2017-01-26, 00:06
Medlem
Klarabella79s avatar
Hoppas jag hamnat rätt nu. Men vi har en Volvo v50 t5 summum. Jag har alltid tankat 95 och 98 oktan. Blev lite nyfiken på det folk pratar om V-power (99 okt). Kan man tanka sån i bilen? Låter kanske lite korkad men motorn kan väl inte paja då? Vet bara att ju högre oktan=renare=bättre för bilen..

Japp, som sagt korkad när det gäller bensin jämfört med annat med bilar
Citera
2017-01-26, 00:08
Medlem
4yoonlys avatar
Inga som helst problem att tanka 99 oktan...

Om du får så mycket ut av det dock är ju en annan femma...
Citera
2017-01-26, 00:23
Medlem
franges avatar
Som tidigare redan svarat, inga problem. För att förenkla det kan man säga, desto högre oktan, desto bättre (inom rimliga gränser).

På vissa bilar kan du märka en mindre skillnad åt det bättre, men det gäller framförallt prestandabilar eller trimmade motorer.
Citera
2017-01-26, 01:00
Medlem
valter-eggons avatar
Hade en Audi TT 225 hk 2001-2003 den gick inte att köra på 95 oktan, trots att det stod att man kunde det. Man var tvungen att köra på 98 annars fick man knackningar i motorn. Ett antal år senare köpte jag en Ford Focus etanoldriven men den var man tvungen att köra på 95 oktan om man inte ville att en varningslampa skulle tändas och få en tvåa på besiktningen. Så oktanen spelar roll och ju högre desto bättre. Sen är det ju som sagt många prestandabilar som kan kräva över 100 oktan.

För en bil som funkar bra på 95 oktan så blir det inte så stor skillnad att köra på 98.
Citera
2017-01-26, 02:02
Medlem
Provocative2.0s avatar
Hade själv en T5. Dock äldre. En S60-01 samt en -02.
Det jag gjorde var att testa. Effektmässigt märkte jag ingen skillnad.
På -02:an blev det en aning dyrare med V-power medan -01:an var automat. Den gick faktiskt billigare med V-power.
Men skillnaden var så liten att det knte var lönt att leta Shellmackar för att tanka bilen.
Citera
2017-01-26, 04:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Vet bara att ju högre oktan=renare=bättre för bilen..
v-power är 98oktan
Citera
2017-01-26, 07:10
Medlem
Paddan1000s avatar
Shellmackarna i Sverige ägs av St1, så vad jag vet är det inte äkta V-Power de säljer utan St1:s vanliga 98-oktan under Shells varumärke.

Så här står det:
"Intressant att känna till, är att produkterna som saluförs i Sverige är tillverkade på St1s raffinaderi i Göteborg."
http://www.shell.se/om-shell-och-st1.html

Tankar jag däremot Preem Evolution 98-oktan märker jag en liten minskning på bensinförbrukningen jämfört med "V-Power". Antagligen för att den tallolja den innehåller har ett högre energiinnehåll än bensin.
Senast redigerad av Paddan1000 2017-01-26 kl. 07:13.
Citera
2017-01-26, 10:42
Medlem
Hög kompression -> högre oktantal
Generellt borde de flesta turbomotorer må bättre av högre oktan, men hur vida ECU'n kompenserar det i förbränningen låter jag vara osagt... kan vara därför man inte märker så stor skillnad. Om man däremot optimerar förbränningen för högre oktan och högre turbotryck så borde det märkas lite iaf.
Citera
2017-01-26, 11:49
Medlem
INTPs avatar
Oktantalet har inget att göra med renhet, energiinnehåll, hur snabbt det brinner eller sånt som folk gärna verkar tro. Det är, enkelt förklarat, ett mått på hur bra bränslet är på att INTE självantändas av värme. Exempelvis orsakar laddtryck och kompression värme, högre laddtryck/komp kan ge mer effekt, men kan även kräva högre oktantal för att bränslet inte ska självantändas före det förbränns av den normala förbränningen som startas av gnistan på tändstiftet.
Denna för tidiga antändning kallas bl.a. knackning och spikning (på grund av oljudet det orsakar), och den sker MYCKET snabbare än normal förbränning - så mycket snabbare att det ganska bokstavligt kan slå sönder motorn inifrån.
Citera
2017-01-26, 11:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Ett rimligt skäl att tanka 98-/99-oktanig bensin i standardbilar är om man inte vill stödja agroetanolindustrin, då högoktanig bensin har mindre inblandning av etanol än vanlig 95-oktanig.
Citera
2017-01-26, 20:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ett rimligt skäl att tanka 98-/99-oktanig bensin i standardbilar är om man inte vill stödja agroetanolindustrin, då högoktanig bensin har mindre inblandning av etanol än vanlig 95-oktanig.
Ingen större skillnad på etanolinnehållet i bf95 och bf98 idag, bf95 innehåller 5% medans bf98 innehåller upp till 5% typiskt 3-4% om jag minns rätt, ett tag sen jag grävde i det.
Citera
2017-01-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Ja vem vill stödja svenska bönder, bättre att köpa bensin så att ryssarna får lite inkomster. Putin behöver nya kärnvapen, sådant kostar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in