2017-01-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag gjorde en ny karta, gångväg från Húrra, via Ali Baba och Laugavegur 31, till busshållplatsen Hlemmur. Den är kortaste vägen och avviker inte åt sydost som din gör. Varifrån har du fått avvikelsen, och varför gick Birna den vägen? https://goo.gl/maps/tMDA5Bkn9mB2
På de övervakningsbilder vi har fått se ska hon traska på Skólavörðustíginn, därav avvikelsen. Det är på den vägen och hon tappar något.

"Birna Brjánsdóttir sést ganga upp Skólavörðustígi um klukkan 05:19 aðfaranótt laugardagsins 14. janúar."
Citera
2017-01-26, 15:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
På de övervakningsbilder vi har fått se ska hon traska på Skólavörðustíginn, därav avvikelsen. Det är på den vägen och hon tappar något.

"Birna Brjánsdóttir sést ganga upp Skólavörðustígi um klukkan 05:19 aðfaranótt laugardagsins 14. janúar."
Tack. Vet du var på Skólavörðustígi filmen togs? Kan det ha varit i korsningen med Laugavegur, alltså utan avvikelse? Eller gick Birna fel i fyllan och villan?
Citera
2017-01-26, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tack. Vet du var på Skólavörðustígi filmen togs? Kan det ha varit i korsningen med Laugavegur, alltså utan avvikelse? Eller gick Birna fel i fyllan och villan?
Nej har tyvärr inte hittat någon info om det. Men om jag förstår texten rätt så vandrar upp "upp längs" Skólavörðustígi och där fångas hon av övervakningskameran. Islandsbloggen skriver också att hon "vandrade hon omkring i centrum." så hon kan mycket väl gått fel.

https://www.youtube.com/watch?v=bFT7qZb7r5M - Tror det är i denna film vi får se henne gå upp längs Skólavörðustígi och svänga vänster mot Laugavegur. Denna film är tagen 05:19.
Citera
2017-01-26, 18:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
En enorm uppslutning bland befolkningen på Island.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tror inte den skyldige har slängt hennes id.handlingar helt öppet i nån papperskorg på båten. Så dum är väl ingen. Det finns förmodligen någon form av sopcontainer ombord som polisen har letat igenom och där id.handlingen legat väl gömd. Vilken fantastisk uppslutning det är på Island p.g.a ett mord. Här är sånt numera vardag och man har tappat räkningen på antalet.

Kanske det. Vem tror du det var som slängde hennes id-handling i papperskorgen och var någonstans hittade den här person denna?

Ja verkligen. Vilken uppslutning det har varit bland befolkningen på Island. Något annat än här i Sverige. En liknande uppslutning här såg vi i samband med LH-mordet 2015.
Citera
2017-01-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kanske det. Vem tror du det var som slängde hennes id-handling i papperskorgen och var någonstans hittade den här person denna?

Ja verkligen. Vilken uppslutning det har varit bland befolkningen på Island. Något annat än här i Sverige. En liknande uppslutning här såg vi i samband med LH-mordet 2015.

Varför skulle någon annan än den skyldige slängt id-handling ombord?

Jag tror att MaggieClearly menar att den skyldige inte har kastat id-handlingen öppet i en papperskorg utan väl gömd i en sopcontainer?
Citera
2017-01-26, 19:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den skyldige.

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Varför skulle någon annan än den skyldige slängt id-handling ombord?

Jag tror att MaggieClearly menar att den skyldige inte har kastat id-handlingen öppet i en papperskorg utan väl gömd i en sopcontainer?

I s f missförstod jag detta inlägg.

Jag tror också att det var den skyldige som slängde hennes id-handling.
Citera
2017-01-26, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En hel del av hennes personliga tillhörigheter saknas samt kläder.

Är det någon som veta vilka specifika kläder det är? Har inte kunnat hitta den uppgiften så den har kanske aldrig blivit omnämnd från polisens sida.

Utöver kängorna hade hon på sig svarta jeans, ljusgrå tröja och en svart fleecetröja med luva

Kan inte minnas att jag läst något om vilka tillhörigheter som ev. saknas/hittats.

