2017-01-24, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Snabbt drog in henne i bilen?

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Antog genast att hon inte hade stämt träff med gm. Tror knappast att hon frivilligt klivit in i bilen öht. Inte med islänningarnas åsikter om grönländare i åtanke. En ensam tjej dessutom. Fast hon var ju tydligen rätt full så vem vet.

Jag har heller aldrig trott att hon hade stämt träff med GM.

De kan snabbt ha dragit in henne i bilen efter att de ha sett att hon var full. En ensam tjej som det märks på att hon inte är nykter kan de mycket väl ha sett som ett lätt offer.

Visst möjligheten finns att hon frivilligt gick in i deras hyrbil p. g. a. berusning.
Citera
2017-01-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Om man vill vara optimistisk så kanske det betyder (hoppas) att polisen/åklagare redan har tillräckligt med bevis för att gå vidare? Konstigt att domstolen gör så annars, särskilt i ett fall som detta. Tänker på Lisa Holm där häktningen förlängdes hela tiden, "efter behov", om jag inte minns fel. Men det är kanske annorlunda på Island.

Men då hade väl polisen inte begärt 4 veckor?
Citera
2017-01-24, 22:24
Medlem
Citat:
Om man vill vara optimistisk så kanske det betyder (hoppas) att polisen/åklagare redan har tillräckligt med bevis för att gå vidare? Konstigt att domstolen gör så annars, särskilt i ett fall som detta. Tänker på Lisa Holm där häktningen förlängdes hela tiden, "efter behov", om jag inte minns fel. Men det är kanske annorlunda på Island.
Ja bra fråga. De första förhören med MGM hölls idag sedan kroppen hittades, och de har tydligen (innan dagens förhör) inte fått veta att man har hittat Birnas blod i bilen. De ha ska fått veta att blod har hittats i bilen de hyrde men inte att det är från Birna. Polisen ville inte gå ut vad man fått ut från dagens förhör men vi kan förhoppningsvis få mer info imorgon.
Citera
2017-01-24, 22:28
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Men då hade väl polisen inte begärt 4 veckor?

Kanske ville ha buffert? Man får ju hoppas att domstolsväsendet inte motarbetar åklagare och polis i det här läget? Man är väl intresserad av en korrekt bedömning, osv?
Citera
2017-01-24, 22:30
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Ja bra fråga. De första förhören med MGM hölls idag sedan kroppen hittades, och de har tydligen (innan dagens förhör) inte fått veta att man har hittat Birnas blod i bilen. De ha ska fått veta att blod har hittats i bilen de hyrde men inte att det är från Birna. Polisen ville inte gå ut vad man fått ut från dagens förhör men vi kan förhoppningsvis få mer info imorgon.

Intressant, det betyder ju att man ändå har handfasta bevis. Skönt om det ordnas upp inom en rimlig tid.
Citera
2017-01-24, 22:41
Medlem
Citat:
Intressant, det betyder ju att man ändå har handfasta bevis. Skönt om det ordnas upp inom en rimlig tid.

Ja, det är det jag menar, 4 veckor till när polisen gått ut med vad som verkar vara bra med bevis. Men vad vet jag.
Citera
2017-01-24, 22:56
Medlem
Jeg tenker på dette med at TMO var involvert i hasjsmugling. 7. januar kom båten fra Fredrikshavn mener jeg å ha lest.
Hasjen er trolig plukket opp i Fredrikshavn for salg i Nuuk? Eller kan det være så at de må hante denne hasjisen andre steder i Danmark, kanskje med leiebil (før den kommer ombord i båten)? F. eks Korsør?
Citera
2017-01-24, 23:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Jeg tenker på dette med at TMO var involvert i hasjsmugling. 7. januar kom båten fra Fredrikshavn mener jeg å ha lest.
Hasjen er trolig plukket opp i Fredrikshavn for salg i Nuuk? Eller kan det være så at de må hante denne hasjisen andre steder i Danmark, kanskje med leiebil (før den kommer ombord i båten)? F. eks Korsør?

Det har i alla fall förekommit(2015) större narkotikabeslag i Korsör.

Citat;

...onsdag eftermiddag blev dømt for besiddelse af 953 gram amfetamin

Och av en händelse gjordes beslaget på Godthåbstigen vid Grönlandsvej som råkar ligga i ett visst koloniområde.

Så visst kan den misstänkte ha varit i Korsör och hämtat narkotika, inte helt otänkbart, men ganska långsökt tycker jag.

Källa:http://sn.dk/Slagelse/Et-kilo-narko-sender-43-aarig-i-faengsel-i-tre-aar/artikel/527367
Citera
2017-01-24, 23:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mer information under morgondagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Suup

Vi får hoppas att polisen lämnar information i morgon vad de båda misstänkta har sagt och hur de har ställt sig till för dem den nya uppgiften att hennes kropp har hittats.
Citera
2017-01-24, 23:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, det är det jag menar, 4 veckor till när polisen gått ut med vad som verkar vara bra med bevis. Men vad vet jag.

Återigen så får vi hoppas att den isländska polisen har mycket bra bevis när de nu inte har mer än dessa två veckor på sig.
Citera
2017-01-24, 23:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi får hoppas att polisen lämnar information i morgon vad de båda misstänkta har sagt och hur de har ställt sig till för dem den nya uppgiften att hennes kropp har hittats.

Vem skulle inte vilja vara en fluga på väggen, höra hur polisen ställer deras utsagor mot varandra kryddat med lite fragment av fynden.

Jag tror att polisen kommer att få dem att måla in sig i varsitt hörn, någon kommer att försäga sig.

Det är en sak att prata ihop sig om en story, en helt annan sak att utveckla storyn i takt med att bevis läggs fram, särskilt när de inte får prata med varandra. Jag tror att någon av dem berättar sanningen, kanske redan i morgon.
Citera
2017-01-24, 23:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen så får vi hoppas att den isländska polisen har mycket bra bevis när de nu inte har mer än dessa två veckor på sig.
Ett bra bevis har den, Birnas döda kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in