligtvis idiot?

Rond ett till Mexico är en mer nykter analys.
Det smartaste vore att ta ett lån. Jag utgår ifrån att Mexikanska politiker tänker rationelt. Om de inte gör det står avbetalningen fast, givetvis. Där har Mexiko helt enkelt inget val. Pengarna ska in.
Senast redigerad av Japhy 2017-01-26 kl. 22:15.
2017-01-26, 22:18
Medlem
jeanthss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Mexico har 80% av sin ekonomi bunden mot USA, skulle de inte gå ner på knä och suga så kollapsar hela samhället, för USA gör det varken till eller från, fabrikerna flyttar tillbaka till USA.

Det är mest troligt men om punkt 2 infaller? Att dom hittar några jokrar som går in som semi-allierade?
Det vore såklart sjukt och slutet på vår värld som den är idag.
Ingen tar Trump seriöst i längden, det är väl det som är så farligt.
2017-01-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det där var en mycket intressant frågetällning som jag har tänkt på ett bra tag innan jag svarade.

Vi har här två alternativ, som du säger. Betala enligt en avbetalningsplan eller inte betala alls. Men du glömmer den tredje - att betala på en gång. Detta är Trumps dröm. Enligt hans plan (som vanligt finns den att läsa på hans hemsida för den som är intresserad: Trump immigration reform).
Hittills reagerar Nieto som förväntat. Trump har redan ställt sina krav - betal eller så stoppar vi alla pengaöverföringar till Mexiko från privatpersoner. Detta låter helt gaaalet i mångas öron, men de föattar fortfarande inte att Trump är en affärsman - inte en politiker.

Detta är förhandling. Trump kör en klassisk bluff.

Trump skrev först: Om inte Nieto är villig att betala för muren, kan han lika gärna stanna hemma.
Nieto stannade hemma.
Vad som kommer hända nu, är att Nieto kommer syna Trumps bluff, i så fall kommer USA plocka ut pengarna enligt en förnedrande avbetalningsplan.

Det hela slutar med att Mexiko tar ett lån på 20 miljarder - det är det mest fördelaktiga. Deras politiker blir av med ett politiskt problem och dessutom lär de få rabatt på priset.
Vad sägs om 15 miljarder? Mexiko kommer nappa.

Det Trump sedan kommer göra är att omförhandla varenda handelsavtal han har, däribland NAFTA och TPP och alla andra avtal. Detta är USA som skickar ut en av sina främsta affärsmän för att styra upp massa uselt skrivna globalistiska avtal som hela världen skulle förlora på. Därför kommer Trump inte isolera sig eller så, utan handel kommer naturligtvis existera mellan Mexiko och USA. Jag tror faktiskt att Mexiko kommer tjäna på denna utveckling.

Det är inte så att alla vägar kommer stängas av. Det handlar inte om att mura in Mexiko. Världen är öppen och Mexiko och Kina kommer säkert närmare varandra. Det kan bli en mycket farlig global utveckling vi står inför där. Ett Kina som stadigt utvecklar djupare relationer med Mexiko. Ett konservativt USA som äntligen försonas med Ryssland och allierar sig. Spännande tider!

På vilket sätt skall de plocka ut pengarna via en förnedrande avbetalningsplan?
Det enda de kan göra är att höja avgifterna vid gränsen som då skulle drabba USAs ekonomi också samt att stoppa alla bistånd till Mexiko.
Bistånden går i princip uteslutande till att bekämpa knarksmugglingen till USA så att dra in det drabbar USA mer än Mexiko.
Dessutom är det bara 400miljoner per år så det skulle ta 40år att betala av muren på det sättet.

Nej det troligaste är att Mexiko synar Trumps bluff fult ut, Trump går bananas men kan inte göra något om han inte allvarligt vill skada USAs ekonomi.
I och för sig så tror jag att om det vore helt upp till Trump så skulle han offra hur mycket jobb och pengar som helst för att hämnas men det tror jag inte han får igenom.
2017-01-26, 22:22
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med tanke på hur mycket de tjänar per dag per tunnel så tror jag inte att det är så svårt. Sen blir ju muren dyrare ju djupare man placerar den också.

Jag fattar om man tänker att en mur hindrar folk från att spatsera över gränsen men att tro att den hindrar organiserad brottslighet är skrattretande och att folk här på riktigt argumenterar för det är intelligensbefriande.
Det är väl klart att en mur försvårar rejält för organiserad brottslighet? Man stoppar det enkla flödet över gränsen, alltså där man betalar en grupp fattiga sydamerikaner några dollar var för att springa över gränsen samtidigt med varsin ryggsäck.

Ett bygga en tunnel är besvärligt och komplicerat. Det går åt folk och utrustning och jorden måste gömmas. Här kommer sensorerna och drönarna till nytta genom att de kan upptäcka suspekt aktivitet. När någon kartell väl har lyckats bygga sin tunnel så måste de hålla den hemlig under pågående smuggling vilket inte är det lättaste när myndigheterna ständigt jobbar för att infiltrera deras organisationer.
2017-01-26, 22:26
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
På vilket sätt skall de plocka ut pengarna via en förnedrande avbetalningsplan?
Det enda de kan göra är att höja avgifterna vid gränsen som då skulle drabba USAs ekonomi också samt att stoppa alla bistånd till Mexiko.
Bistånden går i princip uteslutande till att bekämpa knarksmugglingen till USA så att dra in det drabbar USA mer än Mexiko.
Dessutom är det bara 400miljoner per år så det skulle ta 40år att betala av muren på det sättet.