Btw islänning här om ni behöver mig!
Senast redigerad av Disalicious 2017-01-26 kl. 19:57.
Citera
2017-01-26, 19:52
Medlem
Nikolaj minns inte de sista timmarna under kvällen. Han minns inte ens att ha åkt i en KIA.

Citat:
Nikolaj Olsen, en av besättningsmedlemmarna kvarhållits misstänkta för medlemskap i reaktionen Birnu Brian dotter, säger att han var full tidiga timmarna av lördag 14 januari och är nästan komplett amnesi eftersom, enligt källor samtidigt. Han säger att han inte kom ihåg att ha ökat en röd Kia Rio hyrbil natten i fråga.

Han kommer ihåg en kort men "mycket viktig" punkt, google translate:
Citat:
Men Nikolaj ihåg en viktig punkt. En mycket kort men viktig tidpunkt, medan enligt källor, har gett polisen anledning att tro att de två män inte har samordnat sina vittnesmål.

Nikolaj säger ha sett två flickor i baksätet på bilen.

Citat:
Vid något tillfälle tidiga timmarna av lördag januari 14, efter att ha druckit omåttligt till en nattklubb i centrum, säger Nikolaj har tittat i baksätet av den röda Kia Rio hyrbil, som körde Thomas Møller, och se två tjejer. Nikolaj säger att han inte vet vilken tid han såg flickorna, och där han var.

Mystiken tätnar.

http://stundin.is/frett/annar-skipverjanna-segist-hafa-sed-tvaer-stelpur-i-aftursaetinu/
Senast redigerad av Suup 2017-01-26 kl. 19:54.
Citera
2017-01-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Utöver kängorna hade hon på sig svarta jeans, ljusgrå tröja och en svart fleecetröja med luva

Kan inte minnas att jag läst något om vilka tillhörigheter som ev. saknas/hittats.

Btw islänning här om ni behöver mig!
Bra, då har vi någon som kan översätta . Blir knas med google translate oftast.
Citera
2017-01-26, 20:16
Medlem
Citat:
Nikolaj minns inte de sista timmarna under kvällen. Han minns inte ens att ha åkt i en KIA.

Han kommer ihåg en kort men "mycket viktig" punkt, google translate:

Nikolaj säger ha sett två flickor i baksätet på bilen.

Mystiken tätnar.

http://stundin.is/frett/annar-skipverjanna-segist-hafa-sed-tvaer-stelpur-i-aftursaetinu/
Oj då. Två flickor.

Det börjar mer luta åt det andra misstänka monstret.
Senast redigerad av Singoallaa 2017-01-26 kl. 20:18.
Citera
2017-01-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Oj då. Två flickor.

Det börjar mer luta åt det andra misstänka monstret.

Skulle det funnits en brud till skulle väl hon tjallat för länge sen? Han har tappat minne men ringer hela morgonen i telefonen?
Citera
2017-01-26, 20:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Nikolaj har tydligen försökt ringa en kvinna som arbetade på puben som Nikolaj och Thomas hade besökt under kvällen, de verkar ha känt varandra ytligt genom att han brukade besöka puben när trålaren lade till på Island. Nikolaj blev utslängd från krogen ca 04 pga han hade somnat.

Tiderna han hade försökt ringa kvinnan är (Hon svarade inte på något av samtalen):

03:55
03:56
05:16
05:18
05:19
06:03
06:04
06:44
11:55

Birna sågs sist 05:25, ett glapp finns mellan 05:19 -> 06:03 och 06:04 -> 06:44. Troligen dödades väl Birna någon gång mellan dessa tider.

http://stundin.is/frett/nikolaj-hringdi-latlaust-i-islenska-vinkonu-nottina-sem-birna-hvarf/
Tack för din fina sammanställning, Suup!

Ditt inlägg borde verkligen ligga i trådstarten.

Tycker att det är konstigt att N bara ringde två gånger i samband med att han blev utslängd. Nåt måste ha fått honom på andra tankar. Kanske träffade han på T där ute? Och sen kan man undra över varför dom inte drog direkt till båten i så fall.

Kan T ha varit på "jaktstigen"? Och snurrade runt med bilen en stund på byn?

Jag tror ärligt att N var alldeles för packad för att klara av några större utsvävningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in