2017-01-26, 12:09
Medlem
Är detta en viktig nyhet i Sverige? Nyhetssändningarna verkar ju helt förhäxade av detta.
Flera minuters rapportering på Radion varje timme!

Men hon borde ju vara en jävel på att suga kuk nu. Det var väl nån magisk läppsalva...
Citera
2017-01-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Innkopierer min post # 3376 i tråden her:

"Johaug testet positivt den 16 september.
Nedenstående kom på trykk i tidningen «Østlendingen» den 27. september.
Tidningen utkommer i Elverum i Østerdalen, noe sør for Dalsbygda der Johaug-familien bor.
Link til tidningen av 27 september:

http://www.ostlendingen.no/therese-johaug/langrenn/sport/sjekker-ekstra-om-det-bare-er-salve-eller-te/s/5-69-306921

«Selv forteller Therese Johaug at hun er svært påpasselig og at hun alltid har vært det.
( … )
– Jeg tar aldri noe jeg får tilbudt eller kommer over uten å sjekke det først. Enten det er en salve eller en te, sier hun.

Selv har hun slitt mye med munnsår og fått flere innspill på salver og kremer som kan være lindrende og forebyggende. Da er hun ekstra påpasselig.

– Jeg sjekker både én, to og tre ganger, sier hun."

NB:
Det er dette intervjuet i TJs lokalavis som er primærkilden til TJs opplysning om at hun sjekker både 2 og 3 ganger.

Ja det finns inga rimliga risker att hon slipper undan "grov oaktsamhet" i detta fallet. Hon har bedyrat hur noggrann hon är, hon har skyldighet att känna till dopingreglerna och dopingreglerna säger att utövaren själv bär huvudansvaret. Bara en jävig domaren kan få detta att glömmas, men då träder förhoppningsvis WADA in och styr upp fifflet.
Citera
2017-01-26, 12:11
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det blir inte värre påföljd om man ljuger. Det ligger i sakens natur att den som står inför rätta har en annan uppfattning än att se sig som brottsling. Det är helt ok att ljuga i rätten om man är åtalad. Det ger ingen påbackning på ett eventuellt straff.

Däremot kan det, i vanliga civilmål, ibland finnas utrymme för förmildrande omständigheter om man är samarbetsvillig.

En helt annan debatt men varför är det ok att ljuga eller hålla undan information som åtalad men inte som vittne. Borde inte samma sak gälla för den åtalade?
Citera
2017-01-26, 12:12
Medlem
Citat:
Nej, det blir inte värre påföljd om man ljuger. Det ligger i sakens natur att den som står inför rätta har en annan uppfattning än att se sig som brottsling. Det är helt ok att ljuga i rätten om man är åtalad. Det ger ingen påbackning på ett eventuellt straff.

Däremot kan det, i vanliga civilmål, ibland finnas utrymme för förmildrande omständigheter om man är samarbetsvillig.

Man får inget "extra" straff för ljugeri men däremot påverkar uppenbara lögner versionen negativt, indirekt ger extra påsmetade lögner eller framdragna löner hårdare straff pga svag version.
Citera
2017-01-26, 12:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
En helt annan debatt men varför är det ok att ljuga eller hålla undan information som åtalad men inte som vittne. Borde inte samma sak gälla för den åtalade?

Nej och det tror jag att du förstår om du tänker efter. Det går ju inte att avgöra vad som är objektiv lögn och subjektiv uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Man får inget "extra" straff för ljugeri men däremot påverkar uppenbara lögner versionen negativt, indirekt ger extra påsmetade lögner eller framdragna löner hårdare straff pga svag version.

Nej, absolut inte. Att ljuga eller försköna kommer att försvåra och därmed gagna den tilltalade. Om sanningen kommer fram kommer inte lögnerna att göra situationen värre.
Citera
2017-01-26, 12:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nu kastar jag mig on i diskussionen utan att ha hängt med helt.

Finns det inte en regel om 4 års avstängning pm man försökt vilseleda antidopingmyndigheter???
Citera
2017-01-26, 12:18
Medlem
Citat:
Nej och det tror jag att du förstår om du tänker efter. Det går ju inte att avgöra vad som är objektiv lögn och subjektiv uppfattning.

Nej, absolut inte. Att ljuga eller försköna kommer att försvåra och därmed gagna den tilltalade. Om sanningen kommer fram kommer inte lögnerna att göra situationen värre.

Eller jo. Hennes uppdiktade version av att anklaga läkaren kan få henne att åtalas för falsk tillvitelse? Om läkaren och Johaug gjorde detta systematiskt, så kan hans handlande inte falla in under oaktsamhet som han nu utreds för!?
Citera
2017-01-26, 12:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Finns det inte en regel om 4 års avstängning pm man försökt vilseleda antidopingmyndigheter???

Nej, det finns ingen sådana klausul. Varför skulle det göra det? Det handlar om att döma för bruk, inte etik.
Citera
2017-01-26, 12:22
Medlem
Citat:

Vet ej, berätta mer?
Citera
2017-01-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jaha. Jag har eg. ingen aning. Är det så att den lilla mängden är farlig enl de uppgifter du tagit del av??

Vad menar du med farlig? Vad jag menade var att även kortvarigt litet bruk av steroider ger livslånga effekter utövaren har nytta av efter ev avstängning.
Citera
2017-01-26, 12:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nej, det finns ingen sådana klausul. Varför skulle det göra det? Det handlar om att döma för bruk, inte etik.

Citat:
Vet ej, berätta mer?

Det är bara något jag tagit ur minnet. Jag är inte helt säker.

Möjligen gäller det bara om man försökt manipulera ett provresultat eller liknande.
Citera
2017-01-26, 12:30
Medlem
Citat:
Det är bara något jag tagit ur minnet. Jag är inte helt säker.

Möjligen gäller det bara om man försökt manipulera ett provresultat eller liknande.

Magnus Hedman ljög ju i rätten, enligt erkännande efteråt. Det hände väl inget med det, däremot blev han dömd för sexköp men det är en annan historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in