Nej det troligaste är att Mexiko synar Trumps bluff fult ut, Trump går bananas men kan inte göra något om han inte allvarligt vill skada USAs ekonomi.
I och för sig så tror jag att om det vore helt upp till Trump så skulle han offra hur mycket jobb och pengar som helst för att hämnas men det tror jag inte han får igenom.

Men de kan ju också ta ut en federal avgift på pengaöverföringar mellan USA och Mexiko, mellan privatpersoner. Det är stora belopp årligen som överförs. Kombinerat med passage och visumavgifter, som också höjs och indraget bistånd är stålarna inne på tio år. Det är helt acceptabelt. Eller varför inte tjugo år? Det blir mycket ränta. Som en statsskuld. En sån vill inte Mexiko ha till USA.

Här kan verkligen Kina få en öppning.
2017-01-26, 22:26
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
BREAKING: White House spokesman: Trump calling for 20 percent tax on imports from Mexico to pay for southern border wall - AP

https://twitter.com/Breaking911/status/824716588469415936

Vad säger NAFTA?

Inte tillåtet enligt NAFTA, åtminstone som jag förstått det hela. Presidenten har dock makten att personligen skrota NAFTA.

Detta betyder alltså 20% högre pris på alla mexikanska varor i USA, undrar om Trump tänkt igenom detta ordentligt. ÄVEN om vissa fabriker skulle flytta till USA så skulle omvandlingen ta tid och den amerikanska tillväxten avsevärt bromsas av detta.

Mest lidande blir dock Mexiko, men om Trump nu verkligen sätter in dylika åtgärder redan kommer vi nog snart se kinesiska och ryska rådgivare i Mexiko.
2017-01-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Mexico har 80% av sin ekonomi bunden mot USA, skulle de inte gå ner på knä och suga så kollapsar hela samhället, för USA gör det varken till eller från, fabrikerna flyttar tillbaka till USA.

Ca 60% är det inte 80% och för USA är det ca 15%. Väldigt mycket mer för Mexiko men 15% av handeln och 5-10miljoner jobb för USA är inte något de kan kasta bort.
2017-01-26, 22:38
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Inte tillåtet enligt NAFTA, åtminstone som jag förstått det hela. Presidenten har dock makten att personligen skrota NAFTA.

Detta betyder alltså 20% högre pris på alla mexikanska varor i USA, undrar om Trump tänkt igenom detta ordentligt. ÄVEN om vissa fabriker skulle flytta till USA så skulle omvandlingen ta tid och den amerikanska tillväxten avsevärt bromsas av detta.

Mest lidande blir dock Mexiko, men om Trump nu verkligen sätter in dylika åtgärder redan kommer vi nog snart se kinesiska och ryska rådgivare i Mexiko.
NAFTA ska ju bort och sedan omförhandlas till USAs fördel. Det här kommer föra tillbaka oerhört mycket kapital till USA och, framför allt, USAs bönder i mellanvästern som kommer se en boom som heter duga. Fantastiskt av Trump! Den amerikanska tillväxten kommer givetvis tjäna på detta. Handelsbalansen är ju helt fel för tillfället.

Edit: Det som kommer bli mest spännande att följa är ju Kinas och Rysslands kommande försök att öka sitt inflytande i området. Vem kommer stå som segrare i det spelet?
Senast redigerad av Japhy 2017-01-26 kl. 22:42.
2017-01-26, 22:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag måste hamna på fel länk för där står det bara om Kinas mur. Kanske postat fel? Lägg gärna in den rätta för jag skulle gärna vilja veta.
Du kan uppenbarligen inte läsa engelska. På vilket sätt är det mitt problem? Nåväl, du snappade upp att gränsen förstärktes redan under Clinton. Alltid något.
Visa texten för någon vuxen och be dem förklara så ska du se att det går bättre

Citat:
Okej, jag börjar förstå nu. Det du och många är ute efter hela tiden är olika former av bevis, precis som om detta vore en rättegång. Det är inte en rättegång, det är realpolitik och en händelsernas utveckling som breder ut sig. Det här är förändring.

Vi har en antiglobalsit som står inför ett projekt som har och har haft politiskt stöd sedan länge. Det har ju planerats under Clinton för bövelen. Det är som om du har en låsning och helt enkelt vägrar inse att muren kommer byggas och att allt är klappat och klart. Jag kan inte, för allt jag försöker, sätta mig in i hur du tänker här. Kanske förstår du helt enkelt inte hur politik och relationer och sånt fungerar.
Bevis? När det handlar om politik är det viktiga vilka beslut som faktiskt fattas och innehållet i dessa.
USA:s president är inte Gud. Hans ord blir inte kött utan han verkar inom ett politiskt och juridiskt system.
Just i detta nu vet ingen om en mur Trumpstyle kommer att bli verklighet, helt enkelt för att frågan om en gränsmur inte är så simpel som nu görs gällande. Det återstår många turer innan något kan börja byggas oavsett vad du och andra fanboys önskar. Många frågetecken måste rätas ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in